2017 års bästa tv-serier

Jag har vid få utvalda tillfällen valt att uppmärksamma tv-serier på min filmdominerande blogg, och även om filmer ännu dominerar min fritid är jag precis som alla andra, jag kollar på en del tv-serier. Det finns serier jag inte hunnit med, på grund av det överväldigande utbudet och den tid det tar att konsumera hela säsonger. Bland de jag missat/inte hunnit med ingår Alias Grace, The Girlfriend Experience s2, The Deuce, Black Mirror s4, Silicon Valley s4, Feud, Ozark m.m. osv etc. De som inte höll hela vägen inkluderar Mindhunter, Godless, Stranger Things s2, Twin Peaks: The Return, som inte alls var dåliga, men inte i topp (Twin Peaks hade dock ett av årets bästa tv-ögonblick, i näst sista avsnittet). Game of Thrones levererade inte på samma nivå som säsongen innan, men oj så effektivt det var, och vissa avsnitt var magnifika, men det ser alla på ändå. The Americans är en svår nöt eftersom vi får säsonger ett år för sent i Sverige, men det vi fick i år på Netflix var sin vana trogen fullkomligt briljant. Och sjätte säsongen av New Girl var hilarious. Men här är de tio jag vill lyfta fram allra mest:
 
Bästa dramaserier
 
 
The Leftovers (Säsong 3)
Det finns bara en serie som tar toppositionen i mitt hjärta från förra året, och det är den avslutande säsongen av The Leftovers, en av de allra främsta tv-serier som producerats. Damon Lindelofs (Lost) serie som började med att 2% av världens befolkning plötsligt försvann från jordens yta har sedan starten 2014 utvecklats i riktningar som är ojämförbara inom tv-världen. Det är en serie som aldrig tog fäste hos publiken, förmodligen för att den ställde för utmanande frågor om livets mening och sådana saker som helt enkelt blev för jobbigt att hantera. Det är ingen lättsam serie, men för mig är det mer givande när en serie eller film får mig att tänka, att känna. För känslorna är starka, inte minst nu när serien på ett oväntat episodiskt vis avslutar sin för korta tid i rutan. Jag hoppas att fler med tiden kommer att upptäcka detta mästerverk, även om jag är rädd för att den är för svår att gilla. Personligen - och för många med mig - var det inte förrän den andra säsongen som jag verkligen föll pladask, även om jag anser att den första säsongen håller lika hög kvalitet efter en omtitt. Ni vill inte missa det mästerliga skådespeleriet från Justin Theroux, Carrie Coon, Ann Dowd, Amy Brenneman, Christopher Eccleston, Kevin Carrol, Regina King, Scott Glenn och många fler, eller tv:s främsta regi från bl.a. Mimi Leder, eller för allt i världen den hänförande vackra musiken från Max Richter (varje gång jag hör hans musik blir jag så känslofylld, då har man lyckats). Ge den en chans på HBO Nordic!
 
 
The Crown (säsong 2)
Första säsongen var magnifik på många vis, en av de bättre på senare år helt klart. Nu när jag sitter här och precis sett klart säsong 2 är jag i ett smärre upplösningstillstånd över hur fantastiskt bra det var, återigen, till och med snäppet bättre. Och så kände jag efter varje avsnitt. Vi får fortsatt följa Elizabeth II i hennes roll som drottning över Storbritannien, fru till den svårtämjda Philip och mor till sina barn, och mycket mer. Få serier är så välskrivna och metikulöst regisserade som The Crown, där varje detalj och pulserande klipp sitter rätt, där fotot är så eftertänksamt och precist, och där skådespeleriet är bortom denna värld. Vi är inte värdiga Claire Foys skådespelarinsats som Elizabeth, hon förmedlar så extremt mycket med sin strama återhållsamhet. Matt Smith briljerar som Philip och Vanessa Kirby likaså som drottningens syster, och även om han inte är i nivå med John Lithgow som Winston Churchill i säsong ett bidrar Matthew Goode med en frisk fläkt. Det är drama, spänning och känslor orkestrerat på ett utsökt vis, med ett återskapande av tidsepoken och kläder osv som är fläckfritt. Det är ren perfektion. Till nästa säsong kommer karaktärerna åldras till den grad att skådespelarna behöver bytas ut, vilket är lite vemodigt med tanke på den kvalitet de visat upp, men det ska bli spännande att se utveckling, jag har fullt förtroende för manusförfattaren och skaparen Peter Morgan
 
 
Legion (Säsong 1)
Även om jag hade sett rejält positiva rubriker och sett någon teaser som gav en föraning om något annorlunda så drog Legion undan mattan för mig fullständigt. Jag hade inte väntat mig en upplevelse så som denna. Det fanns stunder under serien gång då jag tänkte "var det så här det var att se Twin Peaks när det sändes första gången 1991?". Och utöver detta är den det bästa som hänt superhjältegenren sedan The Dark Knight. Det är en fascinerande studie av det mänskliga psyket och bilden av psykisk sjukdom (spoken like a true beteendevetare, men truly, det är en snygg setting att spela med dessa teman inom X-Men-universumet). Och även om Dan Stevens är fantastisk i huvudrollen, så är det Aubrey Plaza som stjäl showen (hon borde ha nominerats till ALLA priser. Noah Hawley (Fargo) har dessutom skapat den kanske visuellt mest slående tv-serien ni kan se, och ni bör spana in den när den kommer till Viaplay 1a februari (då jag antar att de flesta missade den när den sändes på Fox i vintras/våras, trots att många har kanalen). Säsong 2 två kommer i april, se till att vara med på Fox från början då!
 
 
The Handmaid's Tale (Säsong 1)
Egentligen vill jag inte benämna The Handmaid's Tale som årets viktigaste serie, eftersom jag är rädd att det kommer att avskräcka folk. Men år 2017 träffar serien så mycket zeitgeist det bara går, och än mer efter #metoo. Även om det stundtals ser ut som dåtid skildrar serien är närstående framtid, där USA efter en omfattande statskupp nu styrs av en teokratisk diktatur, lydande enbart under bibelns ord, och därmed extremt patriarkalt och misogynt. Men det finns de som gör motstånd, och vi får följa Offred som hamnar mitt i smeten. Serien vann välförtjänt Emmy för såväl bästa serie som bästa kvinnliga huvudroll, och Elisabeth Moss är sannerligen magnifik. Även Ann Dowd och Alexis Bledel vann för sina insatser, tillsammans med seriens regissör för första tre avsnitten, Reed Morano. Otroligt snyggt och välgjort med en handling som går djupare för varje avsnitt, som rör upp rejäla känslostormar och får oss att längta efter mer, även om det ibland kan bli jobbigt. Det är helt enkelt en serie ni bör kolla upp, och ni gör det på HBO Nordic. 
 
 
Big Little Lies (Säsong 1)
Jag har inte alltid varit helt såld på Jean-Marc Vallées filmer (Dallas Buyers Club, Wild), de har varit bra men inte fantastiska. Trots en helt makalös skådespelarensemble var jag därför inte säker på vad jag skulle tycka om Big Little Lies. Det visade sig att jag inte hade någon anledning att oroa mig, det var en fullträff. Serien är en ormgrop av intriger och mysterier, som allt går ut på att leda fram till mordet vi får reda på i första avsnittet, men vem är död, och vem ligger bakom det? Spänningen är olidlig från start till mål, och vi förleds genomgående på villovägar och ges nya insikter kring karaktärer. Serien svepte vinster på årets Emmy-gala, för bästa mini-serie, bästa regi, bästa kvinnliga huvudroll och biroll (Nicol Kidman/Laura Dern), bästa manliga biroll (Alexander Skarsgård) m.m. Tillsammans med resten av skådespelarna står de för briljanta insatser, och jag kan garantera att ni aldrig har sett Skarsgård så här (bra). HBO Nordic omgående! 
 
Bästa komediserier
 
 
Dear White People (Säsong 1)
Justin Simiens debutfilm med samma namn som serien hyllades för sin skarpa och bitande satir när den kom ut 2014 (2015 i Sverige), och i år fortsatte han den historien till ännu starkare resultat. Serien tar vid bara dagar efter en Dear Black People-fest i ett studenhus orsakat skandal på det högt ansedda (och fiktiva) Ivy League-universitetet Winchester. Trots att vissa skådespelare är nya i samma roller blir fortsättningen sömlös, och att fokusera enskilda avsnitt mer eller mindre på olika karaktärer fördjupar vår inblick i deras vardag, motiverar deras handlingar och ger historien en ny nivå. Samtidigt som samma bitande satir och samhällskommentarer fungerar lika bra på en komisk nivå, lyfts även en mer dramatisk tyngd fram. Detta inte minst i seriens bästa avsnitt, regisserat av Barry Jenkins (Moonlight). Den träffar en uppenbar nerv i ett fortfarande rasistiskt USA (tillika värld), och bryter ner de strukturella problem som finns på ett högst självmedvetet och träffande vis. Den är dessutom en fröjd för oss filmintresserade, som ni kan se på bilden jag valt (serien är inte svartvit, bara den här Bergman-homagen). Har ni inte sett filmen rekommenderar jag att ni börjar där, sedan kommer ni sluka serien (bara 10 rätt korta avsnitt) på en och samma kväll. Båda finns på Netflix
 
 
Ruby (säsong 1?)
Max två personer jag känner har sett serien eller ens hört talas om den, max 3-4 skulle uppskatta den skulle jag tro. Men den är så sanlöst rolig. Kort och gott är den en YouTube-serie i nio delar á ca 10 minuter per avsnitt som driver med den svenska regissören Ruben Östlund, och fiktionaliserar(?) den tankeprocess han genomgick innan han kom på idén till The Square. Urlöjligt och fantastiskt på så många vis. Serien driver med många aspekter av svenska filmscenen och dess aktörer, och allra mest Ruby själv såklart. Jag vet inte hur skaparna kom på idén men de måste vara genier, och smått galna. Måtte en säsong två komma, kanske med fokus på Rubens och Angelina Jolies påstådda romans (enligt tyska skvallertidningar), eller kanske den djupa depression han kommer att finna sig i efter att The Square förlorat på Oscarsgalan. Vill ni ge det en chans har ni första avsnittet här
 
 
 
Rick and Morty (Säsong 3)
Två kommande serier på listan skildrar dagens samhälle (främst USA) på otroligt slående - och olika - vis. Men det avsnitt som sammanfattar det hela - det amerikanska samhällstillståndet alltså - bäst helt på egen hand är "The Ricklantis Mixup", från tredje säsongen av den helgalna och hysteriskt roliga animerade serien Rick and Morty. Det kanske låter förvånande, och tro mig, det var det, men det avsnittet golvade mig med sin pricksäkerhet när det kommer till så många olika aspekter av samhället som är ruttet i dagens Trump-USA. Sedan var resten av säsongen lika rolig och innovativ som vanligt, vilket bidrar till seriens inkludering på listan, även om det avsnittet själv hade räckt. "Pickle Rick" var också ett jäkla avsnitt alltså. Netflix. 
 
 
Master of None (Säsong 2)
Att följa en kämpande skådespelarkille i 30-årsåldern i New York låter kanske inte jättespännande. Men Aziz Ansari gör det jättespännande och otroligt roligt genom hans komiska stil (som funkar för mig, men kanske inte för alla), men kanske främst genom hans sätt att skildra det hela ur hans perspektiv, med indiskt ursprung och allt som kommer med det (rasism, fördomar och konservativa föräldrar). I säsong två tar han det ett steg längre och bidrar med enorm filmisk kvalitet och medvetenhet. Det första eminenta avsnittet är en hyllning till italiensk neorealism (italienska filmer från 40-talet, förenklat), och därifrån fortsätter han att leverera filmreferenser och kärlek till mediumet. Säsongen bjuder på ett antal magnifika avsnitt som med tiden också blir rätt känslosamma, där "Thanksgiving" är det allra främsta. I det är hans vän Denise i fokus, och vi får följa hennes firande av Thanksgiving under åren, och genom det hennes upptäckande av sig själv och sedermera kalla bemötande av hennes mor när hon kommer ut som gay. Skådespelaren Lena Waithe skrev avsnittet med Ansari och det baseras på hennes egna historia, och blev med sin Emmy-vinst första svarta kvinna att vinna i manuskategorin. Ge serien en chans och håll ut så lönar det sig, på Netflix! Vill ni avböja mitt råd i ljuset av anklagelser i ljuset av #metoo är det fullt förståeligt (jag skrev detta långt innan den nyheten slog, men väljer att behålla serien eftersom den är så pass bra, även om man självklart inte ser Ansari på samma vis nu). 
 
Bästa dokumentärserie
 
 
The Vietnam War
Okej, jag har redan skrivit om The Keepers och Five Came Back när jag skrev om 2017 års bästa dokumentärer, men då hade jag ju inte hunnit se The Vietnam WarKen Burns fullkomliga redogörelse över det extremt onödiga, blodiga och skandalösa kriget. Originalet är 17 timmar långt, men tyvärr har SVT Play bara en nedklippt version som är 10 timmar, men det är väl värt en titt ändå! I tio år har de arbetat med serien och sållat fram dessa avsnitt från 1500 timmar arkivmaterial och 24000 bilder, många som aldrig tidigare visats. Bilder och videomaterial från kriget och runt 25 olika slag varvas med intervjuer med personer som var med på ett eller annat vis. Seriens styrka ligger i att den visar upp alla sidor, från vietnamesisk synvinkel (både nord och syd) samt det amerikanska, för att på så vis nyansera det hela. En aspekt som jag hade sämre koll på som fascinerade var bakgrundshistorien till kriget, som sträcker sig bak till andra världskrigets slut (och längre). Vill ni lära er mer om kriget har ni nu den bästa chans ni får, är ni intresserade av historia eller bara allmänbildning är det ett ypperligt tillfälle att djupdyka i detta krigs fasor. Det är spännande och allt annat än tråkigt, med en hel del starka bilder, känsliga tittare varnas!
 

Kommentarer:

1 Angelica Wåhlin:

Dear White People tyckte jag var fantastiskt!

Kommentera här: