Oscarsgalan 2016 - kommer, borde, saknas!

 
Då var snart dags igen, ett års väntan är över och förra årets bästa filmer och prestationer (nåja) ska krönas! Nedan kommer jag gå igenom vilka som faktiskt ser ut att vinna, vilka som jag anser borde vinna (vilket lika mycket är vad jag hoppas), och vilka som saknas i alla kategorier! Påminnelse: PGA, DGA, SAG och WGA är de olika branschernas fackförbund kan man säga, och deras prisutdelningar är ett viktigt steg på vägen mot en eventuell Oscarsvinst. 
 
Bästa film
"The Big Short"
"Bridge of Spies"
"Brooklyn"
"Mad Max: Fury Road"
"The Martian"
"The Revenant"
"Room"
"Spotlight"
 
Kommer: Efter vinsten vid Golden Globe började The Revenant skapa momentum, vilket bara förstärktes av vinster på Bafta och DGA. Dess storslagenhet och helvetiska produktion har imponerat på många (historien bakom produktionen har nästan blivit större än filmen i sig), och med flest antal nomineringar ser den ut att ha det mest utbredda stödet. The Big Short (som vann vid PGA) och Spotlight (vann SAGs ensemble-pris) har fortfarande chansen, vilket gör årets upplaga till den mest oförutsägbara på länge. The Big Short är förmodligen filmen som tjänar mest på röstningssystemet, där andra- och tredjeplaceringar betyder mycket, och den är nog den överlag mest populära (läs. minst polariserande). Tror dock Revenant precis kniper den framför Big Short.
 
Borde: I den bästa av världar hade Mad Max: Fury Road tagit hem det här, med sin unika skildring av en apokalyptisk värld, som har gett action-genren sin främsta film någonsin. Men det är som sagt inte särskilt realistiskt. Tycker mycket om de tre kandidaterna, och anser ingen vara direkt ovärdig, uppskattar mest spänningen. Room vore även det en välkommen chock-vinnare (och den film om någon som skulle skrälla, men det händer tyvärr inte)! 
 
Saknas: Som vanligt är det ett flertal filmer som saknas. De två främsta är Carol och Star Wars: The Force Awakens. Två extremt olika filmer, men som båda lyckades fånga mitt hjärta föregående år. Carol är en så sanslöst vacker men bitter kärlekshistoria, och Star Wars den perfekta storfilmen, som enligt mig står som förra årets främsta film, med en perfekt kombination av spänning och känsla, nostalgi och nytänk. Skulle inte haft något emot nomineringar till bl.a. Son of Saul, Creed, Beasts of No Nation, Ex Machina, Steve Jobs eller Sicario heller för den delen.
 
Bästa regissör
Adam McKay, "The Big Short"
George Miller, "Mad Max: Fury Road"
Alejandro González Iñárritu, "The Revenant"
Lenny Abrahamson, "Room"
Tom McCarthy, "Spotlight"
 
Kommer: Alejandro González Iñárritu ser ut att bli historisk genom att som den tredje någonsin (och första på många decennier) att vinna Oscarn för regi två år i rad, och dessutom vinna för bästa film samtidigt (Birdman förra året). Förra året missade han på Golden Globe och Bafta, vilket har fått vissa att tro att de därför belönade honom i år, och att Oscars inte kommer göra detsamma. Men hans vinst hos DGA stärkte hans aktier rejält. Sagan om produktionen och hur han ovillkorligt skulle uppnå den vision han hade kring filmen är sådant som regissörs-delen av akademin uppskattar. Dock kan det slå tillbaka mot honom, att han faktiskt utsatte personer för dessa omständigheter, allt för hans erkänt stora ego. Den som har setts som det största hotet inför är den ännu Oscarslöse veteranen George Miller, som även han genomgick en tuff produktion för att uppnå sin vision, och vissa tror att akademin vill visa sin uppskattning efter lång och trogen tjänst. Adam McKay kan skrälla, vilket skulle tyda på att The Big Short tar hem storkovan under kvällen. Om Revenant vinner för bästa film tror jag Millers chanser är bättre, men vinner Big Short har nog Iñárritu övertaget. Önsketippar alltså på Miller. 
 
Borde: Miller är också den jag tycker förtjänar att vinna priset. Jag har stor respekt för vad Iñárritu skapat med The Revenant, men Millers vision är ännu mer nytänkande och galen, och respekten för hur han vågade skapa sin fjärde Mad Max-film är fantastiskt häftigt (kolla in denna featurette och läs denna artikel om hans regi för att vidare förstå hans geni!) 
 
Saknas: Kanske allra främst är László Nemes sätt att skildra förintelsen i Son of Saul det mest förtjänta bakom Miller. Annars samma som för bästa film, där främst Todd Haynes (Carol) hade kunnat få vara med, även om jag tycker det var jättekul att se Lenny Abrahamson slå sig in. Men hur Haynes väver ihop sagan om Therese och Carol har något magiskt över sig, och så många stilfulla detaljer som tyder på hans unika bild av berättelsen. Men J.J. Abrams (Star Wars), Cary Joji Fukunaga (Beasts of No Nation), Ryan Coogler (Creed), Danny Boyle (Steve Jobs) och Denis Villeneuve (Sicario) hade varit välförtjänta. David Robert Mitchell (It Follows) eller Alex Garland (Ex Machina) hade varit uppfriskande val av smalare karaktär. Eller Marielle Heller (The Diary of a Teenage Girl), som skapat en nyskapande berättelse och som skulle lösa gubbkrisen något dessutom.
 
 
 
Bästa skådespelare
Bryan Cranston, "Trumbo"
Matt Damon, "The Martian"
Leonardo DiCaprio, "The Revenant"
Michael Fassbender, "Steve Jobs"
Eddie Redmayne, "The Danish Girl"
 
Kommer: Det finns inget snack om att Leonardo DiCaprio kommer vinna i år. Han har vunnit allt som går att vinna för sin prestation i The Revenant, och har framförallt aldrig vunnit en Oscar.
Borde: Jag är den sista som kommer klaga när Leo håller sitt tacktal, han borde ju som sagt vunnit ett flertal gånger tidigare. Dock är det ju något bittert att han inte vinner för sin bästa roll, även om jag tycker han gör det riktigt, riktigt bra här. Däremot tycker jag att Michael Fassbenders tolkning av Steve Jobs är i samma nivå, om inte högre. Han är inte lik Jobs till utseendet, men man tror på honom i varje sekund, och den utveckling han genomgår i filmen, och sättet han levererar sina repliker är top notch.
Saknas: Här finns det många namn, för en annan bitter sida av den här kategorin är att det är en av de svagare på många år, med bara DiCaprio och Fassbender värdiga sina nomineringar. Cranston och Redmayne är oinspirerade val i dåliga filmer, och Matt Damon är förvisso bra, men inte riktigt så här bra. Andra namn som borde varit med istället är Michael B. Jordan, som gick på knockout i Creed, Christopher Abbott som stod för årets känslomässigt starkaste insats i James White, 9-åriga Jacob Tremblays makalöst gripande prestation i Room, ungerska Gézá Röhrigs förödande närgångna porträtt i Son of Saul, ghananska nykomlingen Abraham Attah, som storspelar mot Idris Elba i Beasts of No Nation, och även Jonny Depps iskalla comeback i Black Mass. För att nämna några.
 
Bästa skådespelerska
Cate Blanchett, "Carol"
Brie Larson, "Room"
Jennifer Lawrence, "Joy"
Charlotte Rampling, "45 Years"
Saoirse Ronan, "Brooklyn"
 
Kommer: Lika självklar som Leos vinst är Brie Larsons. Hon borde vunnit över Cate Blanchett för två år sedan (när hon inte ens var nominerad för Short Term 12), men i år får hon revansch. Hennes otroligt gripande skildring av "Ma" i Room lämnade ingen oberörd. Vunnit allt inför dessutom. Saoirse Ronan den som kan skrälla, fast ändå inte.
Borde: Larson är den värdiga vinnaren, helt klart. Blanchett är som alltid fantastisk, men hon har ju också två Oscars redan.
Saknas: Det finns många som borde fått Jennifer Lawrence plats, när jag skulle skriva det här hade jag mer eller mindre glömt att hon ens var nominerad, så platt var Joy. De båda birolls-nominerade Alicia Vikander och Rooney Mara borde onekligen nominerats till huvudroll, men nu är det som det är. Charlize Therons obevekliga Imperator Furiosa i Mad Max borde gett henne en plats här, och Amy Schumers komiska perfektion i Trainwreck hade inte varit oförtjänt. Bel Powleys banbrytande genombrott i The Diary of a Teenage Girl även det värt att nämna.
 
Bästa manliga biroll
Christian Bale, "The Big Short"
Tom Hardy, "The Revenant"
Mark Ruffalo, "Spotlight"
Mark Rylance, "Bridge of Spies"
Sylvester Stallone, "Creed"
 
Kommer: Alla gillar en underdog! Vilket var anledningen till att Rocky vann Oscar för bästa film 1977. Men vad akademin lika mycket gillar är en comeback och att få hedra en veteran. Sylvester Stallone kommer därför att vinna. Och han är den mest välförtjänta i gänget, med sin känslosamma och genuint imponerande insats i Creed. Mark Rylance sovjetiske spion är troligtvis hans största hot.
Borde: Som sagt, Sly är värd det, även om alla i kategorin står för starka prestationer. Om The Big Short, Spotlight eller The Revenant visar än mer styrka än förväntat kan deras respektive knipa den, men det är ändå tveksamt.
Saknas: Med tanke på att Idris Elba är den som faktiskt borde vinna det här priset så kan vi nog säga att han saknas. Det faktum att han inte blev nominerad är bara sinnessjukt, med tanke på den kraftfulla kommendanten han porträtterade i Beasts of No Nation. Han vann dessutom på SAG. Nomineringar kunde även gått till Oscar Isaac (Ex Machina), Benicio del Toro (Sicario) och Jason Mitchell (Straight Outta Compton). #OscarsSoWhite var det ja?
 
 
Bästa kvinnliga biroll
Jennifer Jason Leigh, "The Hateful Eight"
Rooney Mara, "Carol"
Rachel McAdams, "Spotlight"
Alicia Vikander, "The Danish Girl"
Kate Winslet, "Steve Jobs"
 
Kommer: Den förmodligen starkaste skådespelarkategorin i år, där de två främsta dock borde blivit nominerade för bästa huvudroll, som ovan nämnt. Men det ser ut som om vi svenskar får något att jubla åt under Oscarsnatten, för Alicia Vikander är favorit till att vinna. Hon vann på SAG, och även om Kate Winslet vann på Globe och Bafta tävlade hon inte mot Vikander (i denna roll i alla fall), som var nominerad för huvudroll där. Men Winslet är det största hotet, men har redan vunnit tidigare! Med tanke på vilket år Vikander haft ser hon ut att ta hem det. Och jag är inte ett dugg förvånad, ända sedan jag såg henne överglänsa alla i Anna Karenina för tre år sedan har det här bara varit en tidsfråga. 
Borde: Även om ingen kommer bli gladare än jag när VIkander tar emot guldgubben, välförtjänt absolut, så fångade ingen mig på samma sätt som Rooney Mara i Carol. Inte bara är hon med i en överlägsen film, hon är så otroligt trollbindande att det inte finns. Men filmen verkar inte fallit akademin i smaken, så hon får det nog tufft.
Saknas: Som sagt, Vikanders insats i The Danish Girl borde hamnat i huvudrollskategorin, och hennes förmänskligande av roboten Ava i Ex Machina borde hamnat här. Även Cynthia Nixons känslobomb i James White borde fått plats! Julie Walters i Brooklyn är minnesvärd också! 
 
Best Original Screenplay
"Bridge of Spies"
"Ex Machina"
"Inside Out"
"Spotlight"
"Straight Outta Compton"
 
Kommer: Även om Spotlight inte tar hem det tyngsta priset så kommer den i alla fall få ett tröstpris här, för Tom McCarthy och Josh Singers precisa dramatisering, som dessutom vann  på WGA. Inside Out har en liten chans att skrälla, men den får nog nöja sig med pris för bästa animerade, även om detta inte vore oförtjänt.
Borde: Tycker att vinnaren kommer vara rättvis, och även Inside Out skulle jag gå med på. Men gillar ju verkligen Ex Machina också, men den får mest bara vara glad över att vara med, vilket är kul!
Saknas: Quentin Tarantinos The Hateful Eight må ha delat upp såväl publiken som kritiker, men att säga att den dialog som presenteras inte är imponerande går inte. Han borde varit med. Amy Schumers pricksäkra komik i Trainwreck hade även det passat in! Smalare filmer som James White och Dope hade varit roliga att se också. 
 
Best Adapted Screenplay
"The Big Short"
"Brooklyn"
"Carol"
"The Martian"
"Room"
 
Kommer: Lika givet som ovan är det att The Big Short tar hem det här. Sättet Adam McKay och Charles Randolph skapar något så underhållande ut något så...torrt, är imponerande! WGA-vinnare. 
Borde: Har inget emot den stundande vinsten för The Big Short. Emma Donoghues egna adaption av sin roman Room är en fantastiskt stark skapelse, och sättet den berättas vore klart värd priset det med. Phyllis Nagys underbar lidelsefulla manus till Carol vore inte helt fel det heller!
Saknas: Kanske det mest chockerande med årets nomineringar var att Aaron Sorkins manus för Steve Jobs inte fanns med. Den kanske mest framstående manusförfattaren i Hollywood och ett så minituöst välskrivet manus, det borde ha gett en vinst här, men icke. Filmer som The Diary of a Teenage Girl och Anomalisa hade även de förtjänat en chans i en bättre värld! 
 
 
 
Best Foreign Film
"Embrace of the Serpent"
"Mustang"
"Son of Saul"
"Theeb"
"A War"
 
Kommer: Ungerska förintelsedramat Son of Saul har varit favorit sedan den tog Cannes med storm förra våren, och att se någon annan film än László Nemes mästerverk vinna är svårt. Hade mycket väl förtjänat en plats i kategorin för bästa film, och vunnit alal priser som gått att vinna inför. Det enda som kan spela in är om den breda publiken finner den för jobbig, och att det mer populära valet, fransk-turkiska Mustang smyger sig in.
Borde: Har förvisso bara sett Son of Saul, men kan omöjligt tänka mig någon annan värdig vinnare.
Saknas: Tyska one-take-wonder-filmen Victoria är en sådan enorm filmisk bedrift att den borde fått vara med här. Nu skulle ju aldrig Iran skicka den som bidrag, men annars hade Jafar Panahis Taxi Teheran förtjänat en plats. 
 
Best Documentary Feature
"Amy"
"Cartel Land"
"The Look of Silence"
"What Happened, Miss Simone?"
"Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom"
 
Kommer: Asif Kapadias Amy blev såväl kritikerfavorit som publiksuccé, och lär ta hem det nu. Många anser att han borde nominerats och vunnit för Senna, så det är på tiden. Men detsamma gäller Joshua Oppenheimer, som rånades på vinsten för The Act of Killing för två år sedan, kanske kan han få upprättelse med sin uppföljare The Look of Silence. Svag skrällvarning för lättsammare What Happened, Miss Simone? och DGA-vinnaren Cartel Land. 
Borde: Gillade verkligen Amy, men vill se Oppenheimer få sin statyett som han verkligen borde fått tidigare, och The Look of Silence är en riktigt stark dokumentär dessutom.
Saknas: Har väl inte sett så många, men gillade The Wolfpack.
 
Best Animated Feature
"Anomalisa"
"Boy and the World"
"Inside Out"
"Shaun the Sheep Movie"
"When Marnie Was There"
 
Kommer: Inside Out. 
Borde: Inside Out. Visst är Anomalisa en underbar och vacker dockteater, nyskapande och allt. Men Inside Out är bland det bästa som gjorts inom genren.
Saknas: Annars var det ett svagt år, har inte sett de andra nominerade, men de känns rättvis och uppfriskande. Det vore om The Lego Movie kunde få en retroaktiv plats, för nog måste det varit något misstag när den varken nominerades eller vann? Kommer aldrig förlåta det.
 
Best Film Editing
"The Big Short"
"Mad Max: Fury Road"
"The Revenant"
"Spotlight"
"Star Wars: The Force Awakens"
 
Kommer: En av de mer svårbedömda kategorierna. I ena ringhörnan har vi Hank Corwins medvetet övertydliga klippning i The Big Short, som skapar så mycket av filmens energi i sin juxtaposition av bilder. Men i andra ringhörnan har vi Margaret Sixels sömlösa men effektiva och intensiva klippning i Mad Max: Fury Road. Båda förtjänar det av olika anledningar, men tror ändå The Big Short tar det, den klippningen är så mycket tydligare och grunden till hur hela filmen berättas.
Borde: Jag hejar ändå på Mad Max, har så mycket beundran för den filmen, och klippningen bidrar så starkt till filmens omåttliga och råa energi. Men Big Short är lugnt också. 
Saknas: Egentligen fem värdiga kandidater. Boxningsscenerna i Creed hade kunnat ge den en plats, och även ihopvävningen av Steve Jobs liv comes to mind. Sicario har en enorm spänning som till mångt och mycket ligger i en snygg klippning. Även Room och Carol, även om det inte är lika tydligt. It Follows hade varit ett annat mer spännande val annars! 
 
 
 
Best Original Score
"Bridge of Spies"
"Carol"
"The Hateful Eight"
"Sicario"
"Star Wars: The Force Awakens"
 
Kommer: Efter 50 år i branschen, med fem tidigare nomineringar utan vinst kommer nu legendaren Ennio Morricone vinna (han har vunnit en heders-Oscar dock). Hans musik skapar så mycket spänning och stämning i Tarantinos The Hateful Eight, och är filmens MVP. 
Borde: Jag är 100% för en vinst åt Morricone, men herrejistanes så vacker musik Carter Burwell skapat i Carol, det är sanslöst. Skulle han skrälla skulle jag vara lika glad. 
Saknas: Howard Shore bygger snyggt på stämningen i Spotlight, och Daniel Pemberton för effektivt handlingen framåt och knyter ihop tidslinjen fantiskt i Steve Jobs. Tom Holkenberg aka Junkie XLs bombastiska score till Mad Max är bra mäktigt, och vår svenske Ludwig Göransson har slängt ihop ett passande och starkt soundtrack till Creed. Hade Ryuichi Sakamoto och Carsten Nicolais score till The Revenant varit godkänt (samarbeten is a no go) hade det funnits med. Bland årets stilistiskt coolare hittar vi Rich Vreeland aka Diasasterpiece elektroniska score till It Follows
 
Best Song
Earned It - "Fifty Shades of Grey"
Manta Ray - "Racing Extinction"
Writing's on the Wall - "Spectre"
Til' It Happens to You - "The Hunting Ground"
Simple Song #3 - "Youth"
 
Kommer: Förbered er på ett överlångt och känslosamt tacktal från Lady Gaga, för Til' It Happens to You ser ut att ta hem det. Sam Smiths kritikerhatade Writing's on the Wall kan dock knipa den, vilket även får gälla The Weeknds Earned It, med bara tanken att Fifty Shades skulle vinna en Oscar... 
Borde: Gagas låt är stark och har ett bra budskap, så den kan få ta hem det, men det konstnärliga valet Simple Song #3 vore väl en trevlig överraskning. 
Saknas: De flesta skulle nog säga See You Again från Furious 7, men kan inte påstå att jag sörjer över att den filmen inte uppmärksammats av akademin. Waiting For My Moment från Creed var däremot riktigt stark, och väl invävd i filmen. Anomalisas None of Them Are You borde varit given. 
 
 
 
Best Cinematography
"Carol"
"The Hateful Eight"
"Mad Max: Fury Road"
"The Revenant"
"Sicario"
 
Kommer: Vi kommer få vittna historia när Emmanuel "Chivo" Lubezki vinner sin tredje raka Oscar, för sitt storslagna foto i naturligt ljus i The Revenant. Att han kunnat skapa något så vackert under de förhållandena som rådde, återigen i naturligt ljus, är varför han vinner. Han är bäst i filmvärlden just nu, och fortsätter att tänja på gränserna av vad man kan använda en kamera till.
Borde: Med tanke på vilket konstverk The Revenant är så kommer jag inte klaga. Men det är en otroligt stark kategori, där alla är värdiga. Ed Lachmans utsökta foto i Carol är en personlig favorit. John Seales fartfyllda och magnifika foto i Mad Max även det otroligt, hur kameran hela tiden rör sig framåt i enlighet med filmen, och den serverar bilderna på en räkmacka till klipparen genom att hela tiden ha ett centrerat fokus. Miller fick Seale att lämna sitt pensionerade liv för att filma, och är nog Chivos största hot, om någon. Men Bob Richardsons 70mm-foto i The Hateful Eight var riktigt läckert det med. Och Roger Deakins gjorde sin vana trogen det riktigt bra i Sicario, men han får nog vänta på sin vinst ett tag till.
Saknas: Egentligen ingen, alla är värdiga. Om någon hade jag velat se Mátyás Erdélys närgångna foto i Son of Saul uppmärksammas. Och den där helfilmstagningen i Victoria skall icke förglömmas. Mike Gioulakis är med och sätter en kuslig stämning i It Follows, vilket även får sägas om Dan LaustsenCrimson Peak. I en i övrigt bristfällig film är Adam Arkapaws slående foto höjdpunkten i Macbeth. 
 
Best Visual Effects
"Ex Machina"
"Mad Max: Fury Road"
"The Martian"
"The Revenant"
"Star Wars: The Force Awakens"
 
Kommer: Den fick inte överdrivet mycket kärlek, och lär inte gå hem med så många vinster, men här tar nog Star Wars: The Force Awakens hem det ändå. Kärleken till filmen finns nog ändå, och här passar det bäst att visa det, sättet den kombinerat praktiska med datagjorda effekter för att skapa en blandning av det gamla och det nya universumet är häpnadsväckande. När en stark "bästa film"-film finns med brukar den vara ett starkt hot, vilket gör The Revenant farlig, allt för den där björn-scenen (vinst här innebär utbrett stöd). Mad Max ska inte räknas bort riktigt än, även om den till ännu högre grad förlitar sig på praktiska effekter, men den där sandstormen dock!
Borde: Ser gärna att vinsten går till Star Wars ändå, även om argumenten för de två andra är starka. Dock vore det nästan som mest roligt om Ex Machina superskrällde, för skapandet av Ava var något alldeles extra. Men bara det faktum att den är med är kul, då det är den film med lägst budget sen första Terminator att nomineras här (15m vs Star Wars 200m dollar).
Saknas: Rätt nöjd med dessa, men om någon ska lyftas fram är det nog Ant-Man.
 
Best Costume Design
"Carol"
"Cinderella"
"The Danish Girl"
"Mad Max: Fury Road"
"The Revenant"
 
Kommer: Även om kostymdramat (The Danish Girl, Cinderella) brukar gå hem här så är kostymerna som skapats till Mad Max bortom denna värld av kreativitet, och den lär vinna. 
Borde: Av samma anledning som ovan, Mad Max. 
Saknas: Crimson Peak visar upp rätt spektakulära kläder, och The Hateful Eight fångar western bra. Ett spännande val hade varit The Diary of a Teenage Girl, som perfekt fångar 70-talets anda (enligt 90-talisten här). 
 
 
 
Best Production Design
"Bridge of Spies"
"The Danish Girl"
"Mad Max: Fury Road"
"The Martian"
"The Revenant"
 
Kommer: Av samma anledning som gör att Mad Max kommer vinna bästa kostym kommer den även vinna för sin magnifika scenografi. Vad de gjorde var att skapa något helt nytt, inte bara återskapa något. Jag menar, de där bilarna. Svårt att se något farligt hot direkt.
Borde: Uppenbarligen, återigen, Mad Max.
Saknas: Star Wars hade ju absolut platsat, och även Crimson Peaks mystiska miljöer. Carols skildring av 50-talet kanske är mindre showig, men likväl fantastisk. Det mest avskalade och spännande valet hade varit Room, med tanke på hur mycket miljöerna spelar in på berättelsen, även om det inte handlar om någon storslagenhet. 
 
Best Makeup and Hairstyling
"Mad Max: Fury Road"
"The 100-Year-Old Man Who Climbed Out the Window and Disappeared"
"The Revenant"
 
Kommer: Ni kanske börjar förstå vilken film som dominerar dessa kategorier, och tyvärr får vi ingen svensk vinst här. Mad Max har en promenadvinst att vänta.
Borde: Vilket är mer än välförtjänt, herregud vilket imponerande arbete som lagts på denna film.
Saknas: Att göra Johnny Depp nästintill oigenkännlig i Black Mass bidrog starkt till den filmen, och inte hade Star Wars varit opassande här. 
 
För att klargöra de två nedanstående ljud-kategorierna; "Editing" handlar om det faktiskt inspelade ljudet (tänk ljudet av en bilkrasch eller pistolskott, låter det äkta?). "Mixing" handlar om hur allt ljud som tillhör filmen mixas, från dialog, musik och bakgrunds-ljud (hela ljudkulissen). 
 
Best Sound Editing
"Mad Max: Fury Road"
"The Martian"
"The Revenant"
"Sicario"
"Star Wars: The Force Awakens"
 
Kommer: Jämn kamp mellan de två tekniska giganterna i år, Mad Max och The Revenant. Men ljuden är tydligare i Mad Max, så lutar nog åt den här. 
Borde: Alla innehåller fantastiskt ljud, men är ju svag för Mad Max. 
Saknas: Den film med ljud som påverkad mig mest under en film är Son of Saul, så den borde varit med, men ännu mer på för sin mix nedanför.
 
Best Sound Mixing
"Bridge of Spies"
"Mad Max: Fury Road"
"The Martian"
"The Revenant"
"Star Wars: The Force Awakens"
 
Kommer: Om det inte finns någon form av musikalisk kandidat brukar dessa två hänga ihop. Men tänker att det kan vara ett så svårt val att de ändå delar på äran (okej egentligen tror jag inte det blir en uppdelning, men har så svårt att bestämma mig så), tror mest på The Revenant här.
Borde: Hugget som stucket, men får väl hålla mig till Mad Max.
Saknas: Återigen, ljudkulissen i Son of Saul var så kraftfull och påverkade upplevelsen till den grad att den tveklöst hade passat här. Hur känslan av att befinna sig i ett koncentrationsläger främst skapas av de ljud vi hör, när kameran inte avslöjar mycket, wow. 
 
Kortfilmskategorierna
När jag bara sett två av femton kortfilmer känns det onödigt att gå igenom, och jag misstänker att intresset inte är lika stort heller. En som jag har sett, och som jag innerligt hoppas och tror kommer vinna är den fantastiska animerade kortfilmen World of Tomorrow, övriga kategorier tror jag går till Shok (live action short) och A Girl in the River (dokumentära kortfilm). 
 
 

Spotlight (regi: Tom McCarthy)

 
När jag skrev en lista över kommande filmer förra året hamnade Spotlight på plats 38, det lät som en intressant och lovande historia, men skulle Tom McCarthy, efter han gjort The Cobbler, kunna göra en modern motsvarighet till All the President's Men? När den sedan hade premiär på Venedigs filmfestival verkade svaret enhälligt vara: JA. Kritiker föll pladask, och den var länge ensam favorit om att vinna Oscarn för bästa film. Och efter att nu ha sett den kan jag inte annat än hålla med. Den gör allt den vill göra på ett perfekt vis, och berättar historien på helt rätt sätt. Den skildrar en grupp journalister på Boston Globe i början av 2000-talet, Spotlight-gruppen, som utreder och avslöjar skandaler i Boston. Gruppen leds av respekterade Walter "Robby" Robinson (Michael Keaton), och reportrarna Mike Rezendes (Mark Ruffalo), Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams) och Matt Carroll (Brian d'Arcy James). När tidningen får en ny chefsredaktör i Marty Baron (Liev Schreiber) från Florida sätts press på gruppen om de ska fortsätta, och Baron är inte heller rädd för att nysta i historier som är mer känsliga för Boston-födda. Han uppmanar gruppen att gräva i en krönika tidningen gett ut, som skriver om en präst inom katolska kyrkan som påstås ha våldfört sig på flera barn. Värt att nämna är katolska kyrkans ställning i Boston, vilket vid den här tiden var enormt starkt, det var (och är säkerligen fortfarande) en mäktig institution som påverkade alla delar av staden. Så utredningen kommer inte bli lätt, och de stöter på många som vill se den stängas ner. 
 
 
Men gruppen fortsätter att kämpa för det filmen även propagerar för, yttrandefriheten, och journalisters stora betydelse för att nysta fram sanningen. Filmen hade mycket väl kunnat bli en i mängden, den hade kunnat höja tempot och skapa känslomässiga crescendon för effekt ( något den bara gör till viss mån), men den vågar hålla sig relativt okonventionell. Helt nytänkande är den inte heller, men den håller ett lugnt tempo och tar sig fram bit för bit, precis som gruppens utredning. Men för det blir den inte långsam, den har en pulserande atmosfär som hela tiden gör sig gällande, den lutar alltid framåt och avslöjar hela tiden något nytt. Snabbt blir vi känslomässigt engagerade, och ju mer vi får reda på om skandalen och arbetet de gör, ju mer känslor bubblar upp inom oss. Det är berättandet som håller sig enormt effektivt, med ett drivande manus som sida för sida tar oss in i utredningen och de olika journalisternas liv. Det är en tydlig ensemble-film, utan direkt huvudperson. Ingen ska framhävas, för allas vikt är lika stor i helheten. Men vi lär ändå känna karaktärerna tillräckligt för att förstå deras roll och förhållande till utredningen, utan att det tar fokus. För filmen försöker inte kapitalisera på denna hemska historia som den kretsar kring, den vill bara göra den rättvisa och göra en så bra film av det som möjligt, något vi får tacka och buga för. Men skådespeleriet är verkligen på topp, alla som nämndes tidigare är fullträffar, och det gäller även övriga biroller i Stanley Tucci, John Slattery, Billy Crudup m.fl (många män jag vet, men det är också baserat på en verklig händelse, så problematiskt att göra om också). Den vann även välförtjänt det prestigefyllda ensemble-priset på SAG-awards.
 
 
Men den person som främst är att tacka för hur filmen är gjord är ju Tom McCarthy, som regisserat och skrivit manus (tillsammans med Josh Singer). Det är han som skapat och håller ihop berättelsen, han som gjort valen som jag har hyllat så mycket. Det är även ett klippningsarbete som förhöjer allt det jag skrivit, för det är otroligt effektivt, men samtidigt sömlöst. Det handlar inte om tydligt och snabb klippning som i t.ex. The Big Short, men den driver filmen framåt och skapar energi. Men det som kanske främst hjälper till att skapa en stämning och känsla är Howard Shores fantastiska score, som kanske inte känns nydanande eller sticker ut, men som gör enormt mycket för filmen. Tyvärr blev han inte Oscarsnominerad, men filmen har fått en hel del annat. Den är fortfarande en av tre möjliga vinnare för bästa film, som den varit favorit till under hela hösten (tills nu när The Revenant börjar ta över). Däremot kommer den att vinna för bästa originalmanus, och även regin är nominerad, tillsammans med klippning och de båda birollerna Ruffalo och McAdams. Just Ruffalos roll är också den som mest sticker ut, då den är något mer udda, även om jag skulle säga att alla gör det lika bra. Det är en film som inte bara lyfter fram vikten av god journalistik och yttrandefrihet, det är en otroligt gripande film. Den berör under stora delar av filmen, och redan tidigt börjar vi känna ett obehag av vad skandalen innebär, något som bara byggs på allt mer under filmens gång. Vilket också gör den till en viktig film, som jag uppmanar alla att se! 

Son of Saul (regi: László Nemes)

 
Tyvärr är det ju rätt sällan vi får uppleva något som känns helt nytt när vi går på bio, en ny typ av upplevelse. Son of Saul är ett av de där få undantagen, som på ett helt nytt sätt visar upp förintelsen, inifrån ett koncentrationsläger i Tyskland under andra världskriget. Bara vetskapen om ämnet kan ge en förnimelse om att att det inte kommer vara en lätt film att se, vilket filmen sedan lever upp till. Det filmen gör så bra, och det som får den att sticka ut, är dess fokus på huvudpersonen Saul (Géza Röhrig). Från det att han i första scenen kliver in framför kameran släpper den mer eller mindre aldrig honom ur fokus. Saul ingår i Sonderkommando, grupperna av fångar som tvingades att jobba i lägrena. Hans jobb är att samla in fångarnas kläder och få in folk i gaskammaren, och hålla för dörrarna när paniken utbryter. Sedan får han hjälpa till att städa undan och bränna kropparna. Bara att beskriva det får det att vända i magen. Men även om detta är saker han genomgår under filmen så visas inget explicit, när jag skrev att Saul är i fokus menade jag det bokstavligen. Fotot använder kort fokus, vilket gör periferin stundtals suddig, och vi får verkligen uppleva allt genom honom. Men bara för att vi inte får se allt betyder det inte att det inte känns, för filmen använder ljud till maximal effekt för att skapa känsla, och skriken som hörs är lika isande som bilderna skulle varit. Men för Saul är detta vardag nu, han blinkar inte när han drar undan lik från kammaren. Men när en pojke överlever och sedan dödas framför honom väcks någonting inom honom, han är säker på att pojken är hans son, som han inte träffat på många år då det var utanför äktenskap. Han får nu ett mål och syfte, en anledning att försöka överleva, han gör allt för att rädda kroppen och ge honom en värdig begravning med en rabbi.
 
 
Och i allt detta får vi följa honom, genom hans vardagliga rutin, jargongen med andra fångar och smygandet bakom vakter. Det liknar vad vi ofta ser i fängelsefilmer. Och med kameran tätt inpå kommer vi allt närmre, lär känna honom allt mer och vem han är, även om en stor del av honom och hans identitet sedan länge dött i lägret. Det faktum att Géza Röhrig aldrig tidigare gjort en film är en tanke som är svår att förstå, för han ger en så magnifikt äkta och naturlig prestation som Saul, som i allt mörker finner en mening, och är obeveklig i sin väg att uppnå sitt mål. I mina ögon hade han varit lika värdig en Oscarsnominering som vilken annan av årets nominerade. Och detsamma får gälla filmen i sig, och dess regissör Lászlo Nemes, även han sensationellt nog debutant. För regin är så minituöst perfekt, och så nytänkande och gripande, skakande och hänförande. Och lika värdig hade fotot varit en nominering, för även det är något som sticker ut rejält. Som jag skrev använder det kort fokus, vilket för det hela än mer intimt, vi kommer nära Saul och har på så vis än lättare att känna med honom. Och att lämna utanför allt annat hemskt som försiggår är genialt, för det finns fortfarande kvar, och bidrar till den tung stämning, men tar inte fokus från filmens kärna. Detta är något som förstärks av det faktum att den är inspelad i 1:1, alltså kvadratisk form, något som är något ovant, men som funkar enligt filmens syfte helt perfekt. Och en ytterligare nominering den borde fått är för dess ljud, som i bakgrunden skapar så mycket av filmens känsla, det kameran utesluter lyfter den fram med slående effekt. Det får oss att ytterligare tänka på vad det verkligen är som händer. Filmen får helt enkelt lov att trösta sig med att den är en självklar vinnare för bästa utländska film åt Ungern. 
 
 
Att skildra andra världskriget och förintelsen på det här viset skapar en helt ny dimension. Att berätta en historia inifrån ett läger som egentligen inte handlar om något av det ovanstående, den berättar en "vanlig" historia som bara råkar utspela sig där. Resten, mycket som vi redan vet och sett i andra filmer, blir som en birollsinnehavare. Men på sätt och vis säger det nästan mer om allt på det här viset, eller så är det bara känslan man får av det känns så nytt. Kanske hade inte filmen fungerat lika bra om vi inte själva kunde sammanhanget. Och det gör den kraftfull, den tvingar oss att själva fylla i luckorna och därmed minnas vad som hände, något som i dagens Europa blir allt mer viktigt. Och genom att göra den så personlig och närgången som den är kan vi, eller tvingas vi att, bli personligt engagerade. Och med det menar jag inte att vi utan att bli berörda kan se Schindler's List, men den fungerar mer som en skildring av historien, vilket gör att vi omedvetet främjar oss mer från ämnet (svårt att förklara riktigt hur jag menar, så jag hoppas ni förstår). Och det är på grund av detta som filmen är så banbrytande. Den rör upp så mycket, trots en ganska enkel approach. Det är en film jag vill rekommendera att se, inte bara för dess mästerliga filmskapande, utan för dess otroligt viktiga innebörd den bär med sig.