Oscars '17: Moonlight triumferar i historiskt kaos

 
Okej, det är lika bra att gå direkt till den stora snackisen. (Vill ni hellre se det själva visar Aftonbladet ett 90 minuters sammandrag runt kl. 21). 
 
Bästa film - vilken film vann egentligen?
Oscarsgalans producenter hade bjudit in Hollywood-legenderna Faye Dunaway och Warren Beatty (aka Bonnie & Clyde) för att dela ut kvällens stora pris, Best Picture. När Beatty öppnar kuvertet för att presentera vinnaren uppstår viss osäkerhet hos honom, han dubbelkollar i kuvertet, vrider och vänder på kortet. Man tänkte att han försökte skoja till det lite, men sedan visar han kuvertet för Dunaway som utropar La La Land som vinnare av bästa film. Publiken jublar, alla inblandade kommer upp på scen, de vinnande producenterna håller tacktal. Det är inte förrän den tredje och sista producenten är klar som den första talaren, Jordan Horowitz, tar tillbaka micken för att proklamera Moonlight som den verkliga vinnaren. Jag - och troligtvis alla andra - antog att han ville ge dem en shout-out á la Adele på Grammy's. Men då håller han upp det riktiga kuvertet, där det klart och tydligt står att Moonlight är vinnare av statyetterna. Vid det här laget har jag rest mig upp ur soffan och fallit ner på golvet, bokstavligen talat golvad av denna historiska och sanslöst pinsamma blunder. Sedan kommer Moonlight-gänget upp på scenen medan La La Land-gänget smyger av vid sidan. Publiken, Twitter och hela världen befinner sig i ett chocktillstånd, som blandas av eufori, det var tydligt att Moonlight var den mest populära filmen i rummet. Men vad hände egentligen? Även om jag gör precis det motsatta här är det så viktigt att vi inte låter denna skandal överskugga Moonlights vinst!
 
 
Innan Moonlight kom upp på scenen hann Beatty förklara att han fått kuvertet med "Bästa kvinnliga huvudroll", ett pris som redan getts till Emma Stone för just La La Land, och på inzoomade bilder går det att se att det också står "Actress in a Leading Role" på kuvertet. Det här är den största blundern i Oscarshistorien, och jag tycker så ofantligt synd om La La Land, men också Moonlight, som inte fick njuta av segern fullt ut, och vars vinst i stunden överskuggades av kaoset. Men något som varit fint att se är den kärlek och ödmjukhet som de båda lägrena visat mot varandra mitt i allt detta, på såväl Twitter och i intervjuer efteråt. Bäst är kanske Emma Stone som i den officiella backstage-intervjun hyllade Moonlight: "I fucking love Moonlight. GOD I love Moonlight so much. I'm so excited for Moonlight. Of course, it was an amazing thing to hear La La Land. I think we all would have loved to win best picture. But I’m so excited about Moonlight. It’s one of the best films of all time". Vann rätt film då? 
 
Ni vet känslan när ens film tydligaen var den rätta vinnaren?
 
Ja. Ni vet att jag älskar La La Land, det är en helt fantastisk film som inte hade varit oförtjänt att vinna. Men det är så monumentalt banbrytande och underbart att en film som Moonlight vinner. En film gjord för i sammanhanget extremt knappa 1.5 miljoner dollar, utan större stjärnor, av en andra-gångsfilmmakare som inte regisserat en långfilm på åtta år. Det är en film med enbart svarta skådespelare, om en ung svart kille som växer upp som gay i Miami. Det är en film helt unik i hur den angriper berättelsen och skildrar denna vackra historia, med tre kapitel med tre olika huvudrollsinnehavare, som alla fångar essensen av huvudpersonen Chiron. Det är första gången en helsvart cast vinner Oscar för bästa film (och bara andra "svarta" filmens om vinner efter 12 Years a Slave 2014). Det är första gången en HBTQ-film vinner för bästa film. Det är helt enkelt en banbrytande vinst rätt för vår tid, som också var den bästa filmen. Den går fortfarande på bio, så har ni inte sett den, bara gör det. En kanske sjuk grej att ytterligare glädjas åt detta är då detta i längden kan gynna La La Lands arv, då den annars skulle blivit filmen som "rånade Moonlight på vinsten". Men La La gick inte lottlös, utan tog en del annat. 
 
 
Bästa och sämsta med resten
Även om Moonlight skrev historia i den kategorin så kunde tyvärr inte Barry Jenkins bli första svarta regissör att ta hem priset för bästa regi, det hade han varit värd! Men, helt ärligt är jag lika glad för att Damien Chazelle vann för La La Land, inte minst för att de båda på det viset fick dela på de största priserna. Och för att Chazelle är hundra procent värdig vinsten, en vinst som gjorde honom till yngsta vinnaren någonsin i kategorin. Men Barry Jenkins, för övrigt en av de genuint härligaste personerna i branschen vad det verkar, fick ett eget pris också, tillsammans med Tarrell Alvin McCraney (som skrev förlagan, vars liv filmen delvis baseras på) vann han pris för bästa manus, otroligt väförtjänt. De höll också kvällens troligtvis bästa tacktal. Väförtjänt var också Kenneth Lonergans vinst för bästa originalmanus åt Manchester by the Sea. Den filmen fick två vinster, då Casey Affleck höll undan för Denzel Washington (Fences) och tog priset för bästa manliga huvudroll, helt rättvist. Och min favorit Emma Stone fick även hon en statyett för bästa kvinnliga huvudroll, och även om jag ansåg Natalie Portman (Jackie) förtjäna det mer så gör det mig inget att Stone vann, hon är underbar och gör något speciellt av en roll som vissa tror att "vem som helst hade kunnat spela". Mer glädjande Moonlight-vinster kom med Mahershala Alis vinst för bästa biroll, en statyett han bara skulle ha, avtrycket han lämnar på den filmen är så starkt. Dessutom en banbrytande vinst då han är första muslim att vinna pris för skådespeleri, take that Donnie. Dessutom höll han ett av galans finaste tal. Kvinnliga biroll gick väntat till Viola Davis (Fences), en skådespelare ingen kan missunna en Oscar. Ett av galans mest känslosamma tal!
 
 
La La Land blev den mest belönade filmen med sina 6 Oscars, vilket var åtminstone 3 färre än jag hade trott. Glädjande nog var svenske fotografen Linus Sandgren var en av dess vinnare, för att ha filmat den filmen så otroligt vackert, och det är ju alltid kul med svenska på scenen (och rätt stort att se honom ta emot statyetten av Meryl Streep dessutom). Givna vinster gick också till filmens magiska musik, både original score och bästa låt, för "City of Stars". Dessutom tog den en halvväntad vinst för bästa scenografi. Däremot förlorade den bästa kostymer till Hollywood-giganten Colleen Atwood (Fantastic Beasts and Where To Find Them), som säkrade en första Oscar till en Harry Potter-relaterad film, vilket kändes okej. Dock så förargar förlusten för bästa klippning med, främst för att den gick till ovärdiga Hacksaw Ridge, som också knep sound mixing framför näsan på La La. Att Arrival vann bästa sound editing kändes däremot helt rätt, och kul att den fick en vinst.
 
Mindre kul, sinnessjukt och smått äckligt är att Suicide Squad också kan titulera sig som Oscarsvinnare, efter sin vinst för bästa smink/hår. Facepalm. Bland annat slog den där En man som heter Ove, som även gick förlorande i kampen om bästa utländska film, som rätt väntat gick till Iran, och Asghar Farhadis The Salesman, som fick extra vind under vingarna efter att regissören valt att bojkotta galan i protest mot Trump, och vars tacktal var en av galans starkare, trots han frånvaro. Ett starkt tacktal höll också Ezra Edelman, som också skrev historia när hans 7,5-timmes långa dokumentär O.J.:Made in America kontroversiellt vann pris, då vissa anser att det är en mini-serie för TV. Hursom är det ett magnifikt epos, väl värd sitt pris. Bästa animerade film gick väntat till Disney och Zootopia. Starkt tal kom även från skaparna av kortfilmsdokumentären The White Helmets, som skildrar kriget i Syrien, vars fotograf stoppats från att resa in i USA. 
 
 
Hur var galan som helhet då?
Överlag är jag rätt nöjd, kvällens värd Jimmy Kimmel skötte sig bra, han är ett riktigt proffs. Han höll en bra nivå och balanserade ut sina regelbundna Trump-pikar med att elda på sin mångåriga skämt-beef med Matt Damon (Oscarsnominerad som producent för Manchester by the Sea). Det hade lätt kunnat bli för mycket, men tyckte det funkade bra rakt igenom, och var stundtals riktigt kul. Men en riktigt bra öppningsmonolog. Vissa inslag fungerade bättre än andra såklart, men att se Michael J. Fox kliva ur sin "Back to the Future"-DeLorean tillsammans med Seth Rogen var härligt. Fint var också att se Katherine Johnson, som underbara Dolda tillgångar handlar om, komma upp på scen, 98 år gammal. Kimmels live-tweetande till Trump funkade bättre än man kan tro, han uttryckte sin oro att Donald två timmar in inte hade twittrat något om galan. Överlag blev inte galans tacktal så politiskt laddade som vissa befarat, vilket jag inte kan bestämma mig om vad jag tycker. Kanske kunde vi fått lite mer vikt i talen, framför rabblande av namn, men det är lätt för oss att säga. 
 
 
Bland uppträdandena stack ingen ut på samma vis som Common/John Legend och Lady Gaga gjort senaste åren. Sting var urtråkig, Justin Timberlake energisk som öppnare av hela galan och John Legend classy som vanligt när han uppträdde med de båda nominerade låtarna från La La Land, i ett snyggt iscensatt nummer. Starkast var kanske blott 16-åriga Auli'i Cravalho som visade enorm stjärnglans med sitt nummer från Moana. In Memorian-segmentet var som vanligt känslosamt och fint tonsatt, även om det i efterhand solkats ner av att de hade fel bild på en av de som gått bort, och istället visade upp en bild på en livs levande producent. Men överlag en bra och underhållande gala, som dessutom bjöd på en del överraskningar och självklart den stora chocken på slutet. Nu tar vi en liten paus från allt som heter Oscars och ser fram emot en otroligt intressant biomånad i mars (men självklart bör ni se till att se redan bioaktuella filmer som Moonlight, La La Land och Dolda tillgångar först). Tack för mig, hej. 
 
Tycker det känns rätt att avsluta med mer glada Moonlightare.
 

Oscarsgalan '17: Vilka vinner, och vilka borde vinna?

 
Nu närmar vi oss slutet av detta Oscarsår, det har varit lika galet och underhållande att följa som vanligt, även om det kanske inte har svängt lika mycket i år som förra året! Så här inför galan - som sänds på Aftonbladet TV natten mot måndag, galastart vid halv tre om jag inte missminner mig - tänkte jag köra en liten genomgång av alla kategorier. Vilka kommer vinna, vilka kan utmana, vilka borde vinna, och vilka saknar jag personligen? Kommer La La Land vinna allt, eller finns det chans för andra filmer? Vill ni uppdatera er på vilka som är nominerade kan ni kika här. Jag bör tillägga att jag faktiskt inte sett alla filmer, t.ex. Silence, Fences, 20th Century Women och Loving har ännu inte kommit ut i Sverige, så kan inte ge min åsikt om deras vara eller icke-vara. 
 
Bästa film
 
Kommer vinna: La La Land
Kan vinna: Moonlight/Hidden Figures (fast egentligen inte)
Borde vinna: La La Land/Moonlight
Saknas: Jackie, A Monster Calls, Nocturnal Animals, The Handmaiden
 
Ja, som ni kanske förstått är det här La La Lands år, med rekordmånga nomineringar (14) och en story som tilltalar branschen är det svårt att tippa emot den. Den har vunnit det mesta inför galan också. Samtidigt är det en originell och vågad film som är utförd så extremt mästerligt, med otroligt många kvaliteter. Det är nog min favorit, även om jag också verkligen älskar Moonlight, och skulle glädjas enormt om den skrällvann. Den vore lika värdig som vinnare. Just den och Hidden Figures är de mest sannolika skrällarna, men jag skulle inte hålla andan för det. Istället för Hacksaw Ridge och Lion (i första hand), som inte alls platsar här, hade jag hellre sett de fantastiska filmerna jag ovan nämner. 
 
 
Bästa regi
 
Kommer vinna: Damien Chazelle (La La Land)
Kan vinna: Barry Jenkins (Moonlight) (fast egentligen inte)
Borde vinna: Damien Chazelle/Barry Jenkins
Saknas: Pablo Larraín (Jackie), Andrea Arnold (American Honey)
 
Inget snack om saken här heller, Damien Chazelle är storfavorit, och rättmätigt så. La La Land är den mest fulländade och tekniskt perfekta filmen av alla, med så många komponenter som klaffar, något som vi kan tacka Chazelle för. Med en mellanstor budget på 30 milj. dollar fick han filmen att se ut som en film gjord för 100 milj. dollar. Det är en enorm bedrift av denna talangfulla regissör, som vid 32 års ålder kommer bli tidernas yngste vinnare av kategorin. Barry Jenkins hade vid en skräll blivit första svarta regissör att vinna, något som är värt att heja på honom för. Men han vore också värdig, då han lyckades få sin lågbudget film (1.5 milj. dollar) att bli en av de vackraste och mest fulländade filmerna på länge. Dessutom en toppenhärlig kille som jag kan lyssna på intervjuer med länge. Skulle gärna se La La och Moonlight dela på bästa film/regi. Från kategorin bör Mel Gibson slängas ut, mest för att hans insats och film är underlägsen många andra (men lite också för att han är ett svin). Tänk vad symboliskt om Andrea Arnold (American Honey) hade fått bli första kvinna på sju år att nomineras istället, hennes vision är dessutom starkare. Men också Pablo Larraín (Jackie) stod för en otrolig insats med sin film, och satte verkligen sin unika prägel på den.
 
Bästa manliga huvudroll
 
Kommer vinna: Denzel Washington (Fences)
Kan vinna: Casey Affleck (Manchester by the Sea)
Borde vinna: Casey Affleck
Saknas: Colin Farrell (The Lobster)
 
Det här är kanske galans svåraste kategori att förutsäga, Casey Affleck har varit favorit länge, och vunnit ett par viktiga priser. Men Denzel Washington har kommit stark mot slutet, med en vinst på Screen Actors Guild awards som talar för honom (var 13 år sedan de galorna hade olika vinnare i denna kategori). Dessutom är Denzel omåttligt populär inom branschen, medan Casey har ett mindre bra rykte, och dessutom inte direkt charmat folk med sina tacktal under vintern (låter kanske larvigt, men sådant kan spela in). Jag har förvisso inte sett Fences, men i mina ögon är Casey en självklar vinnare. Det är 50/50. Om inte folk delar rösterna mellan dem och Ryan Gosling rider på La La Land-vågen..? Förmodligen inte dock. Det har varit ett relativt svagt år för manliga huvudroller, men av det jag sett hade jag föredragit Colin Farrell (The Lobster) framför Andrew Garfield (Hacksaw Ridge). 
 
 
Bästa kvinnliga huvudroll
 
Kommer vinna: Emma Stone (La La Land)
Kan vinna: Isabelle Huppert (Elle)
Borde vinna: Natalie Portman (Jackie)
Saknas: Amy Adams (Arrival)
 
Desto starkare var fältet för bästa kvinnliga huvudroll. Men vinnande ur denna hårda kamp för Emma Stone gå, som tillsammans med La La Land charmat alla under hösten och vintern. Hennes varma och nyanserade porträtt av en kämpande skådespelerska i Hollywood kan dessutom många som röstar relatera till. Men i vassen lurar franska Isabelle Huppert, som är enormt högt skattad inom branschen, och som vissa kan vilja belöna för lång och trogen tjänst, utöver hennes starka insats i Elle. Den tidiga favoriten Natalie Portman har tyvärr tappat ången lite, men vore den klart mest värdiga, då hon står för den allra mest komplexa rollen, och gör det med bravur. Den största chocken bland nomineringarna var att Amy Adams inte nominerades för hennes känslosamma insats i Arrival, och chocken var berättigad, för hon borde tampas om vinsten. Tyvärr Meryl Streep, en 20e nominering var du faktiskt inte värd riktigt än...
 
Bästa manliga biroll
 
Kommer vinna: Mahershala Ali (Moonlight)
Kan vinna: Dev Patel (Lion)
Borde vinna: Mahershala Ali (Moonlight)
Saknas: Daniel Radcliffe (Swiss Army Man)
 
Ni kanske inte kan uttala hans namn riktigt än, men jag kan lova att Mahershala Ali är ett namn ni vill kunna, för oj så bra han är i Moonlight, något som också bör ge honom vinsten, vunnit många - om inte alla - priser och uppskattas enormt. Kan dessutom bli den första muslimska skådespelaren att vinna en Oscar, något som vore symboliskt viktigt i dagens värld. Men Dev Patel vann på brittiska Bafta-galan och kan överraska, om akademin vill ge Lion något pris. Det vore dock inte alls värdigt, då han inte ens borde nominerats. Istället borde vi fått tidernas största nomineringschock via Daniel RadcliffeSwiss Army Man. Ja, jag är seriös. Kunde DiCaprio vinna för The Revenant förjtänar Radcliffe att nomineras för denna, då det typ är samma roll. Mer troliga val jag hade kunnat uppskatta är Ben Foster (Hell or High Water) och Trevante Rhodes (Moonlight). 
 
 
Bästa kvinnliga biroll
 
Kommer vinna: Viola Davis (Fences)
Kan vinna: ------------
Borde vinna: Naomie Harris (Moonlight)
Saknas: Felicity Jones (A Monster Calls)
 
Det är INGET snack om saken, Viola Davis vinner det här. Det är hennes tredje nominering och alla älskar henne, och hon ska vara superstark i Fences. Som jag dock inte sett. Men min favorit är Naomie Harris, som tacklar en otroligt tuff roll i Moonlight, och gör det fenomenalt. En stark kategori, men Felicity JonesA Monster Calls hade glatt mig. 
 
Bästa originalmanus
 
Kommer vinna: Manchester by the Sea
Kan vinna: La La Land
Borde vinna: Manchester by the Sea/The Lobster
Saknas: Jackie, Swiss Army Man
 
En otroligt stark kategori som fortfarande är oviss. Manchester by the Sea är fortsatt knapp favorit, och förtjänar vinsten. Men La La Land kan visa styrka även här (vilket skulle förarga hela film-Twitter mer än någon annan vinst). Musikaler har dock haft svårt i kategorin, men La La är ingen vanlig musikal. Dock är Kenneth Lonergan, som skrivit och regisserat MbtS en respekterad och erkänd manusförfattare som många nog unnar vinsten. Skulle vara kul med en vinst för The Lobster, men MbtS är värdig. Jackie hade absolut kunnat få plats här, även om det är tajt. Fortsätter propagera för Swiss Army Man, men...
 
Bästa adapterade manus
 
Kommer vinna: Moonlight
Kan vinna: Lion
Borde vinna: Moonlight
Saknas: A Monster Calls, The Handmaiden, Nocturnal Animals
 
Efter att Moonlight ansågs vara adapterad och inte original (filmen baseras på ett teater-manusskript som dock aldrig publicerats) blev den klar favorit här, och förtjänar dess stundande vinst. Lion skulle kunna stå för en otrevlig överraskning, men också Arrival och Hidden Figures går det att se som skrällchanser. Arrival vore den mest värdiga skrällen, då det är det klart mest komplexa och smarta manuset av utmanarna, men hejar på Moonlight. Hade gärna sett filmer som The Handmaiden, A Monster Calls och Nocturnal Animals få lite kärlek här.
 
 
Bästa foto
 
Kommer vinna: La La Land
Kan vinna: Lion
Borde vinna: La La Land/Moonlight
Saknas: Jackie, The Handmaiden, American Honey
 
Här ser vi ut att få en svensk vinst åt Linus Sandgren för La La Land, som är en stor del av anledningen till att filmen är så otroligt vacker. Inte bara är det 35mm-fotot som övertygar, men också de många långa och avancerade tagningarna visar prov på enorm kvalitet. Enligt mig är Moonlight filmen som bör utmana, men troligare vore Lion. En vinst för Bradford Young (Arrival) hade inte varit fel det heller. I tuff konkurrens hade otroligt snyggt filmade verk som Jackie, The Handmaiden och American Honey förjtänat att utmana. 
 
Bästa klippning
 
Kommer vinna: La La Land
Kan vinna: Arrival/Hacksaw Ridge
Borde vinna: Arrival
Saknas: Nocturnal Animals, Manchester by the Sea, Jackie, The Handmaiden
 
Tom Cross vann för sin klippning för två år sedan, och ser ut att göra om det även i år. Men det är långt ifrån självklart, både Arrival och Hacksaw Ridge har vunnit priser som gör dem till starka utmanare, och den typen av filmer klarar sig ofta bra här. Anser nog även att Arrival är den jag tycker förtjänar det mest, just för att klippningen är så extremt betydelsefull för filmens utveckling. Men Moonlight har också magnifik klippning, och La La är långt ifrån ovärdig som vinnare! Hell or High Water står också för snygg klippning. Finns filmer som hade kunnat få en plats här, men ingen är självklart mycket bättre än de nominerade. 
 
Bästa originalmusik
 
Kommer vinna: La La Land
Kan vinna: -----
Borde vinna: La La Land
Saknas: Nocturnal Animals
 
Det är inte så självklart som det kanske låter att musikalen La La Land vinner pris för bästa musik, då det ofta består av enskilda låtar, och inte ett helt "score", men här är det annat, och den vinner rättmättigt. Dock så vore det coolt om Mica Levi vann för hennes skrämmande vackra musik i Jackie. Även Moonlight och Lion har bra musik, men HUR tog sig Passengers in i mixen (utöver att kompositören är en av Hollywoods största)!?!? Skandal rent ut sagt, och kanske främst Nocturnal Animals hade förtjänat den sista platsen. 
 
 
Bästa originallåt
 
Kommer vinna: City of Stars, La La Land
Kan vinna: How Far I'll Go, Moana
Borde vinna: Audition, La La Land
Saknas: Montage (Swiss Army Man), Drive it Like You Stole It (Sing Street)
 
Det finns egentligen bara ett scenario där La La Land förlorar denna, och det vore om rösterna delas mellan deras bidrag och Lin-Manuel Miranda knipper segern åt Moana, han är populär som få i USA jsut nu efter Hamilton, och kan bli EGOT-vinnare (Emmy, Grammy, Oscar & Tony-awards). Men när de röstar syns inte låtskrivarna, vilket också talar emot Justin Timberlake och Can't Stop the Feeling, även om de flesta borde kunna den vid det här laget. City of Stars är favorit, även om jag med knapp marginal föredrar Audition. Men återigen är jag 100% seriös när det kommer till Swiss Army Man, en genial och originell låt som vävs in på ett betydande vis i filmen. Även Sing Street borde fått med en sång. 
 
Bästa utländska film
 
Kommer vinna: The Salesman
Kan vinna: En man som heter Ove/Min pappa Toni Erdmann
Borde vinna: Toni Erdmann/Under sanden
Saknas: The Handmaiden
 
Efter Trumps Muslim Ban seglade helt plötsligt iraniern Ashgar Farhadi upp som favorit med sin The Salesman, som också sagt att han bojkottar galan i protest mot Trump. Så den här vinsten blir till viss del politisk, om han vinner. Men filmen har fått bra mottagande och han är en tidigare vinnare dessutom. Men vi ska inte räkna bort vårt svenska hopp, som innan sågs lite som en favorit, även om Toni Erdmann varit den största favoriten, och fortfarande kan ta hem det. Inte ett jättestarkt fält enligt mig, men gillade danska Under sanden. Hade bara Sydkorea haft vett nog att välja The Handmaiden som sitt bidrag hade den varit klar favorit, och förtjänat vinsten i överlägsen stil. 
 
 
Bästa animerade film
 
Kommer vinna: Zootopia
Kan vinna: Kubo and the Two Strings
Borde vinna: Kubo and the Two Strings
Saknas: Sausage Party 
 
Den stora favoriten kommer från Disney och är Zootopia, en film som bara blivit allt mer aktuell efter Trumps vinst, med sitt öppna budskap. En fantastisk film som dock trumfas - i min mening - av Kubo, som är sanslöst snygg och fint berättad, och är också filmen som kan skrälla. Har dock bara sett de två, även om jag tror mycket på The Red Turtle och Mitt liv som Zucchini, två uppfriskande bidrag. Egentligen ingen film jag direkt saknar, även om Sausage Party hade varit så underbart chockerande, lite för att en del skulle bli så larvigt upprörda.
 
Bästa dokumentärfilm
 
Kommer vinna: O.J.: Made in America
Kan vinna: 13th/Life, Animated
Borde vinna: O.J/13th
Saknas: One More Time With Feeling
 
Här lär det skrivas historia när 7,5 timmes långa O.J.:Made in America vinner priset, då den av vissa anses vara en miniserie, då den visats på det viset också, utöver en kort tid på bio. Men den förtjänar det, det är en otrolig historia som berättas på ett ytterst snyggt och effektivt vis, väl värt dina timmar. Men se upp för Ava DuVernay och 13th (Det 13:e tillägget på Netflix), en måstefilm som även den behandlar ras i USA på ett aktuellt och slående vis. DuVernay dessutom profilstark och fantastisk på alla vis, så unnar henne en vinst. Även feelgood-alternativet Life, Animated, som dessutom hyllar vikten av film, är en utmanare. Nick Cave-dokumentären One More Time With Feeling var dock en av mina allra bästa bio-upplevelser förra året, så den saknar jag lite.
 
Bästa scenografi (production design)
 
Kommer vinna: La La Land
Kan vinna: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Borde vinna: Arrival, La La Land
Saknas: The Handmaiden, Rogue One, Doctor Strange
 
Ytterligare en kategori där en vinst för La La Land inte är självklar, men trolig. Kontemporära filmer brukar normalt sett inte vinna här, men La La är ju på många vis undantaget som bekräftar regeln. Fantastic Beasts troligaste utmanaren, om akademin inte ser en möjlighet att ge Arrival ett pris här, eller kanske Hail, Caesar!, men vem försöker jag lura, The Handmaiden borde vunnit den här kategorin överlägset.
 
 
 
Bästa kostymer
 
Kommer vinna: Jackie
Kan vinna: La La Land, Fantastic Beasts and Where to Find Them
Borde vinna: Jackie
Saknas: The Handmaiden
 
Egentligen gäller samma som ovan, La La Land knapp favorit, även om det historiskt sett inte hade resulterat i en vinst för en film som utspelar sig i nutid. Jackie kanske den mest sannolika utmanaren, även om Colleen Atwood som skapat kläderna för Fantastic Beasts förmodligen är industrins allra största. Men chansar ändå på Jackie. Men återigen borde The Handmaiden vinna det här, men ja...
 
Bästa visuella effekter
 
Kommer vinna: The Jungle Book
Kan vinna: -----
Borde vinna: The Jungle Book
Saknas: Arrival, A Monster Calls
 
En stark kategori som dock har en självklar vinnare i Djungelboken, allt annat vore chockernade. Jättekul att Kubo and the Two Strings blev första animerade filmen på 23 år att nomineras här, och det välförtjänt. 
 
Bästa smink/hår
 
Kommer vinna: Star Trek Beyond
Kan vinna: Suicide Squad/En man som heter Ove
Borde vinna: Stark Trek Beyond
Saknas: Så många som hade förtjänat att ta ovanståendes platser...
 
På något vis har Love Larson och Eva von Bahr blivit akademins gullegrisar. Förra året nominerades de för Hundraåringen, men hade ingen direkt chans att vinna mot Mad Max: Fury Road och The Revenant. Men i år möter de urusla Suicide Squad och medelmåttiga Star Trek Beyond. Vilken som helst kan vinna egentligen. 
 
 
Bästa ljuklippning (sound editing)
 
Kommer vinna: Hacksaw Ridge
Kan vinna: Arrival/La La Land
Borde vinna: Arrival
Saknas: Rogue One
 
En tuff kategori där inte många anser att La La Land ens skulle nominerats, men nu när den är med kan den vinna. Normalt vinner dock den film som låter mest här, och krigsfilmer brukar dominera, så ger Hacksaw Ridge en knapp fördel, även om Arrival var den ljuddesign som imponerade mest på mig.
 
Bästa ljudmix (sound mixing)
 
Kommer vinna: La La Land
Kan vinna: Hacksaw Ridge/Arrival
Borde vinna: La La Land/Arrival
Saknas: Jadu...
 
Här brukar musikaler dock vinna om de är med och populära, så La La Land är rätt säker. Samma utmanare som tidigare, och en vinst för Arrival vore inte mig emot, av samma anledning som ovan, även om Hacksaw Ridge är den troligare utmanaren. Då folk normalt sett har så dålig koll på hur man skiljer på kategorierna och vad de innebär brukar antingen folks favoritfilm i kategorin väljas, eller den som låter mest. De brukar gå hand i hand, men tror att de skiljer sig åt i år, om inte La La dubblar förstås!
 
Kortfilmerna har jag inte sett (bortsett från en animerad kortfilm), så jag skippar att kommentera dem. Som ni märker lär La La Land dominera (har trots allt skrivit titeln ca 32 gånger i den här texten), men hur mycket jag än älskar den hoppas jag på några överraskningar för att hålla galan vid liv! Är ni sugna på att läsa på hur akademins medlemmar faktiskt tycker och tänker när de röstar, spana in THRs "Brutally Honest Oscar Ballots". Tack för mig, hej!
 
 

Hidden Figures (sv. Dolda tillgångar) - viktig feelgood

 
Då och då kommer det filmer som bara är rätt, som slår till en nerv i vår samtid, ofta - som i det här fallet - genom att berätta något från vår historia. En film som är angelägen och viktig, en film som bör berättas, som kan göra gott. Problemet med dessa filmer är att de oftast är mindre draman som har svårare att locka en större publik, hur bra de än är. Hidden Figures är just en sådan viktig film, men det är också en film som är en riktig crowd-pleaser, som dragit storpublik i USA och även nominerats till en Oscar för bästa film. Jag ska vara ärlig med att jag var orolig att den skulle vara lite väl mycket feelgood, lite för lite drama, trailern såg helt enkelt inte särskilt unik ut. Även om jag hade delvis rätt så hade jag också otroligt fel. Det här är en fullkomligt underbar film vars brister vägs upp av dess styrkor.
 
 
Varför är då detta en viktig film? Det är för den berättelse som den visar upp för världen, den om tre svarta kvinnor som hade avgörande roller inom NASAs rymdprogram, under en tid då landet fortfarande var segregerat (1961 börjar filmen i). Något som historieböckerna glömt bort (även om ingen helt ärligt känner till några av de vita männen som arbetade bakom kulisserna, men ändå), men som nu lyfts fram. I fokus har vi Katherine Goble (Taraji P. Henson), Dorothy Vaughan (Ocatvia Spencer) och Mary Jackson (Janelle Monáe), tre briljanta kvinnor inom deras respektive områden, som alla är fast på kontoret för svarta kvinnor, med uppgifter långt under deras kvaliteter. Men en efter en lyckas de få in foten lite högre, med mer utmanade uppgifter. Det går inte snabbt framåt, och de får kämpa och stå ut med mycket skit, men de lyckas bevisa sina styrkor och nå sin potential. Samtidigt har de sina familjer där hemma, problem hit och romanser dit, och det hela utspelas med den ständigt brinnande kampen för svartas rättigheter och rymdkapplöpningen i bakgrunden. Ni förstår lite hur upplägget ser ut, det är rätt klassiskt och inte särskilt nytänkande rent berättarmässigt, vi känner igen många delar och olika karaktärer, precis som jag hade befarat. Men...
 
 
...det spelar absolut ingen roll den här gången, för filmen gör det så pass effektivt att det är omöjligt att kritisera den för det. Och helt ärligt känns det orättvist att klaga på den här typen av film nu när så många filmer om vita manliga genier fått göras på samma vis tidigare. Visst hade filmen kunnat gå in djupare på vissa ämnen och lagt mer tonvikt på dramat, men jag vet inte om den hade tjänat på det. Filmen hade inte dragit in lika mycket pengar som den nu gjort, lika många hade inte sett den, ännu färre hade lärt sig denna viktiga och vackra historia, och på samma vis sett upp till den och beundrat dessa kvinnor. Genom att göra den mer tillgänglig för en större målgrupp tjänar den ett mycket viktigare syfte än att göra den absolut bästa möjliga filmen, nämligen att uppmärksamma dessa kvinnor så mycket som de förtjänar. Och som sagt, filmen är riktigt bra ändå, och den är nominerad till bästa film på Oscarsgalan trots det, samt bästa manus och kvinnliga biroll (Spencer). Den kommer nog inte att vinna, men den får ännu lite mer uppmärksamhet. 
 
 
Det är en otroligt upplyftande film, och min första tanke efteråt var hur tillfredsställande den var. Den lyckades bocka av så många lådor, den har väl fungerande dramatiska och viktiga bitar, den har massvis av roliga och härliga scener, den framkallar både skratt och tårar, den väver in kärleken snyggt och fångar tiden på ett otroligt charmigt vis, vilket gör det än mer effektivt när den visar upp den tidens baksidor. Den har fantastiskt skådespel, inte bara från huvudtrion som alla är starka, men också från Kevin CostnerJim ParsonsKirsten Dunst och Mahershala Ali, som till viss mån alla har rätt klassiska roller, men de gör det bra, så varför klaga. Pharell Williams (som också producerat filmen) har dessutom en spot-on låt som återkommer då och då i filmen.  I ett USA där Trump gör vad han kan för att förstöra landet är det här en film som träffat en nerv, vilket har synts på dess intäkter, och en som bidrar med kärlek, upplysning och förståelse. Bara en sådan sak som att en film med tre svarta kvinnor låg etta på biotoppen är ett stort framsteg, det är många som länge har påstått att den typen av film inte säljer, och därför görs de inte, men förhoppningsvis kan den här inspirera till fler liknande filmer! Jag tror ni fattar att jag är rätt entusiastik om den här filmen, och den berörde mig verkligen djupt och fick mig att skratta högt, den fick mig att må bra helt enkelt, och jag tycker att det räcker som argument, för vem vill inte det? Gå och se den!