Oscarsnomineringarna 2018

Richard Jenkins och Sally Hawkins, The Shape of Water 

Med sina 13 nomineringar tar The Shape of Water pole-position i Oscarsracet, den har uppenbarligen ett stort stöd inom hela akademin och bör kunna ta sig förbi det alltid så kritiska hindret att inte ha nominerats till SAG Ensemble Award, menkan bli första film sedan Braveheart att trots det vinna för bästa film. Dess främsta utmanare är Three Billboards outside Ebbing, Missouri med sina 7 nomineringar, som dock inte fick den så viktiga regi-nomineringen, bara två filmer har klarat det tidigare. Näst flest nomineringar fick dock mästerverket Dunkirk med sina 8, men utan nomineringar för skådespeleri eller manus blir det tufft för den att kriga. Frågan är dock om antingen Lady Bird eller Get Out kan utmana, som alla prickar in de ovanstående filmernas farthinder, i nuläget känns det osannolikt, men vem vet, svaret får vi 4e mars, natten mot 5e i Sverige. Här är alla nomineringarna:

BEST PICTURE
“Call Me By Your Name”
“Darkest Hour”
“Dunkirk”
“Phantom Thread”
“Get Out”
“Lady Bird”
“The Post”
“The Shape of Water”
“Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”

Den stora chocken här var att Phantom Thread fick plats bland de förhandstippade. Tyvärr innebar det att mina favoriter The Florida Project (denna älskade pärla får vi till Sverige 9e februari, missade den inte för allt i världen!) och The Big Sick missade, även om kanske I, Tonya stod närmast på tur. Men alltid kul med överraskningar...

DIRECTING
Guillermo del Toro, “The Shape of Water”
Greta Gerwig, “Lady Bird”
Paul Thomas Anderson, “Phantom Thread”
Christopher Nolan, “Dunkirk”
Jordan Peele, “Get Out”

...och överraskade gjorde även Paul Thomas Anderson som lyckades peta förhandstippade Martin McDonagh (Three Billboards), även om jag misstänkte att han skulle kunna petas. Tyvärr innebar det även här att mina favoriter Sean Baker (The Florida Project) och Luca Guadagnino (Call Me By Your Name) inte lyckades stå för chocken. Men återigen, kul! Men framförallt, ÄNTLIGEN nomineras Christopher Nolan för bästa regi, och det för hans bästa insats som regissör. Även fantastiskt med nomineringar åt Jordan Peele som är blott femte svarta regissören att nomineras, och Greta Gerwig som är blott den femte kvinnan att nomineras. 

Vicky Krieps och Daniel Day-Lewis, Phantom Thread 

ACTOR IN A LEADING ROLE
Timothée Chalamet, “Call Me By Your Name”
Daniel Day-Lewis, “Phantom Thread”
Denzel Washington, “Roman J. Israel,  Esq”
Daniel Kaluuya, “Get Out”
Gary Oldman, “Darkest Hour”

Den stora överraskningen är att Denzel Washington knep en plats framför James Franco (The Disaster Artist). Kanske hann de anklagelser som riktades mot honom två dagar innan röstningen avslutades påverka, eller så är Denzel helt enkelt så pass älskad (trots allt hans 8e skådespelarnominering) att han kommer in även för en vad de flesta verkar anse vara medioker film. Resten var väntade, men extra kul är det att se Daniel Kaluuya finnas med, något som ändå inte kändes helt givet. Daniel Day-Lewis har sagt att han lägger av efter den här, så det känns väl passande att han nomineras. 

ACTRESS IN A LEADING ROLE
Frances McDormand, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Sally Hawkins, “The Shape of Water”
Margot Robbie, “I, Tonya”
Saoirse Ronan, “Lady Bird”
Meryl Streep, “The Post”

Helt väntad femma där Meryl Streep utökar sitt rekord med sin 21a nominering. Hatten av.

ACTOR IN A SUPPORTING ROLE
Willem Dafoe, “The Florida Project”
Woody Harrelson, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Richard Jenkins, “The Shape of Water”
Christopher Plummer, “All The Money In The World”
Sam Rockwell, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”

Även detta en rätt förväntad femma, men en betydligt sämre sådan. Eller, ännu inte sett Plummer, och både Jenkins och Harrelson är väldigt bra...men...både Michael Stuhlbarg och Armie Hammer är nomineringsvärdiga i ännu högre grad i Call Me By Your Name. Om någon film hade förtjänat dubbla nomineringar var det den. Häpnadsväckande är ju dock att Christopher Plummer, som sex veckor innan filmens premiär i julas ersatte Kevin Spacey i rollen som John Paul Getty, och nu nomineras som äldsta skådespelare någonsin med sina 88 år (han är även den äldsta som vunnit, för sin roll i Beginners 2011). 

ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE
Mary J. Blige, “Mudbound”
Lesley Manville, “Phantom Thread”
Allison Janney, “I, Tonya”
Laurie Metcalf, “Lady Bird”
Octavia Spencer, “The Shape of Water”

Även om jag hade det på känn var det överraskande att se Lesley Manville, även om det skedde på bekostnad av Holly Hunter (The Big Sick), i övrigt inte mycket att orda om, även om Octavia Spencer gick lite väl mycket på rutin för att nomineras egentligen, men kul att hon tillsammans med Denzel blev första svarta skådespelare att nomineras två år i rad. Hos Netflix säger de nu äntligen i och med att Mudbound som deras första lång-/spelfilm blivit Oscarsnominerad.

Dee Rees och Mary J. Blige, Mudbound 

ADAPTED SCREENPLAY
“Call Me by Your Name,” James Ivory
“The Disaster Artist,” Scott Neustadter & Michael H. Weber
“Logan,” Scott Frank & James Mangold and Michael Green
“Molly’s Game,” Aaron Sorkin
“Mudbound,” Virgil Williams and Dee Rees

Rätt väntat här också, även om Logan var långt ifrån självklar. Noterbart är att den i och med detta blev den första superhjältefilmen att nomineras för bästa manus. Kul att se Dee Rees som blir första svarta kvinna att nomineras i den här kategorin, och bara andra svarta kvinna att någonsin nomineras i någon manuskategori, på tiden, minst sagt. Att The Disaster Artist nomineras kan jag bara kommentera: "What a story Mark!". 

ORIGINAL SCREENPLAY
Guillermo del Toro, Vanessa Taylor, “The Shape of Water”
Greta Gerwig, “Lady Bird”
Emily V. Gordon, Kumail Nanjani, “The Big Sick”
Martin McDonagh, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Jordan Peele, “Get Out”

Återigen den väntade femman, även om det fanns vissa som lurade i vassen. Älskar att se The Big Sick få sin nominering här, den jag hoppades mest på för filmens skull, och inte minst dess författare.

 

ANIMATED FEATURE FILM
“The Breadwinner”
“Coco”
“The Boss Baby“
“Loving Vincent”
“Ferdinand”

Var i hela fridens namn är The LEGO Batman Movie!?!? Skandalöst att de återigen nobbar en Lego-film. Mycket upprörande.

EDITING
Paul Machliss, Jonathan Amos, “Baby Driver”
Lee Smith, “Dunkirk”
Tatiana S. Riegel, “I, Tonya”
John Gregory, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Sidney Wolinsky, “The Shape of Water”

Ingen chock här, även om Get Out lika gärna - och mer värdigt - kunnat dyka upp. Kul med Baby Driver, även om det är Dunkirk som bör ta hem det, välförtjänt.

Dunkirk 

CINEMATOGRAPHY
Roger Deakins, “Blade Runner 2049”
Bruno Delbonnel, “Darkest Hour”
Dan Laustsen, “The Shape of Water”
Rachel Morrison, “Mudbound”
Hoyte van Hoytema, “Dunkirk”

Äntligen är vår typ-svenske älskling Hoyte van Hoytema (Låt den rätte komma in, Her) Oscarsnominerad! Och oj så värd han är det. Med sin 14e nominering lär dock Roger Deakins äntligen få vinna. Men allra mest efterlängtad var Rachel Morrisons nominering, som första kvinna i kategorin någonsin, efter 90 år och 651 tidigare nomineringar. I en drömvärld hade film som The Lost City of Z och The Florida Project varit med i leken. 

FEATURE DOCUMENTARY
“Abacus: Small Enough To Jail”
“Faces Places”
“Icarus”
“Strong Island“
“Last Man in Aleppo”

Otroligt förvånande att de båda förhandsfavoriterna Jane och City of Ghosts chockartat missade nomineringar, vilket ger Faces Places ett visst favoritskap framför Icarus (den och Strong Island finns på Netflix). FP är delregisserad av ikonen Agnes Varda, som i år vann en heders-Oscar för sitt livsverk, och nu fick sin första riktiga nominering som äldsta nominerade någonsin (bara åtta dagar äldre än Call Me By Your Names manusförfattare James Ivory, som med sin nominering blev den näst äldsta!). 

FOREIGN LANGUAGE FILM
“A Fantastic Woman”
“On Body And Soul”
“Loveless”
“The Insult”
“The Square”

Ja men grattis då Ruben, nu har du fått din Oscarsnominering. Mer förvånande är dock att Tysklands In the Fade missade (den vann Golden Globe häromveckan), samt Israels Foxtro, men några favoriter faller alltid bort här. Kul dock att ungerska Ildikó Enyedi nominerades för On Body And Soul, vilket ger oss filmer nominerade av kvinnor bland såväl bästa film, dokumentär, animerade film (Loving VincentThe Breadwinner) och bästa utländska film, ett steg i rätt riktning. 

Adam Driver, The Last Jedi 

ORIGINAL SCORE
Alexandre Desplat, “The Shape of Water”
Jonny Greenwood, “Phantom Thread”
Carter Burwell, “Three Billboard Outside Ebbing, Missouri”
John Williams, “Star Wars: The Last Jedi”
Hans Zimmer, “Dunkirk”

Ingen chock men anmärkningsvärt att John Williams uppdaterade sitt rekord som mest nominerade person som fortfarande lever, då han tog sin 51a nominering för The Last Jedi, musik som inte riktigt stack ut enligt mig, men vad spelar det för roll när du heter John Williams. I övrigt väntat, även om jag trodde - utan att ha sett - på Dario Marianelli (Darkest Hour). 

ORIGINAL SONG
“Mighty River” from “Mudbound,” Mary J. Blige
“Mystery of Love” from “Call Me by Your Name,” Sufjan Stevens
“Remember Me” from “Coco,” Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez
“Stand Up for Something” from “Marshall,” Diane Warren, Common
“This Is Me” from “The Greatest Showman,” Benj Pasek, Justin Paul

Jag är bara så lättad över att magiska Mystery of Love nominerades, Sufjan Stevens mästerverk. Med sin andra nominering för dagen blev också Mary J. Blige första någonsin att nomineras för båda skådespeleri och låt i samma film. 

PRODUCTION DESIGN
“Blade Runner 2049”
“Darkest Hour”
“Dunkirk”
“The Shape of Water”
“Beauty And The Beast”

Väntad femma. Man kan ju tycka att Blade Runner 2049 är självklar vinnare, men jag skulle gissa att Shape tar den.

COSTUME
“Beauty and the Beast”
“Darkest Hour”
“Phantom Thread”
“The Shape of Water”
“Victoria and Abdul”

Relativt väntad femma, även om Victoria & Abdul kanske inte hade tippats av de flesta. 

Kong: Skull Island

VISUAL EFFECTS
“Blade Runner 2049”
“Guardians Of The Galaxy Vol. 2“
“Kong: Skull Island”
“Star Wars: The Last Jedi”
“War for the Planet of the Apes”

Betydligt mer oväntad femma, där många trodde att Dunkirks praktiska effekter skulle ge den en plats. På senare år har trots allt nästan alltid någon film nominerad för bästa film hamnat här tack vare sina stödeffekter. Även Okja fanns det förhoppningar kring. Men varken Kong eller Guardians känns ovärdiga här. 

SOUND MIXING
“Baby Driver”
“Blade Runner 2049”
“Dunkirk”
“The Shape of Water”
“Star Wars: The Last Jedi”

SOUND EDITING
“Baby Driver”
“Blade Runner 2049”
“Dunkirk”
“The Shape of Water”
“Star Wars: The Last Jedi”

De förhandstippade ljudfavoriterna där vi ändå får glädjas åt att Baby Drivers magnifika ljudarbete tar plats bland storfilmerna, även om den bör få det svårt mot Dunkirk

Ansel Elgort, Baby Driver 

MAKEUP AND HAIR
“Darkest Hour”
“Victoria And Abdul”
“Wonder”

För första gången sedan 2015 är inte svenske Love Larson och Eva von Bahr nominerade för en svensk julkomedi (både Hundraåringen och En man som heter Ove lyckades ju nästla sig in, ifall ni glömt). Jag utlyser landssorg. 

Bland kortfilmerna kan vi notera att f.d. basketstjärnan Kobe Bryant numer kan titulera sig Oscarsnominerad för animerade Dear Basketball. Tyvärr nominerades inte förhandsfavoriten, underbara In a Heartbeat för bästa animerade kortfilm. Tyvärr nominerades inte helle svenske Hopptornet för bästa kortdokumentär, men ni kan se den här, den är briljant! 

Personligen lyckades jag pricka in 98 av 123 kategorier när jag tippade, vilket jag får vara rätt nöjd med. 

2017 års bästa tv-serier

Jag har vid få utvalda tillfällen valt att uppmärksamma tv-serier på min filmdominerande blogg, och även om filmer ännu dominerar min fritid är jag precis som alla andra, jag kollar på en del tv-serier. Det finns serier jag inte hunnit med, på grund av det överväldigande utbudet och den tid det tar att konsumera hela säsonger. Bland de jag missat/inte hunnit med ingår Alias Grace, The Girlfriend Experience s2, The Deuce, Black Mirror s2, Silicon Valley s4, Feud, Ozark m.m. osv etc. De som inte höll hela vägen inkluderar Mindhunter, Godless, Stranger Things s2, Twin Peaks: The Return, som inte alls var dåliga, men inte i topp (Twin Peaks hade dock ett av årets bästa tv-ögonblick, i näst sista avsnittet). Game of Thrones levererade inte på samma nivå som säsongen innan, men oj så effektivt det var, och vissa avsnitt var magnifika, men det ser alla på ändå. The Americans är en svår nöt eftersom vi får säsonger ett år för sent i Sverige, men det vi fick i år på Netflix var sin vana trogen fullkomligt briljant. Och sjätte säsongen av New Girl var hilarious. Men här är de tio jag vill lyfta fram allra mest:
 
Bästa dramaserier
 
 
The Leftovers (Säsong 3)
Det finns bara en serie som tar toppositionen i mitt hjärta från förra året, och det är den avslutande säsongen av The Leftovers, en av de allra främsta tv-serier som producerats. Damon Lindelofs (Lost) serie som började med att 2% av världens befolkning plötsligt försvann från jordens yta har sedan starten 2014 utvecklats i riktningar som är ojämförbara inom tv-världen. Det är en serie som aldrig tog fäste hos publiken, förmodligen för att den ställde för utmanande frågor om livets mening och sådana saker som helt enkelt blev för jobbigt att hantera. Det är ingen lättsam serie, men för mig är det mer givande när en serie eller film får mig att tänka, att känna. För känslorna är starka, inte minst nu när serien på ett oväntat episodiskt vis avslutar sin för korta tid i rutan. Jag hoppas att fler med tiden kommer att upptäcka detta mästerverk, även om jag är rädd för att den är för svår att gilla. Personligen - och för många med mig - var det inte förrän den andra säsongen som jag verkligen föll pladask, även om jag anser att den första säsongen håller lika hög kvalitet efter en omtitt. Ni vill inte missa det mästerliga skådespeleriet från Justin Theroux, Carrie Coon, Ann Dowd, Amy Brenneman, Christopher Eccleston, Kevin Carrol, Regina King, Scott Glenn och många fler, eller tv:s främsta regi från bl.a. Mimi Leder, eller för allt i världen den hänförande vackra musiken från Max Richter (varje gång jag hör hans musik blir jag så känslofylld, då har man lyckats). Ge den en chans på HBO Nordic!
 
 
The Crown (säsong 2)
Första säsongen var magnifik på många vis, en av de bättre på senare år helt klart. Nu när jag sitter här och precis sett klart säsong 2 är jag i ett smärre upplösningstillstånd över hur fantastiskt bra det var, återigen, till och med snäppet bättre. Och så kände jag efter varje avsnitt. Vi får fortsatt följa Elizabeth II i hennes roll som drottning över Storbritannien, fru till den svårtämjda Philip och mor till sina barn, och mycket mer. Få serier är så välskrivna och metikulöst regisserade som The Crown, där varje detalj och pulserande klipp sitter rätt, där fotot är så eftertänksamt och precist, och där skådespeleriet är bortom denna värld. Vi är inte värdiga Claire Foys skådespelarinsats som Elizabeth, hon förmedlar så extremt mycket med sin strama återhållsamhet. Matt Smith briljerar som Philip och Vanessa Kirby likaså som drottningens syster, och även om han inte är i nivå med John Lithgow som Winston Churchill i säsong ett bidrar Matthew Goode med en frisk fläkt. Det är drama, spänning och känslor orkestrerat på ett utsökt vis, med ett återskapande av tidsepoken och kläder osv som är fläckfritt. Det är ren perfektion. Till nästa säsong kommer karaktärerna åldras till den grad att skådespelarna behöver bytas ut, vilket är lite vemodigt med tanke på den kvalitet de visat upp, men det ska bli spännande att se utveckling, jag har fullt förtroende för manusförfattaren och skaparen Peter Morgan
 
 
Legion (Säsong 1)
Även om jag hade sett rejält positiva rubriker och sett någon teaser som gav en föraning om något annorlunda så drog Legion undan mattan för mig fullständigt. Jag hade inte väntat mig en upplevelse så som denna. Det fanns stunder under serien gång då jag tänkte "var det så här det var att se Twin Peaks när det sändes första gången 1991?". Och utöver detta är den det bästa som hänt superhjältegenren sedan The Dark Knight. Det är en fascinerande studie av det mänskliga psyket och bilden av psykisk sjukdom (spoken like a true beteendevetare, men truly, det är en snygg setting att spela med dessa teman inom X-Men-universumet). Och även om Dan Stevens är fantastisk i huvudrollen, så är det Aubrey Plaza som stjäl showen (hon borde ha nominerats till ALLA priser. Noah Hawley (Fargo) har dessutom skapat den kanske visuellt mest slående tv-serien ni kan se, och ni bör spana in den när den kommer till Viaplay 1a februari (då jag antar att de flesta missade den när den sändes på Fox i vintras/våras, trots att många har kanalen). Säsong 2 två kommer i april, se till att vara med på Fox från början då!
 
 
The Handmaid's Tale (Säsong 1)
Egentligen vill jag inte benämna The Handmaid's Tale som årets viktigaste serie, eftersom jag är rädd att det kommer att avskräcka folk. Men år 2017 träffar serien så mycket zeitgeist det bara går, och än mer efter #metoo. Även om det stundtals ser ut som dåtid skildrar serien är närstående framtid, där USA efter en omfattande statskupp nu styrs av en teokratisk diktatur, lydande enbart under bibelns ord, och därmed extremt patriarkalt och misogynt. Men det finns de som gör motstånd, och vi får följa Offred som hamnar mitt i smeten. Serien vann välförtjänt Emmy för såväl bästa serie som bästa kvinnliga huvudroll, och Elisabeth Moss är sannerligen magnifik. Även Ann Dowd och Alexis Bledel vann för sina insatser, tillsammans med seriens regissör för första tre avsnitten, Reed Morano. Otroligt snyggt och välgjort med en handling som går djupare för varje avsnitt, som rör upp rejäla känslostormar och får oss att längta efter mer, även om det ibland kan bli jobbigt. Det är helt enkelt en serie ni bör kolla upp, och ni gör det på HBO Nordic. 
 
 
Big Little Lies (Säsong 1)
Jag har inte alltid varit helt såld på Jean-Marc Vallées filmer (Dallas Buyers Club, Wild), de har varit bra men inte fantastiska. Trots en helt makalös skådespelarensemble var jag därför inte säker på vad jag skulle tycka om Big Little Lies. Det visade sig att jag inte hade någon anledning att oroa mig, det var en fullträff. Serien är en ormgrop av intriger och mysterier, som allt går ut på att leda fram till mordet vi får reda på i första avsnittet, men vem är död, och vem ligger bakom det? Spänningen är olidlig från start till mål, och vi förleds genomgående på villovägar och ges nya insikter kring karaktärer. Serien svepte vinster på årets Emmy-gala, för bästa mini-serie, bästa regi, bästa kvinnliga huvudroll och biroll (Nicol Kidman/Laura Dern), bästa manliga biroll (Alexander Skarsgård) m.m. Tillsammans med resten av skådespelarna står de för briljanta insatser, och jag kan garantera att ni aldrig har sett Skarsgård så här (bra). HBO Nordic omgående! 
 
Bästa komediserier
 
 
Dear White People (Säsong 1)
Justin Simiens debutfilm med samma namn som serien hyllades för sin skarpa och bitande satir när den kom ut 2014 (2015 i Sverige), och i år fortsatte han den historien till ännu starkare resultat. Serien tar vid bara dagar efter en Dear Black People-fest i ett studenhus orsakat skandal på det högt ansedda (och fiktiva) Ivy League-universitetet Winchester. Trots att vissa skådespelare är nya i samma roller blir fortsättningen sömlös, och att fokusera enskilda avsnitt mer eller mindre på olika karaktärer fördjupar vår inblick i deras vardag, motiverar deras handlingar och ger historien en ny nivå. Samtidigt som samma bitande satir och samhällskommentarer fungerar lika bra på en komisk nivå, lyfts även en mer dramatisk tyngd fram. Detta inte minst i seriens bästa avsnitt, regisserat av Barry Jenkins (Moonlight). Den träffar en uppenbar nerv i ett fortfarande rasistiskt USA (tillika värld), och bryter ner de strukturella problem som finns på ett högst självmedvetet och träffande vis. Den är dessutom en fröjd för oss filmintresserade, som ni kan se på bilden jag valt (serien är inte svartvit, bara den här Bergman-homagen). Har ni inte sett filmen rekommenderar jag att ni börjar där, sedan kommer ni sluka serien (bara 10 rätt korta avsnitt) på en och samma kväll. Båda finns på Netflix
 
 
Ruby (säsong 1?)
Max två personer jag känner har sett serien eller ens hört talas om den, max 3-4 skulle uppskatta den skulle jag tro. Men den är så sanlöst rolig. Kort och gott är den en YouTube-serie i nio delar á ca 10 minuter per avsnitt som driver med den svenska regissören Ruben Östlund, och fiktionaliserar(?) den tankeprocess han genomgick innan han kom på idén till The Square. Urlöjligt och fantastiskt på så många vis. Serien driver med många aspekter av svenska filmscenen och dess aktörer, och allra mest Ruby själv såklart. Jag vet inte hur skaparna kom på idén men de måste vara genier, och smått galna. Måtte en säsong två komma, kanske med fokus på Rubens och Angelina Jolies påstådda romans (enligt tyska skvallertidningar), eller kanske den djupa depression han kommer att finna sig i efter att The Square förlorat på Oscarsgalan. Vill ni ge det en chans har ni första avsnittet här
 
 
 
Rick and Morty (Säsong 3)
Två kommande serier på listan skildrar dagens samhälle (främst USA) på otroligt slående - och olika - vis. Men det avsnitt som sammanfattar det hela - det amerikanska samhällstillståndet alltså - bäst helt på egen hand är "The Ricklantis Mixup", från tredje säsongen av den helgalna och hysteriskt roliga animerade serien Rick and Morty. Det kanske låter förvånande, och tro mig, det var det, men det avsnittet golvade mig med sin pricksäkerhet när det kommer till så många olika aspekter av samhället som är ruttet i dagens Trump-USA. Sedan var resten av säsongen lika rolig och innovativ som vanligt, vilket bidrar till seriens inkludering på listan, även om det avsnittet själv hade räckt. "Pickle Rick" var också ett jäkla avsnitt alltså. Netflix. 
 
 
Master of None (Säsong 2)
Att följa en kämpande skådespelarkille i 30-årsåldern i New York låter kanske inte jättespännande. Men Aziz Ansari gör det jättespännande och otroligt roligt genom hans komiska stil (som funkar för mig, men kanske inte för alla), men kanske främst genom hans sätt att skildra det hela ur hans perspektiv, med indiskt ursprung och allt som kommer med det (rasism, fördomar och konservativa föräldrar). I säsong två tar han det ett steg längre och bidrar med enorm filmisk kvalitet och medvetenhet. Det första eminenta avsnittet är en hyllning till italiensk neorealism (italienska filmer från 40-talet, förenklat), och därifrån fortsätter han att leverera filmreferenser och kärlek till mediumet. Säsongen bjuder på ett antal magnifika avsnitt som med tiden också blir rätt känslosamma, där "Thanksgiving" är det allra främsta. I det är hans vän Denise i fokus, och vi får följa hennes firande av Thanksgiving under åren, och genom det hennes upptäckande av sig själv och sedermera kalla bemötande av hennes mor när hon kommer ut som gay. Skådespelaren Lena Waithe skrev avsnittet med Ansari och det baseras på hennes egna historia, och blev med sin Emmy-vinst första svarta kvinna att vinna i manuskategorin. Ge serien en chans och håll ut så lönar det sig, på Netflix! Vill ni avböja mitt råd i ljuset av anklagelser i ljsuet av #metoo är det fullt förståeligt (jag skrev detta långt innan den nyheten slog, men väljer att behålla serien eftersom den är så pass bra, även om man självklart inte ser Ansari på samma vis nu). 
 
Bästa dokumentärserie
 
 
The Vietnam War
Okej, jag har redan skrivit om The Keepers och Five Came Back när jag skrev om 2017 års bästa dokumentärer, men då hade jag ju inte hunnit se The Vietnam WarKen Burns fullkomliga redogörelse över det extremt onödiga, blodiga och skandalösa kriget. Originalet är 17 timmar långt, men tyvärr har SVT Play bara en nedklippt version som är 10 timmar, men det är väl värt en titt ändå! I tio år har de arbetat med serien och sållat fram dessa avsnitt från 1500 timmar arkivmaterial och 24000 bilder, många som aldrig tidigare visats. Bilder och videomaterial från kriget och runt 25 olika slag varvas med intervjuer med personer som var med på ett eller annat vis. Seriens styrka ligger i att den visar upp alla sidor, från vietnamesisk synvinkel (både nord och syd) samt det amerikanska, för att på så vis nyansera det hela. En aspekt som jag hade sämre koll på som fascinerade var bakgrundshistorien till kriget, som sträcker sig bak till andra världskrigets slut (och längre). Vill ni lära er mer om kriget har ni nu den bästa chans ni får, är ni intresserade av historia eller bara allmänbildning är det ett ypperligt tillfälle att djupdyka i detta krigs fasor. Det är spännande och allt annat än tråkigt, med en hel del starka bilder, känsliga tittare varnas!
 

Vilka Oscarsnomineringar har vi att vänta oss?

I fredags var det sista dagen för Oscarsakademin att lägga sina röster på vilka de anser borde nomineras. Nu finns ingenting kvar att göra, mer än att vänta till den 23e januari då nomineringarna avslöjas. Vad kan vi förvänta oss då? Många nomineringar är rätt givna och kan lätt förutses, men jag har några funderingar kring vilka som kniper de sista platserna i…

The Shape of Water - Sally Hawkins & Octavia Spencer 

…bästa film?

Fem filmer kan vi säga är helt självklara för nominering här: The Shape of Water, Three Billboards outside Ebbing, Missouri, Dunkirk, Get Out och Lady Bird. De två förstnämnda är helt klart favorit till vinsten i nuläget, och Shape of Water kommer med största sannolikhet att ro hem flest antal nomineringar. Akademin kan nominera mellan 5-10 filmer sedan åtta år tillbaka, vilket har resulterat i 8-9 nominerade filmer varje år. De filmer som tampas om de sista platserna är Call Me By Your Name, The Post, The Big Sick, The Florida Project, Darkest Hour, I, Tonya, Phantom Thread, Mudbound och Wonder Woman. CMBYN bör vara säker, The Post har vacklat på sistone men är trots allt ett samarbete mellan Spielberg, Streep och Hanks, som borde räcka. The Big Sick har kommit starkt på slutet och är en vida populär och älskvärd film med stöd av skådespelardelen av akademin (den största). The Florida Project är en kritikerfavorit som älskas starkt av många (mig inkluderad), men som kan vara för ”liten” för att få brett stöd.

Darkest Hour har även den vacklat på sistone men är utöver The Post den mest typiska ”Oscarsfilmen” i fältet, en biopic med och av respekterade filmskapare. I, Tonya har kommit urstarkt nu mot slutet och det skulle inte förvåna om den kniper en plats, inte minst är den uppskattad av skådespelare (kan ses som årets Dallas Buyers Club). Phantom Thread får nog svårt att få brett stöd, och kom dessutom sent på året. Mudbound hade varit en stark kandidat om det inte vore för det faktum att Netflix är dess distributör, och ännu tror jag inte akademin är redo att acceptera dem. Wonder Woman är vida älskad och respekterad inom branschen, men i längden tror jag inte att det räcker till (eller..?).

Greta Gerwig (Lady Bird) & Jordan Peele (Get Out)  

…bästa regi?

De två givna är Guillermo del Toro (The Shape of Water) och Christopher Nolan (hoppas jag verkligen, Dunkirk), där den förra är favorit och den senare den värdiga vinnaren. De troliga tre som följer är Martin McDonagh (Three Billboards), Jordan Peele (Get Out) och Greta Gerwig (Lady Bird). McDonagh tjänar på en vida uppskattad film, men kan skadas av ett - smått överdrivet - backlash som filmen fått utstå på sistone. Jordan Peele och Greta Gerwig är de progressiva och kritikerälskade valen vars enda motstånd är det faktum att icke-vita män traditionellt dominerat kategorin, men förändringens vindar kan mycket väl påverka, och akademin vill inte ta emot det massiva hat som skulle uppstå om båda missar. Den jag främst hoppas kan utmana är Sean Baker (The Florida Project), som passar in i profilen ”mindre känd regissör från en indie-film där barn är med i huvudrollen, som överraskande tar den sista regi-platsen”, efter bl.a. Lenny Abrahamson (Room) och Benh Zeitlin (Beasts of the Southern Wild). Och så älskar jag filmen och anser att regin är i klass med årets främsta. Luca Guadagnino (Call Me By Your Name) skulle även han passa in hos den internationella och snobbigare regi-delen av akademin. Men se upp för Steven Spielberg, även om The Post inte känns så het just nu. Ryktet går att de verkligen gillar Wonder Woman som sagt, och en nominering och Patty Jenkins vore symboliskt betydelsefull, hon är en joker. Tre svaga möjligheter är Joe Wright (Darkest Hour), Denis Villeneuve (nominerades av Bafta för Blade Runner 2049), Craig Gillespie (I, Tonya) och Paul Thomas Anderson (Phantom Thread).  

Margot Robbie i I, Tonya 

…bästa huvudroller?

Kvinnliga huvudrollerna känns ganska säkra, åtminstone kan vi räkna med Frances McDormand (Three Billboards), Saoirse Ronan (Lady Bird), Margot Robbie (I, Tonya) och Sally Hawkins (The Shape of Water). Alla hyllade i starka filmer som kommer få många nomineringar. Egentligen borde Meryl Streep (The Post) vara rätt säker, pga Meryl Streep, men filmen vacklar som sagt och en överraskning kan komma, Amy Adams (Arrival) missade trots allt förra året. Jessica Chastain (Molly’s Game) är redo att knipa platsen om den öppnar sig, men om det ändå blir en överraskning kan också Emma Stone (Battle of the Sexes), Judi Dench (Victoria & Abdul), Michelle Williams (All the Money in the World) eller varför inte Gal Gadot (Wonder Woman) chocka! Många vill se Daniela Vega (A Fantastic Woman) bli första transkvinna att nomineras, men riktigt där är vi inte än...om tyska In the Fade är vida omtyckt kanske dess Hollywood-stjärna Diane Kruger överraska.

Manliga huvudroll kommer att vinnas av Gary Oldman (Darkest Hour), men fler måste ju nomineras. Timothée Chalamet (Call Me By Your Name) och Daniel Day-Lewis (den trefaldiga vinnaren gör sin sista film innan pension med Phantom Thread) är nog givna, och jag skulle tro att Daniel Kaluuya (Get Out) och James Franco (The Disaster Artist) följer med. Den sistnämnda har i dagarna anklagats för sexuella trakasserier, så det kan ju bli lite stelt om han nomineras, men troligtvis hann det inte påverka hans chanser. Tom Hanks (The Post) är en stark kandidat, men som ni vet är ju filmen svag i nuläget, och han har haft en förmåga att missa på senare år. Jake Gyllenhaal (Stronger) eller Denzel Washington (Roman Israel Esq.) vore minst sagt förvånande att se, men…

Willem Dafoe i The Florida Project 

…bästa biroller? 

Vem blir årets Michael Shannon (Nocturnal Animals), Rachel McAdams (Spotlight) eller Tom Hardy (The Revenant), en biroll som förvisso fått goda omdömen men som verkat föga troliga att nomineras? Kvinnliga biroll står mellan Allison Janney (I, Tonya) och Laurie Metcalf (Lady Bird), sedan tror de flesta på någon av följande fyra: Holly Hunter (The Big Sick), Octavia Spencer (The Shape of Water), Mary J. Blige (Mudbound) och Hong Chau (Downsizing). De två första är troliga, det enda som talar emot Blige är att hennes film är en Netflix-film, men hon kan bli den första. Chau har fått viktiga nomineringar inför, men hennes film är inte särskilt omtyckt. Det finns alltså rum för en oväntad nominering, se upp för Lesley Manville (Phantom Thread), Tiffany Haddish (mångas våta dröm, Girls Trip), Melissa Leo (Novitiate) eller Kristin Scott Thomas (Darkest Hour). Om Get Out visar styrka kanske Catherine Keener eller Allison Williams kan överraska, även om jag skulle älska Tilda Swinton i Okja mest av allt. 

Manliga biroll kan även den bjuda på lite olika konstellationer. Sam Rockwell (Three Billboards) är knapp favorit framför Willem Dafoe (The Florida Project), och kan mycket väl få sällskap av Woody Harrelson (Three Billboards), som visat styrka på sistone. Armie Hammer och Michael Stuhlbarg (Call Me By Your Name) såg tidigare ut att vara de som kunde få till en dubbel, men nu ska vi mest vara glada om någon kommer med. Annars har Christopher Plummer (All the Money in the World) kommit starkt på slutet, sedan han ersatte och spelade in Kevin Spacey scener i samma film så sent som i november. Richard Jenkins (The Shape of Water) är även han en trolig kandidat. Men vilka två petas...och vilka kan chocka? Ray Romano (The Big Sick) och Patrick Stewart (Logan) är tänkbara, såväl som Steve Carell (Battle of the Sexes) och om Dunkirk visar oanad styrka, Mark Rylance. Men av någon anledning får jag en känsla av att Sebastian Stan (I, Tonya) skulle kunna tjäna på sin films medvind just nu! 

The Big Sick med Kumail Nanjiani och Zoe Kazan 

…bästa manus?

Originalmanus är som vanligt ett getingbo i år, och frågan är vilka två som följer Get Out, Lady Bird och Three Billboards till galan. Tha Shape of Water, The Big Sick och I, Tonya är de troligaste utmanarna, med Phantom Thread och The Post som uppstickare. Även här hoppas jag att The Florida Project kan överraska! 

Manus efter förlaga är å sin sida en väldigt svag kategori i år. Call Me By Your Name lär vinna,och The Disaster Artist och Molly’s Game lär nomineras, men sen då? Mudbound borde vara inne, men då har vi Netflix-frågan igen. Wonder verkar gå mot femte-platsen, men Logan, The Beguiled, All the Money in the World, Last Flag Flying, Victoria & Abdul, Wonder Woman och Wonderstruck är alla tänkbara.

Blade Runner 2049 

…bästa foto?

Blade Runner 2049, Dunkirk och The Shape of Water är klara, sedan skulle jag tro att Darkest Hour är med också. Den femte platsen står främst mellan Call Me By Your Name och Mudbound. Den senare skulle innebära den första kvinna att nomineras för foto någonsin, en milstolpe minst sagt, men Netflix-dilemmat talar emot. Det som talar för CMBYN är dess mer internationella stämpel, något som har gett oväntade nomineringar tidigare år (Ida, The Grandmaster). Om någon ska överraska hoppas jag min vana trogen på The Florida Project, men troligare vore kanske Wonderstruck, Wonder Wheel eller The Beguiled, som alla är fotade av stora namn. Three Billboards eller Get Out skulle kunna tjäna på dess filmers styrka. 

 …bästa klippning?

Den här borde tillhöra Dunkirk. The Shape of Water bör följa med, men sedan kan det bli lite olika filmer. Baby Driver känns stark och lär klämma sig in och utmana Dunkirk om vinsten. Därefter är frågan om bästa film-kandidater eller storfilmer tar sig in, Three Billboards/Get Out/I, Tonya vs. Blade Runner 2049/The Last Jedi/Wonder Woman…svårt att säga i nuläget, I, Tonya har många klipp, vilket brukar hjälpa, men Three Billboards är en vinnarfavorit, Star Wars har fått många nomineringar tidigare men är inte given, och Blade Runners status är något oklar.

Dunkirk 

…bästa originalmusik/låt?

Återigen, vilka tar sista två platserna efter The Shape of Water, Dunkirk och Phantom Thread. Gissningsvis är Darkest Hour med också, sedan får vi se om John Williams får in en av sina två utmanare (The Post/The Last Jedi), eller om Pixar’s Coco kan peta favoriten Three Billboards. Kan någon chocka á Passengers förra året?

Det enda jag bryr mig om när det kommer till bästa låt är att förra årets BÄSTA LÅT Mystery of Love från Call Me By Your Name, även om Remember me från Coco lär vinna. The Greatest Showman lär få in This Is Me, och kanske får Beauty and the Beast med Evermore. Kan Mary J. Blige bli dubbelt nominerad för Mighty River från Mudbound? Det här är en kategori som kan bjuda på konstiga nomineringar. 

…bästa visuella effekter?

Varje år väljs tio filmer ut på förhand som sedan får hålla en presentation framför den här delen av akademin, och hur den presentationen går kan avgöra mycket. Snacket är att War for the Planet of the Apes lämnade starkast intryck, och den bara måste vinna. Blade Runner 2049 kan nog vara lugn, och Dunkirks många praktiska effekter sägs ha imponerat på många av de som föredrar äkta vara. The Last Jedi är trots allt Star Wars och nomineras alltid, även om det fanns en känsla av att ”de sett det förut” under presentationen. The Shape of Water har en bra chans då någon prestigefilm ofta kommer med, även om Dunkirk redan är trolig. Den film som kan överraska och som gick hem på presentationen är Okja, men återigen dyker frågan kring Netflix upp. Guardians of the Galaxy 2 har mycket CGI och sägs ha imponerat, så det är inte omöjligt. Förhoppningsvis kommer vi inte kunna kalla Valerian för en Oscarsnominerad film när nomineringarna kommer…

In the Fade med Diane Kruger 

…bästa utländska film?

Likt bästa effekter finns här 9 filmer att välja på för de som röstar (vars process är kanske den dummaste inom hela akademin, men det ska jag inte krångla mig in på). The Square är en av de 9 och en trolig kandidat. Så även A Fantastic Woman (Chile), In the Fade (Tyskland), Loveless (Ryssland) och Foxtrot (Israel) som får stå som förhandsfavoriter. Men! Den här kategorin brukar nästan alltid bjuda på en favorit som försvinner och en närmast okänd film som följer med. Så ingen går säker och alla kan nomineras, förhandssnacket verkar tro på The Insult (Libanon) om en skräll sker. 

…bästa dokumentär?

Samma här, fast 15 dokumentärer att välja mellan. Förhandsfavoriten är Jane (om Jane Goddall), följt av Agnes Vardas (och JRs) Faces Places, Netflix dopingsdoku Icarus, samt Syriendokumentären City of Ghosts, med Last Men in Aleppo på samma tema som utmanare. Alltid klurigt att försöka förstå hur de tänker här och vilka som väljs, kan Al Gore göra det igen med En obekväm uppföljare? Får Netflix med ytterligare en film med Chasing Coral? LA 92 om Rodney King-upproren eller Ai Weiweis flyktingdokumentär Human Flow finns med i mixen de med.  

…bästa animerade film?

Allt jag kräver är att The LEGO Batman Movie nomineras, nästan enbart som plåster på såren för att The LEGO Movie inte nominerades, och för att det är en riktigt bra film. Coco är dock given vinnare, men ska bli spännande att se om Loving Vincent (gjord av 60,000+ handmålade oljemålningar) kan ta sig in. The Breadwinner är den förutom Coco som känns given, så får vi se vilken som tar den sista, om det blir en liten indiefilm eller typ Boss Baby

The LEGO Batman Movie