Mars-bio med starka kvinnor bakom & framför kameran

I, Tonya
 
På grund av Oscarsgala i början av månaden och ett tilltagande berg av plugg blir månadens genomgång av de kommande premiärer kort och koncis. Den alldeles underbart älskvärda Lady Bird har premiär 8/3, skriven och regisserad av nyligen Oscarnominerade Greta Gerwig, som i flera år briljerat framför kameran och som manusförfattare, men som nu tagit ytterligare ett kliv i karriärer, och det med bravur. Vi ser främst Saoirse Ronan och Laurie Metcalf briljera i rollerna (även de Oscarsnominerade). Scrollar ni ner en bit hittar ni min rangordning av de Oscarsnominerade filmerna, där denna kom på fjärde plats. Metcalf förlorade tyvärr Oscarn mot Allison Janney, som ni kan se 16/3 i I, Tonya, med Margot Robbie i huvudrollen (även hon nominerad). En galen historia om hur Tonya Harding saboterade för sin landsmannina och konkurrent för att kunna vinna OS i konståkning. Sann historia, om än starkt vinklad här. Ser riktigt underhållande ut. 
 
Annihilation
 
En av månadens allra mest intressanta filmer går dock inte upp på bio i Sverige, sorgligt nog. Annihilation ansågs vara för intellektuell för en bred publik, så Paramount trodde på kassaförlust och sålde de internationella rättigheterna till Netflix. Dit kommer dock film 12/3, även om det betyder att vi tyvärr inte får se denna till synes otroligt visuellt läckra sci-fi-filmen på en stor duk. Alex Garland (Ex Machina) regisserar och i rollerna ser vi Natalie PortmanTessa Thompson, Oscar Isaac, Jennifer Jason Leigh, Gina Rodriguez, Tuva Novotny, bl.a. Lättsmält ska den inte vara, men allt talar för en jäkla upplevelse. 
 
Vad ska folk säga
 
Norska Vad ska folk säga av Iram Haq vann publikpriset på Göteborgs filmfestival och skildrar en 16-årig tjej som slits mellan hennes strikta pakistanska föräldrar och ett vanligt tonårsliv, som skickas till Pakistan när pappan kommer på henne med en kille. Lovar gott. Bronshästen vid Stockholms filmfestival gick till Jeune Femme, av Léonor Serraille, får vi se en ung kvinna som försöker hitta sig själv efter ett uppbrott. Båda har premiär 9/3. Samma dag kan ni också se En oväntad vänskap-regissörerna komma med ny fransk feelgood, i form av C'est la vie!, där en bröllopsfest inte går som planerat. 
 
Amatörer
 
Svenska småstäder som vill sätta sitt namn på kartan får vi dels i Filip Hammar och Fredrik Wikingssons film Tårtgeneralen, som ni väl omöjligen kan ha missat vid det här laget. Men bara för att den kommit ut, glöm inte bort Gabriela Pichlers nya film Amatörer, som vann bästa film på Göteborgs filmfestival. Den kommer 16/3. Mer svenskt får vi i form av Toppen av ingenting samma dag, som dock fick ett otroligt delat mottagande vid Berlins filmfestival, så vi får se hur den håller. 
 
OBS. JAG GLÖMDE FACES, PLACES, PREMIÄR 23/3. OSCARSNOMINERAD DOKUMENTÄR AV AGNÈS VARDA & JR. 
 
Maria Magdalena verkar tyvärr inte leva upp till den potential som dess skådespelare lovar (Rooney Mara, Joaquin Phoenix, Chiwetel Ejiofor, Tahar Rahim), men vill ni se Jesus få till det kanske det här är filmen för dig (vet dock inte hur vågad den är). Battle of the Sexes (av regissörerna bakom Little Miss Sunshine, Valerie Faris & Jonathan Dayton) verkar till slut få en mycket försenad och undangömd premiär i Sverige, efter att ha misslyckats något i USA och inte lyckats få några nomineringar. Men Emma Stone och Steve Carrells nya har jag dock förhoppningar på, om tennisstjärnan Billie Jean Kings kamp för jämlikhet inom sporten, och hennes match mot mansgrisen Bobby Riggs. Frågan är om den kommer till en biograf nära dig, eller bara någon enskild salong i Stockholm. 
 
Battle of the Sexes
 
Steven Spielbergs nya 80-talsporr Ready Player One tror jag inte särskilt mycket på i nuläget, men kan överraska. Lite fransk mystik och kärleksdrama i Francois Ozons nya Dubbelt begär? På en biograf nära dig 30/3. Det här skulle bli kort ja...men dokumentär i The Deminer 16/3, Alicia Vikander i till synes medelmåttig action i Tomb Raider, klassiker i former av Hiroshima min älskade för de kultiverade och Fight Club för de mindre kultiverade. 

Oscars 2018: Vilka vinner/borde vinna?

 
Då var det dags igen, en lång säsong börjar lida mot sitt slut (tack gode gud). Och med varje Oscarsgala följer den obligatoriska tippningen, som bjuder på åtmintone några kluriga kategorier i år. Det blev en ganska grundlig genomgång av vissa kategorier, så hugg in om ni vill få en heltäckande bild av natten som väntar (ca 02-06 på Aftonbladet, med Plus Premium, som finns för 1 kr just nu). Vill ni inte veta vilka som vinner är det helt lugnt om ni väljer att klicka ner fliken redan nu. Eftersom många av mina personliga favoriter inte ser ut att vinna hoppas jag att vi får någon eller några överraskningar i alla fall, det blir ju trots allt roligare så. 
 
Sally Hawkins, The Shape of Water 

BEST PICTURE
“Call Me By Your Name”
“Darkest Hour”
“Dunkirk”
“Phantom Thread”
“Get Out”
“Lady Bird”
“The Post”
“The Shape of Water”
“Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”

Kommer vinna: The Shape of Water
Kan vinna: Three Billboards 
eller Get Out
Borde vinna: Dunkirk, Call Me By Your Name
eller Get Out
Borde nominerats: 
The Florida Project, såklart.

Årets Awards Season har verkligen varit en resa, en otroligt svårtippad sådan. Men vi är nu nere på tre potentiella kandidater. Alla tre har statistisk som talar emot dem, så någon tradition kommer i år att brytas. Bästa film röstas fram med s.k. "preferential ballot", där medlemmarna får rangordna sina fem favoriter. När omröstningen avslutas rangordnas filmerna efter antal förstaplatser, den med minst antal tas bort och de respektive filmer som hamnat som tvåa bland dessa röster får nu en ny "förstaplats". Och så fortsätter det tills en film har mer än hälften av rösterna. Detta gör att filmerna som får flest andra- och tredjeplatser kanske gynnas mest (den här videon förklarar det hela bra). Detta anser många vara anledningen till varför filmer som Moonlight, Spotlight och 12 Years a Slave vann utan att vinna bästa regi, kategorier som nästan alltid tilldelades samma film innan det här systemet sattes in. Det handlar inte nödvändigtvis om vilken film som är mest älskad (speciellt i år då fältet är så delat), utan vilken som är minst ogillad, eller överlag mest omtyckt. Vill man verkligen överanalysera det hela kan man tänka vilka filmer som troligast är placerad tvåa och trea bland de filmer som förmodligen sorteras bort först (t.ex. The Post). Den film som förmodligen drar mest fördel av detta är Get Out, som både har passionerade fans och gillas av de flesta, även om kanske många inte skulle placera en skräck-/studio-/publikfilm som etta. Dock så fick den "bara" fyra nomineringar totalt, och ingen film har vunnit med så få nomineringar på 84 år. Bara en film har vunnit utan en nominering för bästa klippning på 36 år (Birdman, som gav illusionen av att vara filmad i en enda tagning). Det är dock den "viktigaste" filmen i fältet, vilket kan hjälpa, samt den som mest tjänar på akademins "diversity push" de senaste två åren. Det finns dock vissa mer konservativa medlemmar i akademin som sägs ha skippat att ens se filmen, för att den inte känns som en "Oscars-film", men om det påverkar tillräckligt är svårt att säga. Dock så tror jag att det främst står mellan två andra filmer. 

Three Billboards: Akademins klart största sektion är skådespelarna, och de fullkomligt älskar den här filmen. Den vann SAG Ensemble Award och har tre skådespelare nominerade, och totalt sju nomineringar, vilket visar på ytterligare stöd. Men den är inte nominerad för bästa regi, bara fyra gånger tidigare har en film vunnit utan det (senast Argo, när alla blev jätteupprörda över att DGA/Golden Globe-vinnaren Ben Affleck nobbades, vilket inte riktigt är fallet här). Den vann dock både Golden Globe och Bafta, vilket antyder på brett stöd, även om den inte lika troligt är lika vida omtyckt som Get Out. I nuläget dock den film jag gissar på. The Shape of Water: Med 13 nomineringar har den uppenbarligen stort stöd inom akademin, men det hade också La La LandThe Revenant och Gravity, och alla de förlorade här, samtidigt som de vann bästa regi. Det kan bli fallet även i år, trots vinster hos såväl PGA som DGA. Den är uppenbart älskad av många, och beundrad av ännu fler, så kanske kan röstningssystemet vara mer till dess fördel. Och folk älskar Guillermo del Toro (se nedan). Helt ärligt så är det omöjligt att säga vilken film som vinner, och det är väl kul. Jag är dock fortsatt upprörd över att The Florida Project inte är nominerad här. 

Läs min rangordning av filmerna här.

Christopher Nolan, Dunkirk 

DIRECTING
Guillermo del Toro, “The Shape of Water”
Greta Gerwig, “Lady Bird”
Paul Thomas Anderson, “Phantom Thread”
Christopher Nolan, “Dunkirk”
Jordan Peele, “Get Out”

Kommer vinna: Guillermo del Toro, The Shape of Water
Kan vinna: Christopher Nolan, Dunkirk
Borde vinna: Christopher Nolan, Dunkirk
Borde nominerats: Sean Baker, The Florida Project

Guillermo del Toro och Christopher Nolan är båda filmälskare in i märgen, båda högt uppskattade inom branschen, och båda normalt sett aktiva inom mer genre-bunden film som sällan uppmärksammas av akademin, vilket gör de båda till förstagångsnominerade i kategorin. Nolan har dock stigmat att göra känslokalla filmer och har förlorat på att Dunkirk inte fått samma utbredda stöd (hade en sommarpremiär och därför inte fanns med på alla höstfestivaler). Och del Toro är den som har charmat och kampanjat allra mest senaste halvåret, med en passion för film och skapande som är otroligt smittsamt (Nolan är lika passionerad, men inte charmig på samma gulliga vis, och mer beräknande och brittisk). Därför kommer tyvärr del Toro att vinna, även om jag inte kan missunna honom det (pga så charmig), men det är tråkigt att inte den främsta prestationen belönas. Fortfarande ren galenskap att inte Sean Baker är nominerad här för The Florida Project, den främsta regin efter Nolans, utan tvekan. Även Luca Guadagnino borde finnas med här för Call Me By Your Name, även om ingen av de nominerade är oförtjänt (älskar kanske främst Jordan Peeles insats).  

Timothée Chalamet, Call Me By Your Name 

ACTOR IN A LEADING ROLE
Timothée Chalamet, “Call Me By Your Name”
Daniel Day-Lewis, “Phantom Thread”
Denzel Washington, “Roman J. Israel,  Esq”
Daniel Kaluuya, “Get Out”
Gary Oldman, “Darkest Hour”

Kommer vinna: Gary Oldman, Darkest Hour
Kan vinna: ------
Borde vinna:
Timothée Chalamet, Call Me By Your Name
Borde nominerats: Robert Pattinson, Good Time

Ingen kan slå Gary Oldman här. Han har genomgått ett total förvandling och är helt oigenkännlig, han är en vida respekterad skådespelare som aldrig vunnit en Oscar, och hans prestation är enorm. Inte ens tidigare anklagelser från hans ex-fru(ar?) om misshandel kan fälla honom detta MeToo-år. Inte ens kärleken många känner för Timothée Chalamets underbara insats i Call Me By Your Name kan fälla honom. Han vinner, vilket känns helt okej med mig. Han - precis som alla skådespelarfavoriter jag nämner nedan - har dessutom vunnit alla andra priser under säsongen. Chalamet - och Daniel Kaluuya - lär få chansen igen, Daniel Day-Lewis får nog nöja sig med de tre statyetter han redan har, men alla dessa herrar är bra. Denzel Washington är troligtvis enbart nominerad på grund av de som i sista minuten tog bort James Franco när anklagelser om sexuella trakasserier riktades mot honom, och såg att Denzel hade en film, så då kan de ju välja honom (betvivlar att många inte ens såg filmen, jag ska säga att jag inte heller sett den). 

ACTRESS IN A LEADING ROLE
Frances McDormand, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Sally Hawkins, “The Shape of Water”
Margot Robbie, “I, Tonya”
Saoirse Ronan, “Lady Bird”
Meryl Streep, “The Post”

Kommer vinna: Frances McDormand, Three Billboards
Kan vinna: Sally Hawkins, The Shape of Water
 (fast, nej)
Borde vinna: Saoirse Ronan, Lady Bird
Borde nominerats: Broklynn Prince, The Florida Project
 eller Florence Pugh, Lady Macbeth

Frances McDormand kan räkna med att lika motvilligt som hela säsongen vandra upp på scenen för att stå i rampljuset när hon håller sitt tacktal (hennes tal har dock varit de flesta galors höjdpunkt, när hon igår kväll vann på Independent Spirit Awards gled hon upp på scen i pyjamas och tofflor, och sa hur skönt det var att äntligen få svära i ett tacktal). Men mycket ska till om hennes uppseendeväckande prestation som talar till många som är upprörda över dagens samhälle förlorar här. Det är tydligt att subtilitet inte är något som kommer att prisas i någon skådespelarkategori i år. Om Shape är superstark kan Sally Hawkins överraska, även om jag hellre skulle se Saoirse Ronans underbara insats i Lady Bird prisas, som får ses som underdog här. Hade älskat att se 7-åriga stjärnskottet Broklynn Prince sitta vid vuxenbordet här (pga 100% välförtjänt), eller det något äldre stjärnskottet Florence Pugh slå sig in. 

Sam Rockwell & Frances McDormand, Three Billboards outside Ebbing, Missouri 

ACTOR IN A SUPPORTING ROLE
Willem Dafoe, “The Florida Project”
Woody Harrelson, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Richard Jenkins, “The Shape of Water”
Christopher Plummer, “All The Money In The World”
Sam Rockwell, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”

Kommer vinna: Sam Rockwell, Three Billboards
Kan vinna: Willem Dafoe, The Florida Project
 (inte egentligen dock)
Borde vinna: Willem Dafoe, The Florida Project
Borde nominerats: Michael Stuhlbarg 
och Armie Hammer, Call Me By Your Name

Även här är Sam Rockwells namn redan inristat på statyetten, efter att ha vunnit varenda stort pris som går att vinna. Han är strålande i filmen, så det är långt ifrån oförtjänt, och han har gjort många bra roller som sällan uppmärksammats tidigare, så kul för honom. Willem Dafoe är dock den jag helst skulle vilja se få priset, inte minst för att det är Florida Project enda chans. Fortfarande galenskap att varken Michael Stuhlbarg eller Armie Hammer nominerades för sina insatser i Call Me By Your Name, båda borde ha varit givna. 

ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE
Mary J. Blige, “Mudbound”
Lesley Manville, “Phantom Thread”
Allison Janney, “I, Tonya”
Laurie Metcalf, “Lady Bird”
Octavia Spencer, “The Shape of Water”

Kommer vinna: Allison Janney, I, Tonya
Kan vinna: Laurie Metcalf, Lady Bird
 (fast egentligen inte)
Borde vinna: Laurie Metcalf, Lady Bird
Borde nominerats: Holly Hunter, The Big Sick

Samma visa här, det ska mycket till om Allison Janney förlorar detta, en vida uppskattad och respekterad skådespelare som vunnit flera Emmys och nu äntligen fått en saftig filmroll att bita i. Exakt samma premisser gäller för Laurie Metcalf, som precis som i alla skådespelarkategorier förlorar på grund av en mer subtil roll som inte showar lika mycket. Inte sett Janney än, men Metcalf är low-key-amazing i Lady Bird. Uppenbarligen finns oväntat stöd för Phantom Thread, så vem vet om Lesley Manville kan chocka båda! Väldigt synd att Holly Hunter inte fick en nominering. 

Greta Gerwig & Jordan Peele 

ORIGINAL SCREENPLAY
Guillermo del Toro, Vanessa Taylor, “The Shape of Water”
Greta Gerwig, “Lady Bird”
Emily V. Gordon, Kumail Nanjani, “The Big Sick”
Martin McDonagh, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Jordan Peele, “Get Out”

Kommer vinna: Jordan Peele, Get Out
Kan vinna: Martin McDonagh, Three Billboards eller Greta Gerwig, Lady Bird
Borde vinna: Jordan Peele, Get Out
Borde nominerats:
Ehem, Sean Baker, The Florida Project

Den klurigaste kategorin efter bästa film i år, där det egentligen är 50/50 vem som tar det, Get Out eller Three Billboards. Tar den senare priset kan vi nog gissa att den tar priset för bästa film också (om inte Shape förstås), och det är inte omöjligt att de vill prisa Martin McDonagh nu när har nobbades i regi-kategorin. Men än mer vill många säkert se Jordan Peele prisas, som har föga chanser i regi-kategorin (även om samma personer kan vilja prisa Greta Gerwig på samma vis, och då splitta deras röster här, och leda väg för McDonagh). Kanske gissar jag lite med mitt hjärta, men jag tror på Get Out ändå, det är för briljant för att inte prisas (även om Billboards vann både Golden Globe och Bafta, mer väntat förvisso). Men är nästan lika förtjust i Lady Bird (som har kanske två procents chans skulle jag säga) och The Big Sick, som får överraska för min skull. 

ADAPTED SCREENPLAY
“Call Me by Your Name,” James Ivory
“The Disaster Artist,” Scott Neustadter & Michael H. Weber
“Logan,” Scott Frank & James Mangold and Michael Green
“Molly’s Game,” Aaron Sorkin
“Mudbound,” Virgil Williams and Dee Rees

Kommer vinna: James Ivory, Call Me By Your Name
Kan vinna: ------
Borde vinna: James Ivory, Call Me By Your Name
Borde nominerats: Alice Birch, Lady Macbeth

Den här kategorin har varit otroligt svag i år, det var nästan svårt att få ihop fem noineringar på förhand, vilket banade väg för Logan att bli första superhjältefilm att nomineras för manus. Den som sticker ut är såklart James Ivorys perfekta manus åt Call Me By Your Name, som är en självklar vinnare här. Dessutom är han nu 89 år och har nomienrats för bästa regi tre gånger tidigare, men aldrig vunnit, och är högt respekterad i branschen. Hade gärna sett magnifika Lady Macbeth nomineras här när fältet var så svagt (även om det är bättre än de flesta i kategorin). 

Margot Robbie, I, Tonya

EDITING
Paul Machliss, Jonathan Amos, “Baby Driver”
Lee Smith, “Dunkirk”
Tatiana S. Riegel, “I, Tonya”
John Gregory, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Sidney Wolinsky, “The Shape of Water”

Kommer vinna: Dunkirk
Kan vinna: Baby Driver
Borde vinna: Dunkirk
Borde nominerats: Get Out

Vad som borde vara en given vinst åt Lee Smith med tanke på briljansen han uppvisar med klippningen i Dunkirk, som spelar en så extremt central roll i filmen, känns lite osäker nu. Jag skulle inte bli förvånad om Baby Driver snor åt sig den, precis som den gjorde på Bafta (som förutspådde Hacksaw Ridges överraskande vinst förra året). Det är en värdig utmanare, det kan jag inte sticka under stolen med, men Dunkirk är den bästa, och har fördel av att vara nominerad för bästa film. Underligt och mycket synd för Get Outs bästa film-chanser att den inte nominerades här, vilket den borde ha gjort framför Billboards. 

Blade Runner 2049 

CINEMATOGRAPHY
Roger Deakins, “Blade Runner 2049”
Bruno Delbonnel, “Darkest Hour”
Dan Laustsen, “The Shape of Water”
Rachel Morrison, “Mudbound”
Hoyte van Hoytema, “Dunkirk”

Kommer vinna: Roger Deakins, Blade Runner 2049
Kan vinna: Dan Laustsen, The Shape of Water eller Hoyte van Hoytema, Dunkirk
Borde vinna: Deakins eller Hoyte van Hoytema, Dunkirk
Borde nominerats: Darius Khondji, The Lost City of Z 
och Alexis Zabe, The Florida Project

Äntligen kommer Roger Deakins, världens kanske främste filmfotograf med 13 nomineringar i bagaget utan vinst, få sin guldgubbe. Åtminstone ska det mycket till om någon ska kunna utmana, hur stark Shape än kan visa sig vara. Dunkirks typ-svenske fotograf Hoyte van Hoytema är dock den som förtjänar att utmana och kanske till och med vinna, men det är omöjligt att förneka hur vacker Blade Runner 2049 var. Stark kategori där det gläder att se Rachel Morrison blir första kvinna att nomineras. Fanns många filmer som hade kunnat få vara med här, The Lost City of Z och The Florida Project för att nämna två, mother!, Call Me By Your Name och The Killing of a Sacred Deer för att nämna några till. 

ANIMATED FEATURE FILM
“The Breadwinner”
“Coco”
“The Boss Baby“
“Loving Vincent”
“Ferdinand”

Kommer vinna: Coco
Kan vinna: ----
Borde vinna: The LEGO Batman Movie
Borde nominerats: 
 THE LEGO BATMAN MOVIE!!!

Akademin hatar uppenbarligen Lego-filmer, glädje och humor. Men de fullkomligt älskar Coco som här kan inkassera kvällens enklaste vinst. Bara sett den och fint gjorda om än tomma Loving Vincent, men tror inte Boss Baby förtjänar att utmana ändå, The Breadwinner är den starkaste utmanaren, men den får vi vänta med att se i Sverige! Coco vinner välförtjänt.

Daniela Vega, A Fantastic Woman 

FOREIGN LANGUAGE FILM
“A Fantastic Woman” - Chile
“On Body And Soul” - Ungern
“Loveless” - Ryssland
“The Insult” - Libanon
“The Square” - Sverige

Kommer vinna: A Fantastic Woman
Kan vinna: The Square eller The Insult
Borde vinna: A Fantastic Woman
Borde nominerats: Thelma 
och Sameblod.

Jag förstår om många vill se The Square vinna för Sveriges skull, men jag vill hellre se The Square förlora för Ruben Östlunds skull, Sveriges just nu mest odrägliga människa, som jag missunnar alla vinster han kan få (om intervjun med DN hade kommit ut några veckor tidigare och översatts till engelska och fått genomslag i amerikansk branschpress hade han inte haft en rolig resa fram kan jag lova). Dessutom är A Fantastic Woman en bättre och mer relevant film. Loveless och The Insult får vi vänta med till senare i vår att se i Sverige, men vissa tror att den senare kan överraska förhandsfavoriterna. Sverige borde dock skickat Amanda Kernells Sameblod som i sin tur hade förtjänat vinsten, vilket också gäller för Norges Thelma som borde funnits med här. 

FEATURE DOCUMENTARY
“Abacus: Small Enough To Jail”
“Faces Places”
“Icarus”
“Strong Island“
“Last Men in Aleppo”

Kommer vinna: Icarus
Kan vinna: Faces Places
Borde vinna: Icarus
Borde nominerats: Cries from Syria 
och Kedi

Efter att förhandsfavoriten Jane och andrahandsfavoriten City of Ghosts båda nobbats blev det här ett klurigare race att förutspå. Den mest lättillgängliga och effektiva dokuemntären är Netflix Icarus, som deesutom är politiskt laddad och högaktuell i och med OS. Jag är helt okej med det, även om den är rätt konventionellt gjord så funkar det riktigt bra, men har å andra sidan bara sett Strong Island (även den på Netflix, vilket är lättare både för oss och för akademin att kolla på. Dessutom har de tio gånger mer resurser att lägga på kampanjer och marknadsföring) bland de andra. Alla filmer kan man egentligen finna stöd för en vinst hos, där den troligaste utmanaren är Faces Places, delregisserad av Agnes Varda, 89 år och älskad filmikon som aldrig ens nominerats tidigare, men som vann heders-Oscarn i år, och nu också kan vinna en "riktig". Kommer på svensk bio 23:e mars. Last Men in Aleppo är ju minst sagt aktuell och viktig (plus att producenten först dagen efter omröstningen hade avslutats fick inresetillstånd till USA för att gå på galan), men många verkar tycka att den är för jobbig att se, och de filmerna vinner sällan i den här kategorin sedan de ändrade systemet och gav hela akademin möjlighet att rösta. 

Phantom Thread 

ORIGINAL SCORE
Alexandre Desplat, “The Shape of Water”
Jonny Greenwood, “Phantom Thread”
Carter Burwell, “Three Billboard Outside Ebbing, Missouri”
John Williams, “Star Wars: The Last Jedi”
Hans Zimmer, “Dunkirk”

Kommer vinna: Alexandre Desplat, The Shape of Water
Kan vinna: Jonny Greenwood, Phantom Thread
Borde vinna: Greenwood eller Hans Zimmer, Dunkirk
Borde nominerats: Dario Marianelli, Darkest Hour

Mycket ska till om den franska favoriten Alexandre Desplat förlorar detta, även om såväl Joony Greenwood och Hans Zimmer imponerade mer på mig. Zimmer bröt sin vana trogen ny mark med sitt intensiva score för Dunkirk, och Greenwods musik i Phantom Thread är så otroligt stämningsfull och central för filmens utveckling och tempo. Men Desplat gjorde det bra i The Shape of Water han med. Lite svårt att köpa 51-faldige nominerade John Williams inkludering för The Last Jedi, som inte alls stack ut för mig, och hade hellre sett Dario Marianelli (Darkest Hour) eller kanske en till nominering åt Zimmer för Blade Runner 2049 (tillsammans med Benjamin Wallfisch). 

ORIGINAL SONG
“Mighty River” from “Mudbound,” Mary J. Blige
“Mystery of Love” from “Call Me by Your Name,” Sufjan Stevens
“Remember Me” from “Coco,” Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez
“Stand Up for Something” from “Marshall,” Diane Warren, Common
“This Is Me” from “The Greatest Showman,” Benj Pasek, Justin Paul

Kommer vinna: Remember Me, Coco
Kan vinna: This is Me, The Greatest Showman
Borde vinna: MYSTERY OF LOVE, CALL ME BY YOUR NAME
Borde nominerats: Genius Girl, The Meyerowitz Stories
 

En Pixar-film eller förra årets vinnare, det känns tråkigt att behöva konstatera att det står mellan dessa (även om Remember Me är fin) när mästerliga mästerverket Mystery of Love av Sufjan Stevens är med i leken. Lite pinsamt att den inte kommer att vinna. Överlag känns kategorin stark ändå, där Mary J. Blige skrev in sig i historieböckerna som första att nomineras för såväl skådespeleri som bästa låt i samma film. 

Darkest Hour 

PRODUCTION DESIGN
“Blade Runner 2049”
“Darkest Hour”
“Dunkirk”
“The Shape of Water”
“Beauty And The Beast”

Kommer vinna: The Shape of Water
Kan vinna: Blade Runner 2049
Borde vinna: Blade Runner 2049 
Borde nominerats: Phantom Thread, mother! 
eller Lady Macbeth? (Helt enkelt filmer där husen spelar en stor roll)

Ytterligare en rätt tuff kategori, där The Shape of Water får ses som favorit i och med dess styrka i antal nomineringar och i bästa film-kategorin. Men bli inte förvånade om Blade Runner 2049, vars scenografi var att dö för, kniper den här framför näsan. Dunkirk och Darkest Hour ska dock inte underskattas även om de inte har någon vinstchans, de är fantastiskt snygga. 

COSTUME
“Beauty and the Beast”
“Darkest Hour”
“Phantom Thread”
“The Shape of Water”
“Victoria and Abdul”

Kommer vinna: Phantom Thread
Kan vinna: The Shape of Water
Borde vinna: Phantom Thread
Borde nominerats: Thor: Ragnarok

En film som mer eller mindre handlar om mode och utspelar sig på 50-talet bör utan större problem vinna här, även om vi inte kan räkna bort The Shape of Water här heller. Men Phantom Thread borde vinna.  

Andy Serkis, War for the Planet of the Apes 

VISUAL EFFECTS
“Blade Runner 2049”
“Guardians Of The Galaxy Vol. 2“
“Kong: Skull Island”
“Star Wars: The Last Jedi”
“War for the Planet of the Apes”

Kommer vinna: War for the Planet of the Apes
Kan vinna: Blade Runner 2049
Borde vinna: War for the Planet of the Apes
Borde nominerats: Okja

Det läskiga här är att War for the Planet of the Apes kanske kommer att förlora, IGEN. Tanken var ju att tredje filmen i trilogin äntligen skulle få priset den förtjänar för sin banbrytande motion capture-teknologi som utförs helt perfekt. Men Blade Runner 2049 (imponerande den med såklart) har god chans att förstöra kvällen (skulle säga 50/50 just nu). Det här blir en nagelbitare.

SOUND MIXING
“Baby Driver”
“Blade Runner 2049”
“Dunkirk”
“The Shape of Water”
“Star Wars: The Last Jedi”

SOUND EDITING
“Baby Driver”
“Blade Runner 2049”
“Dunkirk”
“The Shape of Water”
“Star Wars: The Last Jedi”

Kommer vinna: Dunkirk
Kan vinna: Baby Driver/Blade Runner 2049
Borde vinna: Dunkirk
Borde nominerats: War for the Planet of the Apes
 

Dunkirk är den klara favoriten, men se upp för Baby Driver i sound mixing-kategorin, där musikaler brukar gå bra, eller åtminstone filmer där musiken vävs in mycket i filmen. Krigsfilmer alt. högljudda filmer har ofta en fördel här då många helt enkelt inte förstår skillnaden eller vad kategorierna innebär, vilket också leder till att många inte röstar i dessa kategorier. I år råkar bara den mest högljudda vara den bästa.

Ansel Elgort, Baby Driver 

MAKEUP AND HAIR
“Darkest Hour”
“Victoria And Abdul”
“Wonder”

Kommer vinna: Darkest Hour
Kan vinna: ----
Borde vinna: Darkest Hour
Borde nominerats: Guardians of the Galaxy?

Att förvandla Gary Oldman till Winston Churchill kommer att innebära en vinst åt Darkest Hour

Kortfilmerna på Oscarsgalan är alltid nästintill omöjliga att gissa rätt på alla, eller åtminstone förutspå. Bästa live action short och animated short kan jag inte säga så mycket om ännu då jag ska se dem precis innan galan börjar.

Best Documentary Short Subject:

“Edith+Eddie”, Laura Checkoway, Thomas Lee Wright (se här)
“Heaven is a Traffic Jam on the 405”, Frank Stiefel (se här)
“Heroin(e)”, Elaine McMillion Sheldon, Kerrin Sheldon (se på Netflix)
“Knife Skills”, Thomas Lennon
“Traffic Stop”, Kate Davis, David Heilbroner (se på HBO Nordic)

Kommer vinna: Heaven is a Traffic Jam on the 405
Kan vinna: Heroin(e), Edith+Eddie eller Traffic Stop
Borde vinna: 'Heaven...405' eller Heroin(e)
Borde nominerats: Hopptornet

Det här är ett riktigt getingbo, och det är otroligt svårt att förutspå vilken som kan gå segrande. Jag har sett alla utom Knife Skills, och alla är bra. Heroin(e) har fördelen av att kunna ses (och marknadsföras) av Netflix, medan Heaven is a Traffic Jam on the 405 är den mest kreativa och berörande (även Edith+Eddie berör), medan Traffic Stop är den mest politisk relevanta. Hade varit kul att se svenska Hopptornet här, som var med på short-listen inför. Kände dock mer än vid någon annan film när jag såg den att Heaven is a Traffic Jam on the 405 känns som en vinnare.

Best Live Action Short Film:

“DeKalb Elementary”, Reed Van Dyk
“The Eleven O’Clock”, Derin Seale, Josh Lawson
“My Nephew Emmett”, Kevin Wilson, Jr.
“The Silent Child”, Chris Overton, Rachel Shenton
“Watu Wote/All of Us”, Katja Benrath, Tobias Rosen

Kommer vinna: DeKalb Elementary
Kan vinna: The Silent Child
Borde vinna: ?
Borde nominerats: ---

Återstår att se.

Efter att ha sett: DeKalb Elementary var för mig den klart starkaste av de nominerade, även om hela line-upen var riktigt stark, sånär som på den något enerverande och utdragna The Eleven O'Clock. Min misstanke är att "DeKalb" kan ha blivit för svår att se i och med Florida-skjutningen, då den berör just en skolskytt. The Silent Child (som alltså vann) blev då den lättare att se av de fyra mer seriösa bidragen, samtidigt som den är riktigt välgjord och snyggt filmad, samt rätt berörande. 

Animated Short:

“Dear Basketball”, Glen Keane, Kobe Bryant
“Garden Party”, Victor Caire, Gabriel Grapperon
“Lou”, Dave Mullins, Dana Murray
“Negative Space”, Max Porter, Ru Kuwahata
“Revolting Rhymes”, Jakob Schuh, Jan Lachauer

Kommer vinna: Dear Basketball
Kan vinna: Negative Space
Borde vinna: ?
Borde nominerats: In a Heartbeat 
och World of Tomorrow 2

Inte sett än så kan inte säga, men det ser ut som om Kobe Bryant kommer att kunna kalla sig Oscarsvinnare snart, trots att de flesta verkar tycka att det är en sämsta av de fem. Som i alla kortfilmskategorier så är det dock väldigt svårt att förutspå. 

Efter att ha sett: Helvete vad pinsamt att Kobe Bryant (f.d. våldtäktsanklagad till råga på allt), vann för kategorins överlägset sämsta och mest egocentriska film. Men jag antar att hans namn lyckades locka tillräckligt (galan behöver ju verkligen högre tittarsiffror trots allt), och såväl tecknaren som kompositören (John Williams, se "Best Original Score") är legender inom sina fält, vilket säkert hjälpte, och deras insatser var bra. Negative Space den klart främsta dock, även om jag gillade alla utom Dear Basketball

Jag avslutar med min favoritbild från förra året, från morgonen efter när Variety träffade Damien Chazelle (La La Land) och Barry Jenkins (Moonlight) för att prata om kvällen. Förhoppningsvis slipper vi ett liknande avslut i år, även om den bästa filmen gärna får överraska och vinna. Jag undrar vilka filmer som kommer vinna på nästa års Oscarsgala...

Damien Chazelle & Barry Jenkins
 
Post-Oscars humble brag: