November ger julafton i förtid på filmfronten

 November hörni, en sjuhelsikes filmmånad, de där toppfilmerna skojar vi inte bort.
 
 
  • SUSPIRIA är något så ovanligt som en nytolkning av en klassiker som verkar betydligt bättre än originalet. Dario Argentos film från 1977 fick titeln Flykten från helvetet i Sverige, och håller på det audiovisuella planet hög klass än idag, men på vissa andra plan har den inte åldrats väl. Däremot ser Luca Guadagninos nya film efter Call Me by Your Name ut att leverera på alla möjliga plan. Den ser visuellt helt makalös ut, intensiteten ser brutal ut och de hysteriska reaktionerna som kommit ut talar sitt tydliga språk. Med Dakota Johnson och Tilda Swinton i täten ser det ut att bli höstens mest underbart obehagliga bioupplevelse, dessutom med musik från Radioheads Thom Yorke som sägs vara något alldeles extra. Premiär: 23/11

 
  • COLD WAR är troligtvis ovan nämnda films raka motsats, ett svartvitt polskt romantiskt drama, som jag säkert skrämt bort flertal från att se med den beskrivningen. Är ni istället mer moget och kulturellt lagda kanske jag kan locka med att det är Pawel Pawlikowskis första film sedan hans Oscarsvinnande Ida, och att han vann pris för bästa regissör i Cannes. Filmen skildrar en romans mellan en pianist och en lovande sångare, vars relation är lika destruktiv som den är blomstrande. Det ser helt jäkla utsökt ut, och har ni sett Ida förstår ni peppen (annars bör ni se Ida). Premiär: 16/11

 
  • WIDOWS är ett steg i en helt ny riktning för Oscarsvinnande mästaren Steve McQueen, efter filmer som Shame och 12 Years a Slave. En thriller som utspelar sig i Chicagos undre värld, där fyra kvinnor har ärvt sina döda mäns kriminella skulder, och som väljer att ta sina öden i deras egna händer. McQueen kan inte göra en dålig film, så mycket är jag säker på, och inget tyder på motsatsen här, något som även festivalreaktioner bekräftat. Med en cast som inkluderar Viola DaviesElizabeth DebickiDaniel Kaluuya, Cynthia Erivo, Liam NeesonColin Farrell och många fler kan ni väl inte annat än bli taggade? 
    Premiär: 16/11

 
  • SORRY TO BOTHER YOU är en av årets stora snackisar inom filmvärlden, som påbörjade sin hype-våg i Sundance i januari, men som alltmer upphaussades i och med dess premiär i USA. Boots Rileys debutfilm är en bisarr satir av dagens kapitalistiska samhälle utspelat i någon form av alternativ verklighet, influerad av ett gäng filmer men helt unik trots allt. Jag tänker inte gå in på fler detaljer, gå bara in i biosalongen med ett öppet sinne och njut av originalitet och galenskap. Jag kan avslöja att den utsökta skådespelartrion i centrum levererar, med Lakeith StanfieldTessa Thompson och Armie Hammer. Det borde räcka. Premiär 2/11

 
  • HOLIDAY är en hyllad svensk film som det länge såg ut som om ingen skulle våga distribuera i Sverige. Varför undrar ni då? Det är en såväl provocerande som utmanande film om kvinnans plats i en mansdominerad värld, en film som SF (eller Filmstaden som det ju heter nu) känner behovet av att lägga till denna meningn till dess beskrivning: "Vi vill varna för att filmen innehåller obehagliga scener.". Trailern som nyligen släpptes tyder på ett fantastiskt bildspråk och berättande, en minst sagt lovande långfilmsdebut från Isabella Eklöf, som beskriver filmen bra här. Premiär: 2/11

 
  • BOY ERASED tar oss tillbaka till grundare vatten, en säkrare film om ett tema som däremot inte alltid är säkert. Filmen är en sann historia om en tonåring som fick sin homosexualitet avslöjad för sina fundamentalistiskt kristna föräldrar, som tvingade honom till ett omvändningsläger, för att "bota" hans sexuella läggning. Ett till synes starkt drama med Lucas Hedges (Oscarsnominerad för Manchester by the Sea) i huvudrollen, med Nicole Kidman och Russell Crowe som hans föräldrar, i regi av Joel Edgerton, som också spelar en biroll. Premiär: 16/11

 
  • CLIMAX är en annan film som kanske kan komma att passa in på temat obehagliga scener, en film som jag sett kallats för en skräckmusikal, bara en sån sak. Mer än en musikal är filmen snarare en dansfilm, med fokus på dansa snarare än pausa. Den delade publiken i Cannes men hålls av många som mästerlig, en film som bör upplevas på stor duk och med rediga högtalare (får en ytterst begränsad distribution, så passa på!). Gasar Noë är inte allas koppar te, men vågar ni ge er ut på djupt vatten kanske det kan vara något för er. Premiär: 16/11

 
  • THE BALLAD OF BUSTER SCRUGGS är bröderna Joel och Ethan Coens nya westerrulle som får premiär på Netflix. Det är en antalogifilm uppdelad i sex kapitel med en cast som inkluderar Tim Blake Nelson, Liam Neeson, Zoe Kazan, James Franco och Brendan Gleeson, m.fl. Coens går aldrig att räkna ut, och festivalreaktioner från hösten lovar gott! Premiär på Netflix: 16/11

 
  • THE OUTLAW KING är ytterligare en film som vi bara får njuta av hemma på Netflix tyvärr, från regisssör David Mackenzie, som gett oss höjdare som Hell or High Water och Starred Up senaste åren. Chris Pine får här sin alldeles egna Braveheart-roll, när han tar sig an Robert the Bruce, som gjorde uppror mot det engelska styret i Skottland i början av 1300-talet. Pine i all ära, men allra mest intressant blir det att se Florence Pugh (från Lady Macbeth) som hans hustru, som fått de flesta positiva omdömena. Filmen har klippts ned till två timmar efter att ha fått mild kritik under höstens filmfestivaler, och ska nu vara skarpare! Premiär på Netflix: 9/11

 
  • TRANSIT är tyske Christian Petzolds nya efter starka Phoenix från 2014, om en man som flyr Frankrike när nazisterna invaderar, coh tar en ny identitet som en död författare vars texter han har i sin ägo. Det blir dock mer komplicerat när han träffar författarens fru. Lär få begränsad distribution i Sverige, men har ni möjlighet så tror jag mycket på den! Premiär: 30/11

 
  • THE FRONT RUNNER är en sån där otroligt tidsenlig biopic om en politisk skandal från 1988, när senatorn Gary Hart ställde upp och gick starkt framåt i presidentvalet, men sänktes av en sexskandal. Jason Reitman gör sällan dåliga filmer, och Hugh Jackman ska föga förvånande vara utmärkt i huvudrollen. Jag blev inte helt övertygad av trailern, men förhoppningsvis kan den överträffa förvätningarna. Premiär: 23/11

 
  • NÄR FJÄRILARNA KOMMER är ett turkiskt familjedrama om tre syskon som aldrig känt varken varandra eller sin far, som de nu samlas för att begrava. Hyllats på festivaler hela året och lär säkerligen hålla bra nivå. Premiär: 30/11

 
  • CREED II fortsätter sagan om Adonis Creed, som i sin Rocky-uppföljare följde i sin faders fotsteg för att bli boxare. Tyvärr är inte Ryan Coogler tillbaka bakom kameran, men förhoppningsvis håller de återkommande skådespelarna med Michael B. JordanTessa Thompson och Sylvester Stallone fanan högt. Sedan ska det bli intressant att se Dolph Lundgren tillbaka som Drago, vars son nu ska ta sig an Adonis. Premiär: 23/11

 
  • OVERLORD är filmen som blandar andra världskriget och zombies, som ni så länge väntat på. Ser trots allt inte helt fel ut. Premiär: 9/11

  • FAHRENHEIT 11/9Michael Moore vs Trumpy, let's get ready to rumble. Premiär: 16/11

  • X&Y är ytterligare ett meta-filmiskt experiment från Anna Odell, efter hennes uppmärksammade och hyllade Återträffen. Jag ska inte gå in på någon handling, för det kommer bara krångla till saker, men Mikael Persbrandt får vara med i leken, om det kan locka någon. Premiär: 23/11

 
  • TORNET är en animerad skildring av ett palestinskt flyktingläger i Libanon, som för varje generation sedan 1948 byggts på höjden. Serilsa och tunga teman visas genom 11-åriga Wardis ögon som hoppfullt blickar framåt, trots 70 år av motgångar. Premiär: 16/11

 
  • GIRLS OF THE SUN visar oss en kurdisk bataljon av kvinnor som alla flytt ISIS som nu slår tillbaka. Eva Hussons film visades i huvudtävlan och har bl.a. Golshifteh Farahani (Paterson) och svenska Evin Ahmad (Dröm vidare) i huvudroller. Premiär: 23/11

 
  • THE OTHER SIDE OF THE WIND är något så cineastiskt frestande som Orson Welles sista film, som han aldrig han slutföra under sin livstid, men som nu klippts ihop med hjälp av Netflix djupa fickor. En film som mer ser ut att likna hans film F for Fake snarare än Citizen Kane, och som hursomhelst lär bli mycket intressant att se, inte minst för den filmhistoriskt intresserade. Premiär på Netflix: 2/11