Stockholms filmfestival - Icons & Spotlight

Sju minuter efter midnatt, av J.A. Bayona, med Liam Neeson och Lewis MacDougall
 
Icons
En ny sektion i år är "Icons" som framhäver framträdande skådespelare och deras starka insatser, och nog ser sektionen stark ut i år, med några av festivalens mest emotsedda filmer. Från kanadensiske mästaren Denis Villeneuve (Nawals hemlighet, Prisoners, Sicario) kommer vad som lär bli årets bästa sci-fi, Arrival, med Amy Adams, Jeremy Renner och Forrest Whitaker. Vad som ser ut att bli årets kanske känslomässigt starkaste film visas också här, Sju minuter efter midnatt (A Monster Calls) kommer kräva näsdukar. Spanske J.A. Bayonas (The Impossible, Barnhemmet) nya har precis som Arrival hyllats stort på höstens festivaler, och inte minst ser Felicity Jones ut att kunna gå mot en Oscarsnominering som den cancersjuke modern till filmens unge huvudroll Conor, spelad av en lika hyllad Lewis MacDougall. Även Sigourney Weaver är med, och Liam Neeson lånar ut sin mäktiga stämma till trädmonstret som besöker Conor varje natt, 00.07.
 
Elle, med Isabelle Huppert
 
Någon som har ett bra år är franska Isabelle Huppert, som många tror kan komma att få sin första Oscarsnominering för Elle, ett hämddrama där hon vägrar låta mannen som våldtog henne komma undan (dock är alla föreställningar fullbkoade just nu!!). Alicia Vikander och Michael Fassbender får vi njuta av i Derek Cianfrances (Blue Valentine) nya melodram The Light Between Oceans, som uppenbarligen lovar gott. Dessa kan ni läsa mer om här. 
 
The Light Between Oceans, av Derek Cianfrance, med Alicia Vikander & Michael Fassbender
 
Och Ewan McGregor står för sin regidebut i American Pastoral. Bevis på att kärleken övervinner allt får vi i A United Kingdom, där David Oyelowo och Rosamund Pike får motstånd i 40-talets Botswana, där landets tronarvinge inte ansågs kunna gifta sig med en vit brittisk kvinna. Natalie Portman och Lily-Rose Depp bjuder upp till seans i 30-talets Frankrike i Planetarium. Vill ni se mer internationella stjärnor finns det många chanser till det också! I sydkoreanska Tunnel spelar stjärnan Jung-woo Ha en man som är påväg hem för att fira sin dotter när tunneln han kör igenom kollapsar. I japanska Harmonium lägger sig en man sig i affärer han inte har att göra med, och Serbiens Oscarsbidrag Train Driver's Diary frågar sig hur man hanterar att ofrivilligt döda någon. Och missa för all del inte nigerianska Okafor's Law eller indiska Waiting. 
 
Tunnel, med Jung-woo Ha
 
Spotlight
I denna sektion lyfts varje år ett antal filmer fram som lägger fokus på ett visst tema, som i år är "Identitet", och alla finner ni här. Den mest högprofilerade filmen är i år Lion, från australiensiske Garth Davis, med stjärnor som Dev Patel, Rooney Marab och Nicole Kidman i rollerna (läs mer i ovan länkade länk). I franska Nocturama har fyra ungdomar med olika bakgrund och syn på världen ett gemensamt mål, och en lugn morgon i Paris möts de upp och vad som väntar är civilisationens fall. Verkar kontroversiellt och intensivt, och riktigt bra. 
 
Lion, av Garth Davis, med Rooney Mara & Dev Patel
 
En av de mest fascinerande historierna hittar vi i dokumentären Author: The JT Leroy Story, som skildrar författaren Laura Albert, som under många år skrev under pseudonymen JT Leroy, och fick sin svägerska Savannah Knoop att spela rollen som Leroy, någon som blev en sensationell och enormt uppmärksammad författare, som hängde med Bono, Calvin Klein, Winona Ryder m.fl. I dokumentären Bezness As Usual åker holländaren Alex Pitstra till Tunisien för att gå till botten med sina rötter, i Tunisien finner han sin far och fenomenet "Bezness", där tunisiska män förför västerländska turister, såsom Pitstras mor många år tidigare. 
 
Nocturama, av Bertrand Bonello
 
Finstämt coming-of-age får vi från Chile i form av Rara, och i bhutanesiska djungeln hittar vi en hemlig sammankomst i Hema Hema: Sing Me a Song While I Wait, där deltagarna måste ha på sig masker och överge sin identitet. Tre unga nigerianska män bestämmer sig i Green White Green för att spela in en film innan de tar sig ut i vuxenvärlden, och filmen är ett såväl roligt som satiriskt porträtt av Nigeria. Saudiarabiens första romcom får vi i Barakah Meets Barakah, där ett omaka par försöker leva ett liv där de inte döms. I Nelly skildras författaren Nelly Arcans fartfyllda och oförutsägbara liv, fyllt av alla av den fascinerande figurens excentriska liv. Kvinnlig frigörelse i Indien får vi i sektionens sista lovande film, Lipstick Under My Burkha. Jag insåg nu när jag skrev vilken fantastisk line-up sektionen bjuder på, helt klart värt att kolla upp! 
 
Barakah Meets Barakah, av Mahmoud Sabbagh

Kommentera här: