Kommande filmgodis på bio

 
Nu är hösten här och i full rulle, vilket har inneburit filmfestivaler i Venedig, Telluride, Toronto och just nu i New York (snart även i Stockholm!). Det är där de flesta av årets mest emotsedda filmer har haft sina premiärer och det är i och med dem jag stundvis varit som besatt av att uppdatera Twitter för att se reaktioner från folk på plats. Det är den här tiden på året som mitt filmintresse peakar och förväntan byggs upp inför den stundande Oscarsgalan. Men vilka är då filmerna som fått min besatthet att stiga mer än någonsin egentligen? Varför känns det som att det här kan bli det bästa filmåret på många år? En film som Rogue One: A Star Wars Story väljer jag att inte ta upp, hur mycket jag än ser fram emot den, för jag tror inte den riskerar att gå obemärkt förbi ändå (eller Doctor Strange och Fantastic Beasts för den delen).
 
 
La La Land: Efter att den andra trailern nästan berört mig till tårar var förväntan hög inför dess premiär i Venedig. Vad kan gå fel när Damien Chazelle (Whiplash) gör film med mina två favoriter Emma Stone och Ryan Gosling? Av reaktionerna att döma; ingenting. Filmen blev älskad av publik och kritiker, Stone vann pris för sitt skådespeleri och filmen är nu favorit inför Oscarsgalan. Som om mina förväntningar inte redan var höga nog. Men jag tror att dess romantiska och eskapistiska hyllning till de klassiska Hollywood-musikalerna kan träffa rätt hos Akademin efter ett så jobbigt år som detta. Vi svenskar bör kännna stolthet över svenske Linus Sandgren, som fotat filmen. Skriv in 27e januari i kalendern, för då kommer den till Sverige! Första trailern var inte helt fel den heller! Frågan är hur många av låtarna som Oscarsnomineras..!
 

 
 
Moonlight: Filmen som dock fick allra mest kärlek från kritikerna (men även en hel del från publiken) under festivalerna var Moonlight, gjord av Barry Jenkins. Den första trailern antydde ju dock på att vi skulle få uppleva någonting extraordinärt vackert! Oj så bra den verkar, historien om en ung svart och gay man i Miami träffar en nerv i dagens samhälle som är såväl stark som viktig, och den är en av många som i år kan komma att råda bot på #OscarsSoWhite. Naomie Harris och Mahaershala Ali är troliga birolls-kandidater! Kommer förhoppningsvis till Sverige i januari/februari! 
 

 
 
Silence: Även om ingen trailer eller särskilt många foton släppts som bygger pepp så kommer en ny film från Martin Scorsese hamna högt på listan. Nyligen bekräftades det att filmen kommer släppas vid jul i USA, och därmed vara redo för Oscars (den lär komma i januari till Sverige). Andrew Garfield och Adam Driver som Jesuit-präster som åker till Japan för att hitta sin läromästare Liam Neeson på 1600-talet, varför inte! Med tanke på att Scorsese kämpat med att få göra den halva sin karriär så lär hela hans själ vara nerlagd i den! 
 

 
 
Jackie: Från början var tanken att filmen om Jackie Kennedy skulle komma ut nästa år, men efter dess premiär i Venedig var det inget snack om att den skulle komma ut i år, för Natalie Portman har en ny Oscarsstatyett att hämta. Hyllningskören ville aldrig tystna för varken Portman eller Pablo Larraíns (No, Neruda) film om Jackies tid efter mordet på hennes make, John F. Kennedy. Det här kommer inte vara den gamla vanliga biopicen, utan något unikt i genren. Första trailern visar inte bara prov på det, utan även utsökt foto och en tease om Mica Levis vackra score. Lär komma hit någong gång i januari-mars även denna. 
 

 
 
Arrival: Det har börjat bli lite av en tradition att det varje höst kommer en sci-fi-film med lite mer prestige och kvalitet. Efter Gravity, Interstellar och The Martian får vi nu Arrival, från kanadensiske mästaren Denis Villeneuve (Prisoners, Sicario, Nawals hemlighet). Den här kommer vara mer lågmäld, mer subtil i sitt uttryck, men kanske ännu bättre. Efter reaktionerna lovar det åtminstone mer än gott, och inte minst Amy Adam i huvudrollen har lyfts fram som magnifik (femte gången gillt för en Oscar?), tillsammans med Bradford Youngs foto. Ett antal trailers har släppts, men jag klarar mig på den teaser som först släpptes! Den andra december får vi njuta av den i Sverige. 
 

 
 
Nocturnal Animals: Men det var inte bara för ovanstående film som Amy Adams hyllades, även här i Tom Fords (A Single Man) nya film fick hon mycket beröm. Filmen i sig fick blandad kritik, och det verkar vara en film som helt enkelt inte är för alla (vilket ofta kan passa mig). Men med tanke på Fords förra mästerverk håller jag hoppet högt, trailern och premissen lovar gott, och jag kan gilla den här typen av delade reaktioner. Dessutom har vi ju Jake Gyllenhaal i den andra huvudrollen, och Michael Shannon har lovordats - i vanlig ordning förvisso - för sin biroll.
 

  
 
American Honey: Filmen som sägs definiera vår generation, med så mycket rå energi och känsla att det väller över. Andrea Arnolds (Fish Tank) nya fick starka reaktioner redan i Cannes och fortsätter med det nu i höst, filmen verkar vara en så härlig och fruktansvärt snygg resa att peppen är olidlig. Sasha Lane står för vad det verkar som ett starkt genombrott, och Shia LaBeuof är bättre än någonsin tidigare! Älskar ration på 1.37:1 och soundtracket verkar ruskigt bra. Spana bara in trailern och få rejält med feeling. Kommer andra december till Sverige!!
 

 
 
20th Century Women: Förväntningarna var höga inför Mike Mills tredje långfilm, och den gjorde inte många besvikna efter dess premiär häromveckan. En hyllning till livet och 70-talet, där inte minst Anette Benning lyfts till skyarna (även här, femte gången gillt för en Oscar?), och även Greta Gerwig blir att se upp med när Oscarsgalan närmar sig! En film som träffar zeitgeist i sin moderna skildring av 70-talets kvinnor, som känns lika viktig som underhållande. En härlig tidskapsel som ni kan se i denna trailer! 
 

 
 
Live By Night: Länge stod det oklart om Ben Afflecks nya film, baserad på Dennis Lehanes bok med samma namn, skulle komma ut i år. Men Warner Brothers verkar tro på dess möjligheter och kan mycket väl dyka upp på Oscarsgalan, Affleck har ju viss revansch att utkräva från akademin efter att inte ha nominerats för Argo. Har själv läst boken och tror Affleck kan göra det bra som regissör, jag får se hur skådespelarna lever upp till min egen bild dock, men trailern ser ju onekligen snygg ut! Potentiell ny gangsterklassiker? Premiär i januari. 
 

 
 
Manchester By the Sea: Filmen som fick bäst kritik på Sundance i vintras ses fortfarande som en stark kandidat inför Oscarsgalan, och inte minst Casey Affleck och Michelle Williams ser ut att ha en bra chans. Vem vet, kanske blir det en kamp mellan bröderna Affleck i år? Ett drama från Kenneth Lonergan som värmer och berör och som mottas otroligt väl var den än visas. Se själv varför jag hoppas så mycket på den här! På juldagen får vi njuta av den på bio!
 

 
 
Paterson: Det första som avslöjades om filmen var att den handlade om en poet och en busschaufför. Som kanske eller kanske inte vara samma person. Men det faktum att Jim Jarmusch (Only Lovers Left Alive) regisserade Adam Driver räckte för mig. Och reaktionerna från Cannes minskade inte hypen, Driver hyllas och filmen likaså (för att inte tala om hunden Nellie), och trailern tyder på att jag också kommer gilla den!   
 

 
 
Loving: I Cannes fick även Jeff Nichols (Midnight Special, Mud, Take Shelter) nya drama finfina recensioner, och han fortsätter övertyga som en av vår tids främsta. Joel Edgerton och Ruth Negga spelar paret Loving, som skickades i fängelse för att de älskade varandra. Baserad på en sann historia och stark och viktig i sitt budskap. Edgerton och Negga har inte minst fått hyllningar riktade mot sig, se själva varför här!
 
 

 
 
Fences: Redan när nyheten kom om att Denzel Washington och Viola Davis skulle reprisera sina Tony-prisvinnande (teater) roller från Fences i en spelfilm, dessutom regisserad av Washington, började snacket kring Oscars komma. Och att döma av trailern ser det ut att kunna bli så också, det ser makalöst starkt ut. Frågan är väl om Denzel kan regissera filmen till den storspelare många förväntar att den ska bli!
 

 
 
A Monster Calls (Sju minuter efter midnatt): Kanske låter det inte som att en film om en pojke och ett talande träd passar in här, men responsen efter dess festivalvisningar har varit otrolig. J. A. Bayona verkar ha skapat en otroligt vacker och rörande saga, och Felicity Jones har lyfts fram som en stark kandidat till bästa biroll på Oscars. Även unge Lewis MacDougall har hyllats för sin insats. Se bara själv på trailern, hur bra "träd-röst" har inte Liam Neeson? Woah indeed. På en bio nära dig den andra december. 
 

 
 
The Light Between Oceans: Jag vill verkligen inte behöva påverkas av kritiker, men när Derek Cianfrances (Blue Valentine) nya inte fick det varmaste av mottaganden sänkte även jag mina förväntningar. Men jag hoppas fortfarande mycket på detta melodram, jag menar, vi ser Alicia Vikander och Michael Fassbender i huvudrollerna, så illa kan det omöjligt bli. Andra december får vi se, tills vidare kan ni spana in trailern! (Fyra av mina 15 mest emotsedda filmer har alltså premiär på samma dag!)
 

 
 
Miss Sloane: Från början planerad att komma 2017, men antagligen hoppas studion kunna smyga in den i Oscarsracet. Jessica Chastain ger sig in i ett getingbo av tuffa konkurrenter (för en gångs skull ser kvinnliga huvudroll bättre ut än manliga huvudroll), men är det någon som kan klara det är det hon! I filmen tampas hon mot vapen-lobbyn och trailern tyder på en stenhård Chastain som mer än gärna tar kampen i detta aktuella drama. 
 

 
Lion: Garth Davis är otestad på den här nivån, och tar sig an en riktigt grandios historia i sin debutfilm. Dev Patel spelar en indisk man uppvuxen i Australien, som försvann från sin bror på ett tåg när han var en ung pojke. Sedan adopterades han av ett australiensiskt par, men nu är han fast besluten om att hitta sin familj igen, 25 år senare. Filmen är en sann historia, och vill ni veta vilken metod han använde? Google Maps. Sägs vara en riktigt stark publikfilm och fick även goda recensioner, och trailern lovar hyfsat gott! Kommer kanske i jul?
 

 
Neruda: Årets Oscarsgala kan potentiellt bli unik, då Pablo Larraín (No, The Clan) kan nomineras för såväl Jackie som Neruda, som är Chiles officiella bidrag. Och med Larraín bakom rodret kan det bli bra, och filmen tippas som en av topp-kandidaterna efter dess fina mottagande i Cannes i våras. Gael Garcia Bernal spelar polisen som jagade Nobelpristagaren Pablo Neruda under 40-talet, efter denne gått med i landets kommunistiska parti. Och visst är trailern rätt snygg?
 

 
 
The Handmaiden: Baserad på Sarah Waters "Fingersmith" har sydkoreanske mästaren Chan-wook Park (Oldboy) skapat en erotiskt thriller (eller romantiskt drama) som fascinerat filmvärlden. Blev förvånande nog inte vald som landets Oscarsbidrag, och kollar ni in den pulserande trailern så förstår ni förvåningen!
 

 
The Bad Batch: En av förra årets främsta filmer - i Sverige - var magnifika och utsökt vackra A Girl Walks Home Alone at Night, av iranska Ana Lily Amirpour. Nu lämnar hon vampyrerna bakom sig och tar sig an kannibaler i en amerikansk öken(?)stad. Fått polariserat mottagande, men det sänker inte min pepp! Suki Waterson har lyfts fram som en av höstens genombrott!
 

 
Hell or High Water: Sensommarens stora succéfilm i USA, med ett av årets bästa snittbetyg från kritiker och massvis med publik. I Texas jagar en äldre polisherre (Jeff Bridges) två bröder (Chris Pine, Ben Foster) som i desperation rånat en bank. Med tanke på att David Mackenzie (Starred Up) regisserat och Taylor Sheridan (Sicario) skrvit manus borde ingen bli förvånad. Blivit en oväntad Oscarskandidat därtill, se trailern själva och förstå varför! Till Sverige 25:e november!
 

 
 
Elle: Det här året verkar tillhöra Isabelle Huppert, som med främst den här filmen ser ut att kunna få sin första Oscarsnominering. Paul Verhoeven är mest känd för sci-fi-klassiker som RoboCop, Total Recall och Starship Troopers, men har nu skapat ett tätt drama som lite chockade Cannes i våras. Huppert spelar ett våldtäktsoffer som blev attackerad i sitt hem, men som vägrar låta det förtära henne, och hämden är ljuv. Se trailern för denna kontroversiella thriller här!
 

 
Passengers: Världens två hetaste skådespelare, Jennifer Lawrence och Chris Pratt i rymdromans? Jag länkar inte trailern då den är lite väl avslöjande, men underhållande och välgjort är det säkert när Morten Tyldum skickar ut de båda i faran som är rymden. På bio i jul!
 

 
 
Hidden Figures: Hur många visste att tre svarta kvinnor var nyckelfigurer i NASAs rymdprogram? Inte jag heller, och just därför behövs den här filmen, som skildrar just detta! Trailern tyder förvisso på en rätt konventionell skildring, men ändå. Kan bli en crowd-pleaser som smyger sig in i Oscars-racet trots allt, inte minst bör vi hålla utkik efter dess skådespelare, främst Octavia Spencer och Taraji P. Henson
 

 
Denial: Den sanna historien om hur Deborah E. Lipstadt stämdes av förintelseförnekaren David Irving 1996. Ett viktigt drama som sorgligt nog känns aktuell i dagens Europa. Rachel Weisz och Timothy Spall har båda hyllats, något som man kan förstå av trailern.
 

 
 
Allied: Filmen har bäst beskrivits på Twitter som "a movies movie". Alltså en klassisk film som verkligen ser ut som en film. Vilket inte är jättepositivt kanske. Men att se Brad Pitt och Marion Cotillard i ett spion-kärleks-andra-världskriget-drama-thriller regisserat av Robert Zemeckis låter ju rätt spännande trots allt. Spana in trailern och se själva! 25e november får vi se!
 

 
The Birth of a Nation: Filmen kräver egentligen mer utrymme, men kort och gott slog den igenom med dunder och brak på Sundance där stående ovationerna inte ville sluta och det var svaret på #OscarsSoWhite som alla väntat på. Sen kom nyheten i somras om regissören, huvudrollsinnehavaren, producenten och manusförfattaren Nate Parker, som anklagades för våldtäkt när han gick på college '99, men friades. Kvinnan tog sedan livet av sig 2012. Utöver det uppenbara har inte Parker skött sig perfekt i all uppvaktning, eller, han har framförallt inte bett om ursäkt och trycker på att han friades. Så nu går den mindre bra på amerikanska biografer och dess Oscarschanser känns tunna. Om vi bortser - om det nu går - från Parker så är detta starka slaveridrama potentiellt en viktig och bra film, men vi får se. Bortsett från allt, visst ser trailern rätt stark ut? Titeln försöker tvätta bort den skamfläck i filmhistorien som D.W. Griffiths KKK-blockbuster skapade med "The Birth of a Nation" 1915. En viktig film rent filmtekniskt, men otroligt rasistisk. Med dessa minskade Oscarschanser och det faktum att den floppar rejält i USA nu får mig att undra om den ens kommer komma till Sverige (annars 27/1).
 

 
Hacksaw Ridge: Hollywood verkar ha förlåtit (eller glömt) Mel Gibson för hans anti-semitiska uttalanden för ett antal år sedan, och nu är han tillbaka bakom kameran. Framför kameran ser vi Andrew Garfield som krigsläkare under andra världskriget, baserad på en sann historia. Hans "grej" var att han också var pacifist och vägrade vara beväpnad. Sägs vara rejält våldsam, och trailern känns lite väl typiskt amerikanskt och religiöst laddad för min smak, men kanske. 
 

 
 
Jag menar det när jag säger att jag hade tänkt göra den här listan betydligt kortare, men för mig är det här som att skriva en önskelista till julafton när man var tio år gammal. Därför tänker jag att jag bara nämner några ytterligare filmer i förbifarten. Trespass Against Us (förtjänar mer utrymme egentligen, Michael Fassbender & Brendan Gleeson i familje-/gangsterdrama), I, Daniel Blake (Guldpalmsvinnare i Cannes, socialrealistiskt drama från Ken Loach), Patriot's Day (Mark Wahlberg räddar dagen efter Boston Maraton-bombningen), A United Kingdom (David Oyelowo & Rosamund Pike lever ut sin förbjudna kärlek), Little Men (Ira Sachs om föräldrar som bråkar), Queen of Katwe (Lupita Nyong'o & David Oyelowo guidar schackunderbarn), The Founder (Michael Keaton som grundare av McDonald's), The Comedian (Robert DeNiro ska vara tillbaka i gammal god form som avdankad komiker) Gold (Matthew McConaughey med flint som jagar guld), The Promise (Oscar Isaac & Christian Bale i kärleks-/krigsdrama), The Girl on the Train (Emily Blunt i thriller baserad på spännande succébok), Bleed for This (Miles Teller gör mirakulös boxnings-comeback), Rules Don't Apply (charmigt om gamla goda Hollywood, Warren Beatty spelar Howard Hughes, och vi får även Lily Collins och Alden Ehrenreich), Collateral Beauty (Will Smith leder stjärnspäckat drama om livet, typ), Billy Lynn's Long Half-Time Walk (Ang Lee försöker utveckla filmtekniken med krigsdrama, mottagits minst sagt ljummet) m.m. Och det här var bara ett axplock, det finns många fler intressanta (och mer intressanta än dessa) som kommer, men valde att den här gången fokusera på de något större filmerna som mer troligt dyker upp på bio. 
 
 
 
Har jag missat någon film nu? Det vore väl den EPISKA återföreningen mellan stjärnorna från världens bästa sämsta film, The Room. I kommande Best F(r)iends får vi äntligen se Tommy Wiseau och Greg Sistero på vita duken igen, och det gör mig lycklig, kolla in trailern bara (men ni måste nog ha sett The Room för att fatta hajpen). Sedan har James Franco en film på gång som skildrar inspelningen av The Room, vilket går att analysera i evigheter. Men kan bli spännande. 
 
 
 

Kommentera här: