Vilka Oscarsnomineringar har vi att vänta oss?

I fredags var det sista dagen för Oscarsakademin att lägga sina röster på vilka de anser borde nomineras. Nu finns ingenting kvar att göra, mer än att vänta till den 23e januari då nomineringarna avslöjas. Vad kan vi förvänta oss då? Många nomineringar är rätt givna och kan lätt förutses, men jag har några funderingar kring vilka som kniper de sista platserna i…

The Shape of Water - Sally Hawkins & Octavia Spencer 

…bästa film?

Fem filmer kan vi säga är helt självklara för nominering här: The Shape of Water, Three Billboards outside Ebbing, Missouri, Dunkirk, Get Out och Lady Bird. De två förstnämnda är helt klart favorit till vinsten i nuläget, och Shape of Water kommer med största sannolikhet att ro hem flest antal nomineringar. Akademin kan nominera mellan 5-10 filmer sedan åtta år tillbaka, vilket har resulterat i 8-9 nominerade filmer varje år. De filmer som tampas om de sista platserna är Call Me By Your Name, The Post, The Big Sick, The Florida Project, Darkest Hour, I, Tonya, Phantom Thread, Mudbound och Wonder Woman. CMBYN bör vara säker, The Post har vacklat på sistone men är trots allt ett samarbete mellan Spielberg, Streep och Hanks, som borde räcka. The Big Sick har kommit starkt på slutet och är en vida populär och älskvärd film med stöd av skådespelardelen av akademin (den största). The Florida Project är en kritikerfavorit som älskas starkt av många (mig inkluderad), men som kan vara för ”liten” för att få brett stöd.

Darkest Hour har även den vacklat på sistone men är utöver The Post den mest typiska ”Oscarsfilmen” i fältet, en biopic med och av respekterade filmskapare. I, Tonya har kommit urstarkt nu mot slutet och det skulle inte förvåna om den kniper en plats, inte minst är den uppskattad av skådespelare (kan ses som årets Dallas Buyers Club). Phantom Thread får nog svårt att få brett stöd, och kom dessutom sent på året. Mudbound hade varit en stark kandidat om det inte vore för det faktum att Netflix är dess distributör, och ännu tror jag inte akademin är redo att acceptera dem. Wonder Woman är vida älskad och respekterad inom branschen, men i längden tror jag inte att det räcker till (eller..?).

Greta Gerwig (Lady Bird) & Jordan Peele (Get Out)  

…bästa regi?

De två givna är Guillermo del Toro (The Shape of Water) och Christopher Nolan (hoppas jag verkligen, Dunkirk), där den förra är favorit och den senare den värdiga vinnaren. De troliga tre som följer är Martin McDonagh (Three Billboards), Jordan Peele (Get Out) och Greta Gerwig (Lady Bird). McDonagh tjänar på en vida uppskattad film, men kan skadas av ett - smått överdrivet - backlash som filmen fått utstå på sistone. Jordan Peele och Greta Gerwig är de progressiva och kritikerälskade valen vars enda motstånd är det faktum att icke-vita män traditionellt dominerat kategorin, men förändringens vindar kan mycket väl påverka, och akademin vill inte ta emot det massiva hat som skulle uppstå om båda missar. Den jag främst hoppas kan utmana är Sean Baker (The Florida Project), som passar in i profilen ”mindre känd regissör från en indie-film där barn är med i huvudrollen, som överraskande tar den sista regi-platsen”, efter bl.a. Lenny Abrahamson (Room) och Benh Zeitlin (Beasts of the Southern Wild). Och så älskar jag filmen och anser att regin är i klass med årets främsta. Luca Guadagnino (Call Me By Your Name) skulle även han passa in hos den internationella och snobbigare regi-delen av akademin. Men se upp för Steven Spielberg, även om The Post inte känns så het just nu. Ryktet går att de verkligen gillar Wonder Woman som sagt, och en nominering och Patty Jenkins vore symboliskt betydelsefull, hon är en joker. Tre svaga möjligheter är Joe Wright (Darkest Hour), Denis Villeneuve (nominerades av Bafta för Blade Runner 2049), Craig Gillespie (I, Tonya) och Paul Thomas Anderson (Phantom Thread).  

Margot Robbie i I, Tonya 

…bästa huvudroller?

Kvinnliga huvudrollerna känns ganska säkra, åtminstone kan vi räkna med Frances McDormand (Three Billboards), Saoirse Ronan (Lady Bird), Margot Robbie (I, Tonya) och Sally Hawkins (The Shape of Water). Alla hyllade i starka filmer som kommer få många nomineringar. Egentligen borde Meryl Streep (The Post) vara rätt säker, pga Meryl Streep, men filmen vacklar som sagt och en överraskning kan komma, Amy Adams (Arrival) missade trots allt förra året. Jessica Chastain (Molly’s Game) är redo att knipa platsen om den öppnar sig, men om det ändå blir en överraskning kan också Emma Stone (Battle of the Sexes), Judi Dench (Victoria & Abdul), Michelle Williams (All the Money in the World) eller varför inte Gal Gadot (Wonder Woman) chocka! Många vill se Daniela Vega (A Fantastic Woman) bli första transkvinna att nomineras, men riktigt där är vi inte än...om tyska In the Fade är vida omtyckt kanske dess Hollywood-stjärna Diane Kruger överraska.

Manliga huvudroll kommer att vinnas av Gary Oldman (Darkest Hour), men fler måste ju nomineras. Timothée Chalamet (Call Me By Your Name) och Daniel Day-Lewis (den trefaldiga vinnaren gör sin sista film innan pension med Phantom Thread) är nog givna, och jag skulle tro att Daniel Kaluuya (Get Out) och James Franco (The Disaster Artist) följer med. Den sistnämnda har i dagarna anklagats för sexuella trakasserier, så det kan ju bli lite stelt om han nomineras, men troligtvis hann det inte påverka hans chanser. Tom Hanks (The Post) är en stark kandidat, men som ni vet är ju filmen svag i nuläget, och han har haft en förmåga att missa på senare år. Jake Gyllenhaal (Stronger) eller Denzel Washington (Roman Israel Esq.) vore minst sagt förvånande att se, men…

Willem Dafoe i The Florida Project 

…bästa biroller? 

Vem blir årets Michael Shannon (Nocturnal Animals), Rachel McAdams (Spotlight) eller Tom Hardy (The Revenant), en biroll som förvisso fått goda omdömen men som verkat föga troliga att nomineras? Kvinnliga biroll står mellan Allison Janney (I, Tonya) och Laurie Metcalf (Lady Bird), sedan tror de flesta på någon av följande fyra: Holly Hunter (The Big Sick), Octavia Spencer (The Shape of Water), Mary J. Blige (Mudbound) och Hong Chau (Downsizing). De två första är troliga, det enda som talar emot Blige är att hennes film är en Netflix-film, men hon kan bli den första. Chau har fått viktiga nomineringar inför, men hennes film är inte särskilt omtyckt. Det finns alltså rum för en oväntad nominering, se upp för Lesley Manville (Phantom Thread), Tiffany Haddish (mångas våta dröm, Girls Trip), Melissa Leo (Novitiate) eller Kristin Scott Thomas (Darkest Hour). Om Get Out visar styrka kanske Catherine Keener eller Allison Williams kan överraska, även om jag skulle älska Tilda Swinton i Okja mest av allt. 

Manliga biroll kan även den bjuda på lite olika konstellationer. Sam Rockwell (Three Billboards) är knapp favorit framför Willem Dafoe (The Florida Project), och kan mycket väl få sällskap av Woody Harrelson (Three Billboards), som visat styrka på sistone. Armie Hammer och Michael Stuhlbarg (Call Me By Your Name) såg tidigare ut att vara de som kunde få till en dubbel, men nu ska vi mest vara glada om någon kommer med. Annars har Christopher Plummer (All the Money in the World) kommit starkt på slutet, sedan han ersatte och spelade in Kevin Spacey scener i samma film så sent som i november. Richard Jenkins (The Shape of Water) är även han en trolig kandidat. Men vilka två petas...och vilka kan chocka? Ray Romano (The Big Sick) och Patrick Stewart (Logan) är tänkbara, såväl som Steve Carell (Battle of the Sexes) och om Dunkirk visar oanad styrka, Mark Rylance. Men av någon anledning får jag en känsla av att Sebastian Stan (I, Tonya) skulle kunna tjäna på sin films medvind just nu! 

The Big Sick med Kumail Nanjiani och Zoe Kazan 

…bästa manus?

Originalmanus är som vanligt ett getingbo i år, och frågan är vilka två som följer Get Out, Lady Bird och Three Billboards till galan. Tha Shape of Water, The Big Sick och I, Tonya är de troligaste utmanarna, med Phantom Thread och The Post som uppstickare. Även här hoppas jag att The Florida Project kan överraska! 

Manus efter förlaga är å sin sida en väldigt svag kategori i år. Call Me By Your Name lär vinna,och The Disaster Artist och Molly’s Game lär nomineras, men sen då? Mudbound borde vara inne, men då har vi Netflix-frågan igen. Wonder verkar gå mot femte-platsen, men Logan, The Beguiled, All the Money in the World, Last Flag Flying, Victoria & Abdul, Wonder Woman och Wonderstruck är alla tänkbara.

Blade Runner 2049 

…bästa foto?

Blade Runner 2049, Dunkirk och The Shape of Water är klara, sedan skulle jag tro att Darkest Hour är med också. Den femte platsen står främst mellan Call Me By Your Name och Mudbound. Den senare skulle innebära den första kvinna att nomineras för foto någonsin, en milstolpe minst sagt, men Netflix-dilemmat talar emot. Det som talar för CMBYN är dess mer internationella stämpel, något som har gett oväntade nomineringar tidigare år (Ida, The Grandmaster). Om någon ska överraska hoppas jag min vana trogen på The Florida Project, men troligare vore kanske Wonderstruck, Wonder Wheel eller The Beguiled, som alla är fotade av stora namn. Three Billboards eller Get Out skulle kunna tjäna på dess filmers styrka. 

 …bästa klippning?

Den här borde tillhöra Dunkirk. The Shape of Water bör följa med, men sedan kan det bli lite olika filmer. Baby Driver känns stark och lär klämma sig in och utmana Dunkirk om vinsten. Därefter är frågan om bästa film-kandidater eller storfilmer tar sig in, Three Billboards/Get Out/I, Tonya vs. Blade Runner 2049/The Last Jedi/Wonder Woman…svårt att säga i nuläget, I, Tonya har många klipp, vilket brukar hjälpa, men Three Billboards är en vinnarfavorit, Star Wars har fått många nomineringar tidigare men är inte given, och Blade Runners status är något oklar.

Dunkirk 

…bästa originalmusik/låt?

Återigen, vilka tar sista två platserna efter The Shape of Water, Dunkirk och Phantom Thread. Gissningsvis är Darkest Hour med också, sedan får vi se om John Williams får in en av sina två utmanare (The Post/The Last Jedi), eller om Pixar’s Coco kan peta favoriten Three Billboards. Kan någon chocka á Passengers förra året?

Det enda jag bryr mig om när det kommer till bästa låt är att förra årets BÄSTA LÅT Mystery of Love från Call Me By Your Name, även om Remember me från Coco lär vinna. The Greatest Showman lär få in This Is Me, och kanske får Beauty and the Beast med Evermore. Kan Mary J. Blige bli dubbelt nominerad för Mighty River från Mudbound? Det här är en kategori som kan bjuda på konstiga nomineringar. 

…bästa visuella effekter?

Varje år väljs tio filmer ut på förhand som sedan får hålla en presentation framför den här delen av akademin, och hur den presentationen går kan avgöra mycket. Snacket är att War for the Planet of the Apes lämnade starkast intryck, och den bara måste vinna. Blade Runner 2049 kan nog vara lugn, och Dunkirks många praktiska effekter sägs ha imponerat på många av de som föredrar äkta vara. The Last Jedi är trots allt Star Wars och nomineras alltid, även om det fanns en känsla av att ”de sett det förut” under presentationen. The Shape of Water har en bra chans då någon prestigefilm ofta kommer med, även om Dunkirk redan är trolig. Den film som kan överraska och som gick hem på presentationen är Okja, men återigen dyker frågan kring Netflix upp. Guardians of the Galaxy 2 har mycket CGI och sägs ha imponerat, så det är inte omöjligt. Förhoppningsvis kommer vi inte kunna kalla Valerian för en Oscarsnominerad film när nomineringarna kommer…

In the Fade med Diane Kruger 

…bästa utländska film?

Likt bästa effekter finns här 9 filmer att välja på för de som röstar (vars process är kanske den dummaste inom hela akademin, men det ska jag inte krångla mig in på). The Square är en av de 9 och en trolig kandidat. Så även A Fantastic Woman (Chile), In the Fade (Tyskland), Loveless (Ryssland) och Foxtrot (Israel) som får stå som förhandsfavoriter. Men! Den här kategorin brukar nästan alltid bjuda på en favorit som försvinner och en närmast okänd film som följer med. Så ingen går säker och alla kan nomineras, förhandssnacket verkar tro på The Insult (Libanon) om en skräll sker. 

…bästa dokumentär?

Samma här, fast 15 dokumentärer att välja mellan. Förhandsfavoriten är Jane (om Jane Goddall), följt av Agnes Vardas (och JRs) Faces Places, Netflix dopingsdoku Icarus, samt Syriendokumentären City of Ghosts, med Last Men in Aleppo på samma tema som utmanare. Alltid klurigt att försöka förstå hur de tänker här och vilka som väljs, kan Al Gore göra det igen med En obekväm uppföljare? Får Netflix med ytterligare en film med Chasing Coral? LA 92 om Rodney King-upproren eller Ai Weiweis flyktingdokumentär Human Flow finns med i mixen de med.  

…bästa animerade film?

Allt jag kräver är att The LEGO Batman Movie nomineras, nästan enbart som plåster på såren för att The LEGO Movie inte nominerades, och för att det är en riktigt bra film. Coco är dock given vinnare, men ska bli spännande att se om Loving Vincent (gjord av 60,000+ handmålade oljemålningar) kan ta sig in. The Breadwinner är den förutom Coco som känns given, så får vi se vilken som tar den sista, om det blir en liten indiefilm eller typ Boss Baby

The LEGO Batman Movie

Kommentera här: