Inför Oscarsnomineringarna - Bästa regi och manus

Damien Chazelle, La La Land
 
Bästa regi
 
När det kommer till att förutspå bästa regi är det lätt att göra det enkelt för sig och ta samma film som vinner bästa film. Dock behöver så inte vara fallet, vilket vi sett allt mer senaste åren, då priserna för bästa film och bästa regi gått till olika filmer tre av de fyra senaste åren (innan dess var det samma sex år i rad). Det kan även vara lätt att man gissar på att de fem regissörer som nomineras har filmer som nomineras till bästa film. Även om det är det allra troligaste så bevisade Bennett Miller motsatsen när han blev nominerad för sin regi i Foxcatcher, utan att filmen blev nominerad. Men hur ser det ut i år då? Vilka har blivit nominerade av andra grupper, t.ex. DGA (Directors Guild Awards), Golden Globes och Bafta? Något som är bra att veta om regissörernas del av akademin är att de kan tendera att komma med ett oväntat val, och visa upp sin snobbiga och smala sida (se Michael Haneke/Behn Zeitlin 2013, eller Lenny Abrahamson (Room) förra året). Vi kan ovanligt nog få fem stycken regissörer som aldrig tidigare nominerats. 
 
  • DAMIEN CHAZELLE, La La Land (DGA, GG, B)
  • BARRY JENKINS, Moonlight (DGA, GG)
  • KENNETH LONERGAN, Manchester By the Sea (DGA, GG, B)
 
Lika självklart att deras filmer blir nominerade till bästa film är det att de själva får varsin nominering för sin regi. Än så länge inga överraskningar alltså, men varför är det självklart? Dels brukar ändå toppfilmerna (med chans på Bästa film-priset) få in sina regissörer (om vi bortser från Ben Afflecks miss för Argo). Damien Chazelle (Whiplash) har lyckats återskapa känslan av en klassisk Hollywood-musikal i dagens Los Angeles, och vävt ihop musik och sjungande skådespelare med långa och avancerade tagningar, och fått en medeldyr film att se ut som en storfilm. Han är helt klart favoriten i nuläget. Men Barry Jenkins (Medicine for Melancholy) kan skriva historia och bli en första svarta regissören att vinna pris för bästa regi (galet, jag vet). Även om det narrativet kan hjälpa är det inte det som gör att han vinner, om han skulle överraska. I Moonlight berättar han historien om en ung man i tre stadier av sitt liv, huvudkaraktären spelas av tre olika skådespelare som alla lyckas fånga och förmedla samma känslor. Han har gjort uppväxten av en ung, svart kille som är gay i Miami att kännas universell och relaterbar för alla. Kenneth Lonergan (You Can Count on Me) står för konststycket att få oss att känna djup smärta med sina karaktärer, samtidigt som vi längs vägen skrattar med dem. Filmen lämnar oss djupt berörda men inte illa till mods, utan värmda av den kärlek filmen besitter. Han väver samman nutid med dåtid på ett dramaturgiskt magnifikt vis, och lyckas hålla filmen undan konventionella fällor, utan att göra en stor grej av det. Alla blev nominerade av de stora grupperna, utom Jenkins som chockerande nog nobbades av Bafta, något som dock inte lär upprepas. 
 
Denis Villeneuve, Arrival
 
  • DENIS VILLENEUVE, Arrival (DGA, B)
 
Den utöver ovanstående topptrio som i det närmsta ser ut att vara säker på en nominering är kanadensaren Denis Villeneuve (Prisoners, Sicario, Nawals hemlighet), något som gläder mig enormt, då han är en av de bästa idag, och det är kul att se att han äntligen uppmärksammas för det. Risken ligger i att Oscarsakademin traditionellt har svårt för sci-fi, vilket gjorde att Ridley Scott missade ifjol för The Martian, trots en DGA-nominering. Det som talar för Villeneuve är att Arrival lika mycket - om inte mer - är ett känslomässigt drama, och inte en blockbuster med stora actionsekvenser i rymden. Villeneuve är även en regissör med ett tydligt eget visuellt bildspråk som bör uppskattas. Det är främst om femteplaceringen som kampen ser ut att bli tuff. 
 
  • GARTH DAVIS, Lion (DGA)
  • DAVID MACKENZIE, Hell or High Water
 
Det var inte många på förhand som hade tippat Garth Davis (Top of the Lake) så här högt upp, men när han blev DGA-nominerad ändrades allt. Det som främst imponerar med hans regi är första halvan, där han får ut en sån imponerande insats av unge Sunny Pawar, som bär den delen av filmen, något hans regissörskomisar uppskattar (men även det faktum att DGA består av många tv-regissörer, en bransch Davis främst varit aktiv inom). Det ska dock sägas att senast DGA och Oscars överensstämde exakt var 2009, och totalt har det bara skett fyra gånger. Även om David Mackenzies (Starred Up) namn inte dykt upp på så många ställen känns han som en möjlig överraskning. Han gör western modernt igen och lyckas få in såväl samhällskritik och känslor i mixen, alltmedan han undviker klassiska genre-fällor som en bankrånarthriller lätt kan hamna i. 
 
Martin Scorsese, Silence
 
  • MARTIN SCORSESE, Silence
  • PABLO LARRAÍN, Jackie
 
Som jag skrev i början är den här delen av akademin den klart snobbigaste, och det kan dyka upp oväntade val, eller åtminstone val som inte är självklara kandidater till bästa film. Dessa båda herrar står båda för okonventionella och egensinniga draman, där deras egna vision tydligt framgår, vilket egentligen är en regissörs främsta bedrift i mångas ögon. Martin Scorsese (GoodFellas, Taxi Driver) är en av industrins allra, allra, allra största och mest respekterade. Han har kämpat i 28 (!!) år med att finansiera SIlence, och har nu lyckats göra den. Det är ingen publikfilm direkt, utan utmanar oss med svåra och överväldigande teman, men det är något denna grupp kan gilla, och de kan mycket väl vilja belöna honom och hans kamp för att få filmen gjord. Tyvärr har Paramount helt nonchalerat filmen och mer eller mindre begravt dess övergripande chanser, men vi får hoppas tillräckligt många har sett den. Bland många potentiella förstagångs-nomineringar kan hans erfarenhet gagna honom. Chilenaren Pablo Larraín (No) är en av de mest intressanta regissörerna just nu och har haft ett starkt år (även med The Club och Neruda). I Jackie visar han upp ett närgånget porträtt av Jackie Kennedy, dagarna efter mordet på JFK. Det är en visuellt slående och utmanade biopic som inte liknar något annat vi sett, och hans vision kan belöna honom. 
 
Denzel Washington, Fences
 
  • DENZEL WASHINGTON, Fences
  • MEL GIBSON, Hacksaw Ridge (GG)
  • TOM FORD, Nocturnal Animals (GG, B)
  • KEN LOACH, I, Daniel Blake (B)
 
Även om Fences inte känns som en stark utmanare längre så ska vi inte räkna bort Denzel Washington (The Great Debaters) riktigt än, trots akademins illvilja mot skådespelare som regisserar. Han är dock så pass populär att det kan gå. Mel Gibson (Braveheart) däremot har inte varit lika populär senaste året, och de flesta tror inte akademin är redo att välkomna honom in än, även om Hacksaw Ridge visar styrka bland nomineringarna. Tom Ford (A Single Man) har dykt upp på både Golden Globe och Bafta (till mångas stora förtret), men det råder frågetecken kring filmens popularitet inom akademin. Den har ett tydligt visuellt uttryck och berättandet är invecklat, något som kanske kan tilltala. I, Daniel Blake fick en hel drös motiveringar i hemlandet, föga förvånande, men har inte gått hem på samma vis i USA. Dock kan regissörerna få för sig att vilja lyfta fram Ken Loach (Kes - falken, The Wind That Shakes the Barly), en av de stora inom branschen som varit med i 50 år, men som aldrig blivit Oscarsnominerad. Vissa lobbar för Jon Favreaus (Iron Man, Chef) tekniska underverk The Jungle Book, eller Ezra Edelmans episka dokumentär O.J. Simpson: Made in America. Clint Eastwood (Unforgiven, Million Dollar Baby) är älskad av akademin, men Sully har tappat, och även om de gillar Stephen Frears (The Queen, Philomena) är inte Florence Foster Jenkins stark nog. Kan de återuppliva Loving genom att belöna Jeff Nichols (Midnight Special, Mud), eller är Hidden Figures så pass stark att Theodore Melfi (St. Vincent) kan smyga sig in? Som ni märker är det en grabbfest, precis som vanligt, men finns det inga kvinnor att ens överväga..?
 
Ava DuVernay, 13th
 
  • ANDREA ARNOLD, American Honey
  • MAREN ADE, Min pappa Toni Erdmann
  • AVA DUVERNAY, 13th
 
Tyvärr är nog alla dessa högst osannolika, men en kan alltid hoppas! Andrea Arnold (Fish Tank) vore helt klart en värdig nominering, hon har verkligen haft en tydlig vision och skapat en visuellt slående film i American Honey. Tyvärr har den inte alls fått vind under vingarna under hösten, trots starkt mottagande vid Cannes. Min pappa Toni Erdmann är fortsatt favorit till bästa utländska film, och Maren Ade (Alle Anderen) har hyllats mycket, och utländska regissörer har dykt upp förut, men tyvärr känns det långsökt. Ava DuVernay borde nominerats för sin regi i Selma, men jag tror inte det räcker för att ge henne en röst här, och dessutom har aldrig en dokumentär-regissör nominerats tidigare (Edleman/OJ har nog försprånget dessutom), men förhoppningsvis blir hon nominerad för bästa dokumentär. Det finns få personer jag unnar framgång mer, hon är så sanslöst inspirerande bara! 
 
Bästa originalmanus
 
Vad ett originalmanus är kanske säger sig självt, men det är alltså ett manus som är skrivet enbart för filmen, och som inte publicerats i någon form tidigare. Här brukar några mer intressanta filmer kunna dyka upp, eller roligare val, som kanske inte har större chanser på andra nomineringar. Senaste åren har sett filmer som Ex Machina, Straight Outta Compton, Nightcrawler, Moonrise Kingdom, Bridesmaids, Margin Call, Nader & Simin - En separation bli nominerade, och även animerade filmer som Inside Out och Up. Vad kan vi se fram emot i år då?
 
Manchester By the Sea
 
  • MANCHESTER BY THE SEA, Kenneth Lonergan (WGA, GG, B)
  • LA LA LAND, Damien Chazelle (WGA, GG, B)
  • HELL OR HIGH WATER, Taylor Sheridan (WGA, GG, B)
 
Dessa tre är givna att bli nominerade. Inte bara är filmerna troliga Bästa film-nomineringar, de har dykt upp hos varje tidigare grupp, och varit de som vunnit det mesta. Manchester By the Sea ses som den stora favoriten, även om La La Land kan utmana, om den är så stark överlag som den verkar vara, bl.a. chockade den film-Twitter genom att vinna på Golden Globe. Frågan är vilka två som ansluter...
 
The Lobster
 
  • THE LOBSTER, Efthymis Filippou & Yorgos Lanthimos
  • CAPTAIN FANTASTIC, Matt Ross
  • ZOOTOPIA, Jared Bush, Byron Howard, Phil Johnson, Jennifer Lee, Rich Moore, Jim Reardon & Josie Trinidad
  • 20TH CENTURY WOMEN, Mike Mills
  • I, DANIEL BLAKE, Ken Loach (B)
  • JACKIE, Noah Oppenheim
  • MIN PAPPA TONI ERDMANN, Maren Ade
  • PATERSON, Jim Jarmusch
 
Buden är många, och förra året var det inte många som hade gissat på Ex Machina och Straight Outta Compton. Personligen hoppas jag verkligen på The Lobster, förra årets mest originella och udda manus, något som kan vara till dess fördel. Captain Fantastic och 2oth Century Women tampas om feelgood-platsen, men kan lika gärna båda dyka upp. Animerade filmer har som sagt dykt upp förut, och Zootopia är årets mest populära och välskrivna animerade film, inte lika självklar som t.ex. Inside Out var, men stark möjlighet. Räkna inte heller bort Ken Loach här, som alltså inte fått någon Oscarsnominering under sin långa karriär. Jackie sågs som självklar tidigare i höstas, men känns allt mer svag, men den kan absolut ha tillräckligt stöd här. Om Min pappa Toni Erdmann är ännu starkare än väntat ska vi inte räkna bort den här. Tyvärr får nog Jim Jarmusch svårt i konkurrensen, för sin poetiska Paterson
 
Bästa adapterade manus
 
Sedan finns det ju de manus som är baserat på tidigare material, vare sig det är en bok, pjäs, annan film, uppföjare osv. När det kommer till om filmer nominerats till WGA ska man ta det med en nypa salt då flertal inte är "godkända" enligt deras konstiga regler. I år ser det ut att bli stentufft att slå sig in bland dessa:
 
Moonlight
 
  • MOONLIGHT, Barry Jenkins (WGA, GG, B)
  • LION, Luke Davis (B)
  • ARRIVAL, Eric Heisserer (WGA, B)
 
Hyfsat sent bestämde akademin sig för att Moonlight var baserat på en tidigare pjäs, trots att den pjäsen aldrig sattes upp. Hursomhelst gör det filmen till storfavorit här. Hotet är att den nominerats som originalmanus hos andra och därför kan missförstånd uppstå. Lion känns rätt säker och Arrival har visat styrka i den här kategorin, och adaptionen har hyllats av många. Dock inte helt säker ännu. 
 
Nocturnal Animals
 
  • HIDDEN FIGURES, Theodore Melfi & Alison Schroeder (WGA, B)
  • HACKSAW RIDGE, Robert Schenkkan & Andrew Knight (B)
  • FENCES, August Wilson (WGA)
  • NOCTURNAL ANIMALS, Tom Ford (WGA, GG, B)
 
Dessa är de starkaste utmanarna. Eftersom Hidden Figures och Hacksaw Ridge känns som de troligare bästa film-kandidaterna är de också mina tips här. Fences har fått viss kritik för att den egentligen inte gjort om pjäsen den är baserad på något, utan har samma dialog och händelseförlopp. Tom Ford har visat styrka med sitt manus, men även här kvarstår frågetecknet kring filmens popularitet hos akademin, men han har gjort en invecklad bok till en välgjord film. 
  • LOVING, Jeff Nichols (WGA)
  • DEADPOOL, Rhett Reese & Paul Wernick (WGA)
  • SILENCE, Jay Cocks & Martin Scorsese
  • SULLY, Todd Kormarnicki
 
Även Loving blev nyligen flyttad hit från att tidigare setts som ett originalmanus, men har noll momentum för tillfället och får det nog svårt. En film som däremot har enormt momentum är Deadpool, och en manusnominering är inte helt otänkbart, de benämns ju trots allt som "The real heroes" under öppningstexterna till filmen. Silence är dock betydligt mer livlös i konversationen, och skulle den dyka upp här vore det förvånande, vilket även får gälla Sully vid det här laget. Jag hade gärna sett A Monster Calls och Love & Friendship vara med i diskussionen, men det blir tufft. Utländska överraskningar kan dyka upp med The Handmaiden eller Elle. Kanske kan The Jungle Book överraska?
 
Loving
 
Härnäst går jag in på vilka skådespelare som ser ut att knipa nomineringar, stay tuned!

Kommentera här: