Inför Oscarsnomineringarna - Bästa film

Hidden Figures
 
Så sakteliga närmar vi oss avslöjandet av årets Oscarsnomineringar, som i år dock sker senare än vanligt, nämligen 24e januari. I fredags (13e) avslutades medlemmarnas omröstning, även det senare än vanligt. Att akademin valt att skjuta på det kan komma att bli avgörande. Under perioden medlemmarna röstade gick Golden Globe-galan av stapeln, samt BAFTA (engelska Oscars), PGA (Producers Guild Awards) och DGA (Directors Guild Awards) presenterade sina nomineringar. Normalt sett brukar inte Golden Globe ses som särskilt förutsägande inför Oscars, med tanke på att det handlar om runt 90 journalister, och inte branschfolk. Men i och med att galan nu överlappade med omröstningen är det inte omöjligt att vissa valde att se om eller uppmärksammades på vissa filmer som de ananrs kanske hade missat.
 
Ofta är det just det s.k. "precursor awards" gör, de uppmärksammar medlemmarna på vilka filmer som de "borde" lägga mer fokus på. Det går dock inte att kolla på diverse kritiker-priser och tro att samma filmer och skådespelare kommer vinna Oscars, även om så kan vara fallet. Fackliga organisationer som DGA, PGA, SAG (Screen Actors Guild) och WGA (Writers Guild Awards) är däremot betydligt mer talande, då det handlar om mer eller mindre samma medlemmar. BAFTA är även det mer förutspående, dels är vissa av medlemmarna överlappande mellan Oscars och BAFTA, men framförallt tänker ofta branschfolk ofta mer lika, även om Atlanten skiljer dem åt. Dock gillar de att lyfta fram någon brittisk film mer, och I, Daniel Blake kommer inte figurera in på Oscarsgalan på samma vis som på BAFTA. 
 
Så hur ligger vi till i nuläget då, med bara en vecka kvar tills vi vet? Jag går igenom kategorin bästa film till att börja med, och presenterar de jag tror + bubblare, för att sedan diskutera. (Inom parentes lägger jag till vad de nominerats för inför, GG = Golden Globes, B = Bafta, SAG = Nominering för bästa skådespelarensemble, deras version av bästa film). 
 
Moonlight
 
Bästa film
  • La La Land (DGA, PGA, GG, B, WGA)
  • Moonlight (DGA, PGA, SAG, GG, B, WGA)
  • Manchester by the Sea (DGA, PGA, SAG, GG, B, WGA)
 
Dessa tre är de enda helt självklara filmer som vi kan garantera nomineringar, och de har varit favoriter under hela hösten. La La Land är den överlägset stora favoriten, och mycket ska till om den förlorar det här. Fick ingen SAG ensemble-nominering vilket kändes skakigt, och blir därför första filmen sedan Braveheart att vinna utan det. Det är filmen som kommer få klart flest nomineringar (gissar 11-14), och kan mycket väl vinna flest statyetter sedan Slumdog Millionaire vann 8 st 2009. Den slog rekord på Golden Globes med sina sju vinster, där den till och med vann för bästa manus, smått chockerande. Moonlight är kritikerfavoriten som berör och beundras av alla, men frågan är om det räcker när det kommer till en så stor grupp som akademin. Det är trots allt en liten film om en ung, svart och gay kille i Miami, av mestadels okända ansikten, och inte en Hollywoodnostalgisk musikal om hela branschen, med Emma Stone och Ryan Gosling. Favorit till SAG-priset, vilket skulle hjälpa. Dessutom kan den komma att dela väljare som vill rösta på det tyngre dramat, i konkurrens med Manchester by the Sea. Hyllats sedan Sundance i januari förra året, och är vida uppskattad. En självklar nominering, men att vinna känns tufft trots allt. Bland kommande filmer är det mer oklart, och mycket kan fortfarande hända.
 
Arrival
  • Arrival (DGA, PGA, WGA, B)
  • Hell or High Water (GG, PGA, WGA)
  • Hacksaw Ridge (GG, PGA)
 
Arrival har vuxit till att allt mer se ut som en rätt säker kandidat, glädjande nog. Till en början spåddes den vara för svår för en bredare publik, men den har gått bra på bio och fått utbrett stöd i många kategorier, vilket hjälper. I och med stödet från DGA känns den än mer säker. Hell or High Water hade inte många på förhand trott bli en Oscarskandidat, men den har visat sig enormt uppskattad inom akademin. Båda dessa skulle i så fall bryta mot Oscarsgalans motvillighet att uppmärksamma genre-filmer. Hacksaw Ridge är också en film som vuxit sedan dess första visningar, med utbrett stöd inom många olika branscher. Mel Gibsons förflutna verkar inte ha satt stopp för filmen. Dessa filmer tilltalar även akademins s.k. "steak eaters", som fortfarande utgör en stor del av medlemsantalet, den gubbigare delen (det ska sägas att de två förstnämnda är fullvärdiga nomineringar). 
 
Fences
  • Hidden Figures (SAG, WGA, PGA)
  • Lion (PGA, DGA, GG)
  • Fences (SAG, PGA)
 
Varje år finns det plats för crowd-pleasers och tårdrypare. Dessa filmer har båda starka chanser att knipa varsin plats. Hidden Figures (på svenska Dolda tillgångar...) kändes från start inte som en tung utmanare, men tjänade en nominering från SAG och blev sedan en sensation på biograferna, en viktig och välgjord historia som folk helt enkelt gillar. Dessutom en viktig berättelse som folk med all rätt vill lyfta fram. Lion är även det ett relativt konventionellt "baserad på en verklig historia"-drama som berör de flesta, men fått betydande stöd från PGA och DGA som oftare väljer bredare och mer välbesökta filmer, de är mer mainstream av akademin. Även om Fences dragit mycket publik är det inte samma typ av film riktigt, men ett starkt drama likväl. Populär bland skådespelare men dess starka teater-känsla (den är baserad på en pjäs) kan dela akademin. Alla dessa, plus nästkommande, nominerades av PGA, men traditionellt brukar någon falla bort, frågan är vara vilken. Om det blir nio filmer är dessa de troligaste, men får vi en - högst osannolik - tionde nominering kan det faktiskt bli...
  • Deadpool (PGA, WGA, GG)
 
Jag vet hur sjukt det låter, och jag tror inte det kommer att hända, men Deadpool har visat sig vara enormt populär inom industrin. Utöver PGA och WGA fick den även en DGA-nominering för bästa första film. Men, dessa grupper är mer mainstream än akademin som sagt, det klart producenterna älskar den här typen av framgångssaga, det är ju deras våta dröm. Men utöver smink tror jag dock inte filmen dyker upp på Oscarsgalan. Snarare kan någon av dessa smalare filmer kanske fortfarande få stöd, trots att de börjar kännas allt mer uträknade:
 
Silence
  • Jackie 
  • Silence
  • Loving
  • 20th Century Women (GG)
 
När Jackie först hade haft premiär på Venedigs filmfestival sågs den som en stark utmanare, men trots kritikerstöd har dess momentum inte riktigt tagit fart, och alla fastnar inte för Pablo Larrains okonventionella biopic om Jackie Kennedy (hur mycket de än gillar Natalie Portman i huvudrollen). Martin Scorseses "passion project" Silence blev äntligen gjord efter 28 år, men började visas för sent på året för att bygga momentum, den är helt enkelt för svår att ta in och krävande. Respekten för Scorsese är det sista hoppet den har, får annars nöja sig med en nominering för fotot. Jeff Nichols finstämda drama Loving var den film från Cannes som såg ut som den troligaste Oscarskandidaten, men har inte tagit vind under hösten, och dess lågmälda approach har inte stuckit ut tyvärr, ser tufft ut. 
 
20th Century Women är säkerligen en film de flesta gillar, men kanske inte så passionerat att de är villiga att rösta på den, hade behövt mer tid för att marineras, och bleknar lite bakom fellgood-alternativet Hidden Figures som går som tåget just nu. Bland övriga filmer hittar vi Sully, som kändes trolig tidigt i höstas, men som tack och lov verkar ha glömts bort. Captain Fantastic fick en betydande SAG-nominering för sin ensemble, men det känns tveksamt att det skulle räcka. Nocturnal Animals hade inte många trott bli en kandidat, men visade sig vara enormt stark hos BAFTA där den fick nio nomineringar, så vem vet om den amerikanska filmbranschen gillat den lika mycket, troligtvis inte dock. The Jungle Book, Zootopia och Florence Foster Jenkins kan vi väl name-droppa, men skulle inte tro det. Tror det blir de åtta första filmerna i slutändan, och att Fences precis missar. 
 
Återkommer snart med fler kategorier såsom; Bästa regi & manus, och skådespelare för sig, och sedan de tekniska avdelningarna. 
 
20th Century Women
 

Kommentera här: