Stockholms filmfestival - Competition

Nocturnal Animals, av Tom Ford, med Amy Adams och Jake Gyllenhaal
 
Som ni kanske märkt har jag på sistone delat en hel del material gällande Stockholms filmfestival, och vissa kanske även har noterat att jag nu gör praktik där. Det här skriver jag inte främst för att marknadsföra festivalen, utan först och främst tipsa om massvis av bra film. Jag får känslan av att många kan uppleva en filmfestival som lite oklart och avlägset, men den är till för alla och jag kan lova att ni får chansen att uppleva nya och spännande filmer som ni med stor sannolikhet hade missat annars! Hur gör man då? Först blir ni medlemmar här, och sedan loggar ni in på hemsidan (eller appen) och köper biljetter och schemalägger er vistelse på festivalen, lätt som en plätt, och alla biljetter är digitala. Programmet i sin helhet finner ni här, och jag tänkte gå igenom sektion för sektion och tipsa om de filmer jag tror mest på! It goes without saying att alla filmer verkar lovande, så jag kommer inte säga det om varje film. Håll utkik efter filmerna markerade med Face2Face, vilket innebär att regissören själv är på plats för att presentera och prata om filmen. Inte minst får ju festivalen besök av Francis Ford Coppola, vars visningar/samtal av/om Gudfadern och Apocalypse Now mer eller mindre är slutsålda, kanske finns det någon biljett till den sistnämnda, så passa på. Först ut är huvudtävlan!
 
Park, av Sofia Exarchou
 
Stockholm XXVII Competition
I huvudtävlan får bara regissörer som gjort tre filmer eller färre vara med, då festivalen har ett fokus på nya spännande filmskapare. Vinnaren får Bronshästen. Jag kommer att lägga mitt fokus på de filmer ni troligare hade missat, vilket gör att ni får läsa om filmer som Nocturnal Animals, Manchester By The Sea och The Birth of A Nation i mitt förra inlägg här på bloggen, men de är med i tävlan (inte minst Nocturnal och Manchester lovar riktigt gott). Här kan ni se alla filmer i sektionen och boka!
 
Prevenge, av och med Alice Lowe
 
Från Grekland får vi Park, av Sofia Exarchou, som har den nu övergivna OS-byn från 2004 som backdrop, och dagens ekonomiska kris som verklighet. Det blir samhällskritik genom ögonen på ett gäng hemlösa ungdomar. Brittiska komikern Alice Lowe regi-debuterar med nattsvarta komedin Prevenge, som hon själv spelar huvudrollen i. Hon spelar en höggravid kvinna (hon var gravid på riktigt dessutom) vars ofödda barn via telepati-ish får henne att döda främlingar. Mer svart humor och samhällskritik får vi i Mehmet Can Mertoğlus smått absurda film Albüm, där ett par vill förbättra sin position i samhället genom att adoptera det perfekta barnet, och sedan ljuga om att det är deras egna.
 
Dogs, av Mogdan Mirica
 
Filmen med den kanske mest underliga premissen är amerikanske Xander Robins bisarra Are We Not Cats, där vår huvudperson en dag förlorar allt, men finner en ny väg i mötet med den mystiska Anja, mer än så säger jag inte. Mogdan Miricas nya film Dogs omnämns som Rumäniens svar på No Country For Old Men, när Roman måste skydda marken han ärvt av sin farfar mot gangsters. Gangsters får vi också från Colombia, i X-Quinientos, av Juan Andrés Arang. Tre ungdomar flyr det kriminella livet och försöker skapa nya liv i nya länder. Israels officiella Oscarsbidrag för 2017 är Sand Storm, av Elite Zexer. Den skildrar på ett vackert vis ett beduinsamhälle där traditioner och modernitet möts. Ralitza Petrovas missbruksdrama Godless kan bli en tung film, där Gana jobbar på ett demensboende och stjäl patienternas identiteter för att kunna finansiera sitt morfinmissbruk. Resterande filmer i kategorin verkar också lovande, men försöker selektera något (men spana gärna in Hedi, Old Stone, A Decent Woman, Through the Wall, A Taste of Ink, Ordinary People och Quit Staring At My Plate)! 
 
Manchester By the Sea, av Kenneth Lonergan, med Casey Affleck (t.h.) och Michelle Williams
 

Kommentera här: