2020 års bästa tv-serier

I brist på förra årets uteblivna filmtopplista (som dock fick en sammanfattning här) så tänker jag att jag gör en dubbel i år, och först ut kommer årets bästa tv-serier. Normalt sett brukar jag känna att jag inte hunnit se tillräckligt för att faktiskt skriva en lista, men med all extratid och alla uteblivna filmer har jag hunnit med fler än vanligt i år (40+ i alla fall). Sedan har jag tagit igen lite serier från tidigare år som jag missat, som t.ex. 10-talets troligtvis bästa komediserie Veep och urstarka Pose (som kommer med ny säsong 2021). Med det sagt har jag såklart varken hunnit, kunnat eller velat se allt som kommit ut. Som ni kommer märka har jag nästan uteslutande haft Netflix och HBO Nordic vilket såklart påverkar utbudet, även om det finns gott om alternativ där. Året har inte riktigt nått de extrema toppar som 2019 gav med både Euphoria (eller?) och säsong två av Succession, men nivån är alltjämt hög i toppskiktet. 
 

 
Rashida Jones & Kenya Barris
 
30. #blackAF (Netflix)
Det här är verkligen något främst för folk som är intresserade av film och tv, typ som jag, som är svag för branschskildringar med lite metaperspektiv. Låter förjävligt va? Kanske överdrivet, ni skulle kunna gilla. Kenya Barris (skapare av bl.a. Blackish) spelar en fiktiv version av sig själv som tillsammans med sin fru (spelad till perfektion av Rashida Jones) försöker uppfostra sina barn och jobba på med sina serier. Höjdpunkten är såklart Green Book-avsnittet, som kanske inte är så roligt om ni faktiskt gillar den filmen...
 

 
Amit Rahav & Shira Haas
 
29. Unorthodox (Netflix)
Tog många med storm i våras men jag kände att den var lite för ojämn för att hyllas på pass unisont. Shira Haas övertygar som ultraortodox kvinna som lämnar det chassidiska samhälle hon är uppväxt inom, och känner sig fångad i. Spännande inblick såklart, och vill ni ha mer av samma miljöer kan jag rekommendera filmen Menashe (finns på Draken Film och Cineasterna). 
 

 
Maitreyi Ramakrishnan
 
28. Never Have I Ever (Netflix)
Vad som hade kunnat bli en coming-of-age-komedi i mängden på Netflix blir istället genuin och rolig när Mindy Kaling och Lang Fisher gör serie om den indisk-amerikanska upplevelsen för en tonåring. Fungerar så bra inte bara på grund av skarpt manus, utan mycket tack vare Maitreyi Ramakrishnan i huvudrollen, ett genombrott som heter duga. Plus i kanten för John McEnroes cameo.  
 

 
Winona Ryder & Zoe Kazan
 
27. The Plot Against America (HBO Nordic)
Alternativ historieskrivning om USA under andra världskriget som speglar dagens splittrade Förenta Stater. Fokuserar på en judisk familjs upplevelse av landets icke-respons på Hitlers framfart, och deras tillvaro när antisemiten Charles Lindberg vinner presidentvalet. Potentialen fanns där och självklart är det mycket som är skrämmande likt dagens USA (som förhoppningsvis blir bättre nu när de inte har en fascist i Vita Huset), men för mig räcker den inte hela vägen. Zoe Kazan är dock utmärkt i en av huvudrollerna. 
 

 
Jodie Comer
 
26. Killing Eve (säsong 3, HBO Nordic)
Även om konceptet och storyn börjar gå lite på tomgång och kanske känns urvattnat snart, så håller underhållningen fortfarande i Killing Eve. Å andra sidan skulle jag kunna se Jodie Comer spela skiten ur Villanelle i all evighet. 
 

 
Ethan Hawke & Joshua Caleb Johnson
 
25. The Good Lord Bird (HBO Nordic)
En sann historia om abolitionisten John Brown, som tagit några kreativa friheter i skildringen av hans sista år. Brown såg det som sitt kall från Gud att göra alla människor i USA fria från slaveriet, att väcka folket och uppmärksamma hur okristligt slaveriet var. Ethan Hawke spelar Brown till bristningsgränsen, och det är svårt att inte fascineras över hans spel. Serien som helhet är underhållande och spännande, men känns lite osäker på vilken typ av serie den vill vara ibland. Intressant historielektion med en nypa salt, trots allt.
 

 
Matthew Rhys
 
24. Perry Mason (HBO Nordic)
En reboot-prequel-ish på serien med samma namn från 50-60-talet (som sedan fick uppföljare ända in på 90-talet), nu med eminenta Matthew Rhys (The Americans) i titelrollen. Årtiondet som gäller här är 30-tal och Mason är en smått alkoholiserad och uppgiven privatdetektiv vars fru lämnat honom och tagit sonen med sig. Den enda han har är advokaten och fadersfiguren E.B. Jonathan (John Lithgow) som är en av få som vill anlita honom. Plötsligt dras de in i ett stort uppmärksammat fall som involverar korruption och tokiga frikyrkor. Det är snyggt och rakt igneom välgjort, 30-talet fångas på ett utmärkt vis och Rhys är som alltid utmärkt. Det tar några avsnitt innan man är fast men sedan tar spänningen över. Utöver Lithgow imponerar även bl.a. Juliet Rylance, Tatiana Maslany och Chris Chalk i andra biroller. 
 

 
 
23. Rick & Morty (säsong 4 del 2, HBO Nordic/Netflix)
Ett lite klurigt fall där säsong fyra av Rick & Morty delades upp och släpptes både 2019 och 2020. Hade hela släppts i år hade den nog fått en högre placering, men nu får de nöja sig med denna. Inte riktigt samma fullträff som säsong tre men några höjdare bjöds vi på i vanlig ordning. Valde att ändå köra på denna animerade framför säsong elva av Archer och den nya Rick & Morty-inspirerade Midnight Gospel, båda på Netflix.  
 

 
Aliette Opheim, Miriam Ingrid & Ulf Stenberg 
 
22. Björnstad (HBO Nordic)
Jag är tyvärr för dålig på att prioritera svenska serier (överlag för dålig på icke-engelskspråkiga serier, som ni märker), jag är taggad på säsong 2 av Älska mig, har hört gott om Jakten på en mördare, Kalifat och dansk-svenska Utredningen, men de är fortsatt på väntlistan. Björnstad blir därför Sveriges bidrag på listan (Kärlek & anarki höll inte riktigt måttet tyvärr), och kanske är det inte så förvånande att det känns mer amerikanskt än svenskt ibland. Föga förvånande är det Peter Grönlund (Tjuvjakt, Goliat) som ligger bakom serien och ger den en tyngd och kvalitet som få andra svenska regissörer klarar av. Fem avsnitt gick snabbt att beta av och ett till hade inte skadat, men dramat är starkt och det är svårt att inte bli engagerad, även om det inte alltid känns särskilt originellt (storyn har gjorts ett antal gånger i amerikansk high school-miljö). Men den övertygar trots allt och väl värd er tid. 
 

 
Yvette Orji & Issa Rae 
 
21. Insecure (säsong 4, HBO Nordic)
Ett tema som kommer bli tydligare snart är att det är ett lyckat koncept att låta kvinnor skapa, skriva manus till och vara stjärnan i sina egna serier, något som Issa Rae fått göra med Insecure som nu är uppe i fyra säsonger. I år blev serien äntligen nominerad till bästa komediserie på Emmy-galan, tillsammans med en rad andra nomineringar, bl.a. för Rae och Yvonne Orjis skådespel, som spelar bästisen Molly, som i år fick välförtjänt extra utrymme att växa även utanför deras vänskap. Lika rolig som pinsam, lika allvarlig som avslappnad, den innehåller det mesta. 
 

 
Mahershala Ali & Ramy Youssef 
 
20. Ramy (säsong 2, Cmore)
Efter en minst sagt omtumlande resa till Egypten återvänder Ramy (Ramy Youssef) nu till Jersey för att skärpa till sig, och söker sig till sheik Malik (Mahershala Ali), som han hoppas ska hjälpa honom närmre Allah. Youssef tar sin semibiografiska serie vidare på samma höga nivå som säsong ett bjöd på, även om avsnitten som fokuserar på övriga familjemedlemmar sticker ut som de starkaste den här gången. En serie jag hoppas fler kommer få upp ögonen för. 
 

 
Asa Butterfield & Ncuti Gatwa 
 
19. Sex Education (säsong 2, Netflix)
Laura Nunns brittiska sexualundervisningskomedi fortsatte på samma höga nivå i säsong 2, med fler pinsamheter och stela samtal, brustna hjärtan och brokiga relationer. Asa Butterfield är som klippt och skuren som den osäkra sonen till Gillian Andersons magnifika sexexpertsmamma. Men inte bara dessa två får utrymme att skina, Ncuti Gatwa fortsätter att stjäla showen som Eric och Emma Mackey är återigen lika tuff och sårbar som Maeve, och många fler har starka insatser som förhoppningsvis får ännu mer utmaningar till säsong 3. En välbalanserat dramakomedi som inte kräver alltför mycket av oss, samtidigt som den inte bara slappar i sina ämnesskildringar, vad mer kan vi kräva (lite mindre Persbrandt vore trevligt dock). 
 

 
Alexandra Gjerpen 
 
18. 22 juli (SVT Play)
De senaste åren har terrorattacken på Utöya skildrats på flera olika vis, dels i den urstarka entagningsfilmen Utöya 22 juli, Guldbaggevinnande dokumentären Rekonstruktion Utöya och Netflix amerikaniserade 22 July. I NRKs otroligt välgjorda serie får vi nu följa resten av samhället, från journalisterna som rapporterade till sjukvårdens hjältar som tog hand om de skadade. Det är respektfullt och ger en helhetsbild över tiden runt dådet och hur människor påverkades. Det är uppenbarligen rätt tungt, men orkar ni så finns den tillgänglig på SVT Play till och med sista januari.
 

 
Nicholas Hoult & Elle Fanning 
 
17. The Great (HBO Nordic)
För två år sedan nominerades Tony McNamara till en Oscar för sitt manus till The Favourite (tillsammans med Deborah Davis, en Oscar de självklart borde vunnit), en film om en 1700-talsdrottning i England där hovet lever loppan och landet deltar i krig de inte kan motivera. I år skapade han The Great, en serie om en 1700-talsdrottning i Ryssland där hovet lever loppan och landet deltar i ett krig ingen kan motivera. De är också inspelade i samma engelska palats och har Nicholas Hoult i en av rollerna. Men vi ska inte diskutera hans originalitet, utan hans skapelse. Till en början gnager det lite, inte minst med tanke på att vissa dialoger och scener är nästintill identiska, men efter ett tag kommer vi in i handlingen och glömmer allt vad The Favourite heter. Här får vi följa Katherine (Elle Fanning), en ung dam som väljs ut av den ryska kejsaren Peter (Hoult) att bli hans drottning, en dröm som går i uppfyllelse. När hon väl kommer dit märker hon att det är rena mardrömmen och gör vad hon kan för att skapa sin egen lycka. Fanning är riktigt bra, men Hoult är briljant som skithögen Peter som lider av både pappa- och mammakomplex. Det är även otroligt roligt, stundtals rätt rörande och en gnutta informativt (som man får ta med en enorm nypa salt, uppenbarligen). Som Rysslands fiende i kriget figurerar Sverige en hel del, mest i form av hån såklart, men vi får möta vårt ärade kungapar i ett bitskt möte, spoiler. Lättsmält och snygg underhållning som håller hela vägen. 
 

 
Jim Carrey 
 
16. Kidding (säsong 2, HBO Nordic)
Jim Carreys Mister Rogers-inspirerade komediserie om barnprogramledaren Jeff Pickles har nog flugit under radarn för många (även av bolaget som nu lagt den den efter säsong 2...). Vilket är synd, inte minst att serien lagts ned, för nu i säsong 2 tog den ett stort kliv kvalitetsmässigt. Det som gör den här säsongen så bra att de inte är rädda för att ta ut de kreativa svängarna, något som inte bara kittlar sinnena utan också passar väl in i story och karaktärsutveckling. Carrey är återigen utmärkt i rollen som älskad programledare på dekis, desperat att ta sig tillbaka dit han än gång var. Birollslistan är även den lika bra om inte bättre denna säsong med Catherine Keener, Frank Langella och Judy Greer i spetsen. Förvirrade över vem jag menar med Mister Rogers? Spana in dokumentären Won't You Be My Neighbor? så fattar ni!
 

 
Bob Odenkirk 
 
15. Better Call Saul (säsong 5, Netflix)
Efter att ha sett första säsongen när den kom tog det några år för mig att tag i resten, och nu när serien bara blir mer hyllad för varje säsong som kommer kände jag att det var dags. Serien var något trevande i början och har oundvikligt blivit alltmer spännande i takt med att den knyts ihop med Breaking Bad på fler plan, åtminstone för egen del. Säsong 5 var därför ingen besvikelse då pusslet börjar komma på plats, och fler bekanta karaktärer tar större plats. Bob Odenkirk och inte minst Rhea Seehorn blir bara bättre och bättre för varje säsong, men ännu har den en bit kvar till Breaking Bad-nivå. 
 

 
Cate Blanchett 
 
14. Mrs. America (HBO Nordic)
Med skådespelare som Cate Blanchett, Sarah Paulson, Rose Byrne, Uzo Aduba, Margo Martindale, Tracey Ullman, Elizabeth Banks, John Slattery m.fl. är det svårt att misslyckas. Det gjorde inte heller seriens skapare Dahvi Waller eller dess regissörer (bl.a. Anna Boden & Ryan Fleck och Amma Asante). Serien är en historielektion med högt underhållningsvärde, där kampen om kvinnors rättigheter under 70-talet står i fokus. Blanchett leder serien som den konservative Phyllis Schlaffly som kämpar mot förslaget Equal Rights Amendment, som skulle innebära större jämlikhet. Hennes motståndare är ikoner så som Gloria Steinen (Byrne), Shirley Chisholm (Aduba), Betty Friedan (Ullman) och Bella Abzug (Martindale), som med olika medel kämpar i feminismens namn. Skådespeleriet är som väntat på topp och allmänbildningsnivån likaså, men det gäller att hänga med, för det är snabba svängar och en händelserik utveckling. Att få historien berättad från flera perspektiv gör den mer dynamisk, och att kunna sympatisera till viss mån med båda sidor ökar förståelsen. 
 

 
 
13. Big Mouth (säsong 4, Netflix)
Världen har inte haft ett toppenår 2020 och jag är inget undantag, men när hösten var som mörkast valde jag att prova på Big Mouth, och det var kärlek vid första ögonkastet. Sedan kom säsong fyra ut som grädde på moset nu i december. Pubertal humor som faktiskt presenteras på ett förvånansvärt smart vis, en uppväxtskildring med hormonmonster, ångestmygg och depressionskatter, genialt eller hur. Lägg dessutom till en hel drös popkulturella referenser som passar mig som handen i handsken. Ständigt roligt och med fantastiskt röstarbete.  
 

 
Paul Mescal & Daisy Edgar-Jones 
 
12. Normal People (aka Normala människor, HBO Nordic/SVT Play)
Serien på allas läppar första halvan av året var detta kärleksdrama som gav oss den mest ihärdiga "will they, won't they"-relationen sedan Vänner tog slut. Även om just den aspekten kan gå en på nerverna ibland så är serien trots allt en riktig höjdare. Från en gymnasieflört till collegekärlek och vidare får vi följa den resa Connell och Mariannes relation tar, och den utveckling de själva genomgår, vi lär känna dem till den grad att vi efter ett tag kan lägga orden i mun på dem, även om de inte alltid säger det de vill...det är så otroligt engagerande redan från första början, känslorna svallar och regin och manus i alla ära, men det är Paul Mescal och Daisy Edgar-Jones som gör serien. Båda är ruggigt bra, och inte minst Mescal står för årets kanske främsta genombrott i sin porträttering av den tuffe rugbykillen som utvecklas till den sårbara akademikern. Han blev också rättmätigt Emmy-nominerad (hade inte sagt emot en vinst) tillsammans med serien som helhet, Lenny Abrahamsons (Room) regi och Alice Birch (Lady Macbeth) & Sally Rooneys (som skrivit boken serien är baserad på) manus. Mescal har också blivit internets lilla älskling, mycket tack vare hans klädstil som ofta innebär korta shorts (jag låter er googla och se). 
 

 
Anya Taylor-Joy 
 
11. The Queen's Gambit (Netflix)
Vi följer upp med allas favoritserie andra halvan av 2020, den något oväntade supersuccén som gjort schack sexigt och glamoröst. Eller, det är inte oväntat med tanke på hur bra och publikvänlig den är, men att en serie om schack där största namnet inte direkt är ett namn för gemene man skulle bli Netflix största miniserie någonsin (enligt deras larviga vis att mäta data, förvisso) kändes inte givet. Ni undrar säkert varför den inte är etta eller ens topp 10, och helt ärligt är det så pass tajt här i toppen att den lika gärna kunde hamnat ett par platser högre upp. Anya Taylor-Joy slog igenom med dunder och brak i den smala filmvärlden i Robert Eggers häxdrama The VVitch 2015, och visade upp sig för en bredare publik i Split året därpå, men efter denna och Emma i år borde betydligt fler fatta storheten. Så hon är utmärkt, uppenbarligen, men resten då? På typiskt Netflix-manér är den formad för att inte kunna släppa ögonen från, i all sin bingevänlighet. Högt produktionsvärde i miljöer och kostymer, engagerande dramatik och överlag starkt skådespel även från biroller så som Marielle Heller (normalt sett regissör av bl.a. The Diary of a Teenage Girl och Can You Ever Forgive Me?), Bill CampMoses IngramThomas Brodie-Sangster (allas vår favoritunge från Love, Actually) och Harry Melling (allas vår hatunge Dudley från en viss Harry Potter-filmserie). 
 

 
Michaela Coel 
 
10. I May Destroy You (HBO Nordic)
En av årets kanske mest kritikerhyllade serier kommer från Michaela Coels obevekliga kreativitet och vilja att berätta just denna historia. Som medregissör- och manusförfattare utöver hennes huvudroll är det hennes show, och oj som hon äger den. Ett rappt manus som inte skyggar för jobbiga ämnen, en rå brittisk estetik och en skådespelarensemble som ger allt. Den utforskar frågor kring våldtäkt och samtycke, rasism och sexism och bra mycket mer, den lämnar ingen pardon men är inte rädd för att ta ämnena till gråzoner som sällan skildras. Att kalla den komedi är som ni kanske förstår svårt, men ett klassiskt drama är det inte heller. Huvudkaraktären Arabella kämpar - ofta mot sig själv - för att kunna ta livet som det kommer, lite med en klackspark, och gör det gärna genom de genomgenuina och härliga vänskapsband hon har till Terry (Weruche Opia) och Kwame (Paapa Essiedu). Det är svårt att inte dras med i virvelvinden Arabellas liv, i såväl upp- som nedgångar, vare sig man håller med henne eller blir tokig på vad hon gör. Det är en känsloladdad och snygg serie med grymt soundtrack som ni definitivt bör söka upp snarast. 
 

 
Jason Sudekis 
 
9. Ted Lasso (Apple TV+)
Vi förtjänar inte Ted Lasso. Men jag är väldigt tacksam över att vi ändå fick uppleva den. Med ett konstant leende på läpparna njöt jag av varje sekund som serien hade att erbjuda. Jason Sudekis har varit med och skapat serien (tillsammans med Scrubs-skaparen Bill Lawrence) och spelar själv huvudrollen som den ständigt optimistiska Ted Lasso, en amerikansk fotbollstränare i en mindre liga i USA som värvas till den fiktiva Premier League-klubben Richmond. Själva fotbollsdelen får ni ta med en nypa salt, men resten är bara underbart. Årets roligaste serie utan tvekan, med så många extremt klockrena skämt som levereras så bra av alla inblandade, inte minst av Sudekis själv, men även hans assisterande tränare, spelad av Brendan Hunt, är helt perfekt. Utnyttja Apple TV+ gratisvecka och plöj denna, för ert egna välmåendes skull. Obs, ni behöver inte bry er om fotboll för att uppskatta den, den kan snarare vara tvärtom.
 

 
Mark Ruffalo x2 
 
8. I Know This Much is True (HBO Nordic)
Efter den stora besvikelsen med The Light Between Oceans är nu Derek Cianfrance tillbaka på nästan samma toppnivå som han nådde med Blue Valentine. Om inte annat så är plats och estetik mer jämförbara, och en betydligt råare och mörkare ton. Mark Ruffalo spelar tvillingbröderna Dominick och Wally Birdsey, där den förra måste ta hand om den senare som lider av paranoid schizofreni. Dominick är en så kallad välmenande skithög, som gör allt för att hans bror ska ha det bra men samtidigt känner sig nedtyngd av honom och berövad på ett framgångsrikt liv. Sedan finns en del annat drama och mörker som tynger, men det får ni uppleva själva. Ruffalo vann välförtjänt (sorry Paul...) en Emmy för sin prestation, men lika stor del i att det är så lyckat är såväl Cianfrances regi och det korniga och fina fotot. Den är fylld till bredden med ångest, så var beredda, men det är starkt och spännande att följa, även om tempot är lågt. Ett par sidospår och karaktärer drar ner något (kanske främst avsnitt fyra), men i slutändan en serie som förtjänar en större publik än den fått. I birollslistan är det främst Rosie O'Donnell som sticker ut som starkast (vilket inte förvånar om man sett SMILF), och så klart alltid stabila Kathryn Hahn
 

 
Hannah Alligood, Olivia Edward, Pamela Adlon & Celia Imrie 
 
7. Better Things (säsong 4, HBO Nordic)
Pamela Adlons ständigt växande skapelse är en av tv-världens mest underuppskattade serie. Visst, den hyllas ständigt av kritiker, men har ni sett den? Dessutom har hon "bara" fått två Emmy-nomineringar och en Golden Globe-nominering för sin rollprestation, vilket inte ska sopas under mattan, men serien som helhet förtjänar mer. Inte minst säsong 4 som vi fick i år, då Adlon som seriens regissör och manusförfattare breddade de kreativa vyerna än mer, utmanade oss tittare ytterligare och lät karaktärerna fortsatt växa i sin egen takt. Adlons huvudperson Sam må vara outhärdlig ibland, precis som hennes döttrar kan vara jobbiga skitungar, men trots det får de oss att bry oss och älska varje avsnitt. Ska ni ta tag i serien från början får jag uppmana till tålamod, så småningom kommer det kännas som om ni är en del av familjen, och ni vill inte missa något. Det är en brutalt ärlig men ständigt rolig skildring av vardagen och familjerelationer
 

 
Josh O'Connor & Emma Corrin 
 
6. The Crown (säsong 4, Netflix)
Netflix allra mest prestigefyllda och mest påkostade drama visar inga tecken på att avta i kvalitet, och säsong 4 gjorde serien hetare än någonsin, tack vare inkluderingen av prinsessan Diana (Emma Corrin) och Margaret Thatcher (Gillian Anderson). Inte bara har det publika intresset känts större, kronprins William har fördömt seriens tolkning av hans föräldrars äktenskap och Storbritanniens kulturminister har uppmanat Netflix att informera sina tittare om att det handlar om fiktion och inte fakta (no shit, Sherlock). Självklart är det viktigt att ta serien med en nypa salt, uppenbarligen är inte varenda scen och yttrad dialog sanning, men att det känns äkta går inte att undgå, och inte skulle väl reaktionerna bli så starka om de inte gränsat till sanningen? Det kan vi bara spekulera i, men förbaskat bra är det i alla fall, och bättre skådespel är svårt att hitta i tv-världen. Olivia Colman fortsätter att övertyga som drottningen, precis som Tobias Menzies i rollen som Philip. Josh O'Connor är återigen enerverande bra som den - i serien porträtterade - genomvidrige kronprins Charles, men det är inget snack om att det är Emma Corrin som är säsongen stora utropstecken som Diana. Glädjande nog släpper inte serien allt för att fokusera på henne (hade lätt kunnat bli så för publikfrieriets skull), men likväl lyckas hon dominera varenda bildruta och scen hon syns i. Anderson är såklart bra som Thatcher, även om det finns vissa som tycker att det är ett lite för snällt porträtt av den hatade premiärministern. 
 

 
Jude Law 
 
5. The Third Day (HBO Nordic)
Som med så många andra serier är det bäst att ta sig an The Third Day utan för mycket förkunskap eller förväntningar, luta er bara tillbaka och acceptera händelseförloppet. Det här är en serie som många slentrianmässigt skulle kunna kalla "konstig", vilket såklart är befängt, men folk är ju rätt märkliga. Mystiken och ovetskapen hjälper serien att hålla spänningen ständigt flytande när vi får följa med Jude Laws huvudperson till den lilla ön Osea, vars historia är lång och nutid splittrad. Estetiken är egentligen rätt ful, eller snarare opolerad, men dess råhet förhöjer känslan av närvaro som ständigt finns. Skulle jag använda massagetermer (av någon anledning) skulle denna vara en helkroppsmassage, för det är en fysisk upplevelse som vi genomgår. Serien har sex avsnitt uppdelat i två akter, där Naomie Harris blir fokuset för den andra delen. Sedan gjorde de något jäkligt häftigt mellan avsnitt tre och fyra, de livestreamade en mellanakt, i tolv timmar, i en tagning. Galet imponerande. Det räcker gott och väl att se den nedkortade (ca en timme och en kvart) versionen på HBOs YouTube, även om den inte är ett måste, men fastnar ni lika hårt som jag gjorde kan jag rekommendera den. Laws insats i såväl hela serien som mellanakten är magnifik, bland det bästa han gjort, och Harris är inte sämre hon i den andra halvan. Birollslistan är även de på topp, ledda av Katherine Waterston, Emily Watson och Paddy Considine
 

 
Matt Berry, Natasia Demetriou & Kayvan Novak 
 
4. What We Do in the Shadows (säsong 2, HBO Nordic)
När första säsongen kom förra året var det såklart med viss skepsis, skulle den verkligen kunna leva upp till Taika Waititi och Jemaine Clements film med samma namn? Ganska snart lyckades Nandor (Kayvan Novak), Nadja (Natasia Demetriou) och Laszlo (Matt Berry) få oss att glömma sina föregångare, och vampyr-allstar-avsnittet var bland 2019 års tv-höjdpunkter. Med vidare fördjupning i våra kära huvudvampyrers liv och bakgrund och inte minst större fokus på Colin Robinson (Mark Proksch) och Guillermo (Harvey Guillén) lyckades de i säsong två toppa första säsongen. Kreativ i sitt skapande och ständigt underhållande och allt som oftast extremt roligt, det är den bästa komediserien just nu, med skådespelare som ständigt imponerar i sin leverans och tajming. 
 

 
Jordan Kristine Seamóns & Jack Dylan Glazer 
 
3. We Are Who We Are (HBO Nordic)
Första avsnittet är inte det mest övertygande, börjar ni kolla serien på min inrådan kommer ni undra varför jag placerat den så högt efter första avsnittet. Seriens främsta fokus är den rätt svåromtyckta Fraser (Jack Dylan Grazer, som ni kanske känner igen från It eller Shazam!), han är säregen och saknar spärrar, och det är honom vi får följa i avsnitt ett. Men i avsnitt två får vi vår andra huvudkaraktärs perspektiv, och Jordan Kristine Seamóns prestation som Caitlin Poythress är en av årets bästa prestationer och stora genombrott. De och ett gäng andra amerikanska tonåringar bor på en amerikansk militärbas i norra Italien och försöker växa upp i den märkliga miljön. Känslorna svallar och dramatiken tätnar ju längre in vi kommer, och ju mer vi lär känna alla karaktärer ju hårdare drabbas vi av utvecklingen. Hjärnan bakom serien är Luca Guadagnino som i relation till serien i första hand gett oss Call Me By Your Name tidigare. Serien har sina uppenbara liknelser, men förvänta er inte samma sommarmys och romantik. Det här är mer komplicerat, mörkare, involverar fler ämnen och är visuellt betydligt mer utmanande med plötsliga stillbilder, slow-motion och andra tricks. Den kommer inte vara för alla men kan komma att knocka dig om du låter den. Många starka biroller hittar vi också, som dessutom får plats att utvecklas som karaktärer, vilket gör serien mer mångfacetterad, med bl.a. Chloë Sevigny, Kid Cudi, Alice Braga, Spence Moore II, Faith Alabi, Francesca Scorsese och Tom Mercier. 
 

 
Jurnee Smollett, Jonathan Majors & Courtney B. Vance 
 
2. Lovecraft Country (HBO Nordic)
Baserad på boken med samma namn har Misha Green tillsammans med tungviktarproducenterna Jordan Peele och J.J. Abrams skapat något utöver det vanliga. H.P. Lovecrafts gotiska skräckromantik förs in i 1960-talets USA, präglade av Jim Crow-lagar och ojämlikhet. Det är fantasy grundat i historia, där det ibland är svårt att avgöra vad som är läskigast, monstren eller monstren. Svaret är ganska enkelt, inte minst med tanke på hur överdrivna och egentligen rätt oläskiga monstrena är, och något man måste acceptera är att det är en överdriven serie på många vis. Den belyser många händelser som sällan skildras i dagens popkultur, från Korea-kriget till Tulsa-massakern 1921 (i likhet med en av årets stora Emmy-vinnare Watchmen). Väljer du att följa med på resan är det otroligt njutbart hela vägen, även om tunga ämnen behandlas är det först och främst ett äventyr det handlar om. I huvudrollerna ser vi Jonathan Majors (The Last Black Man in San Francisco, Da 5 Bloods) som fortsätter att leverera högklassiga prestationer och Jurnee Smollett (Birds of Prey) bidrar med enorm känslomässig styrka och jävlar anamma. Birollerna (som får mycket utrymme att utvecklas) är även de på topp i form av Aunjanue Ellis, Wunmi Mosaku, Michael Kenneth Williams, Jamie Chung, Abbey Lee, Courtney B. Vance
 

 
John Wilson 
 
1. How to with John Wilson (HBO Nordic)
Vilken chocketta! Det hade jag inte trott på förhand, men vilken underbar överraskning John Wilsons dokumentära komediserie visade sig vara. Wilson är en dokumentärfilmare utan större bedrifter på sitt CV inför det här, men lyckas fånga något så äkta och mänskligt i sina iakttagelser och möten att jag inte kan låta bli att ge serien förstaplatsen. Det är långt ifrån den största, mest påkostade eller för den delen mest välgjorda serien på listan, men oj vilken träffsäker underhållning. I serien får vi följa Wilson när han lär sig att småprata, sätta upp byggnadsställningar, förbättra sitt minne, plasta in möbler, dela på notan och laga risotto. Självklart är det inte allt han gör i respektive avsnitt, men det utgör kärnan och ramverket för vardera avsnitt, som sedan tar oanade och fascinerande omvägar. Det är absurt och högst märkligt, men det fångar och säger mycket om vårt samhälle (främst New York/USA, men den är rätt generell). Dess främsta dygd är att den gör en glad, även om det hjälper att ha en kanske lite udda humor som jag, men jag utmanar er att inte dra på smilbanden större delen av avsnitten. Sedan är det en klockren avslutning på 2020, som ni kommer förstå om ni ser den. Sex avsnitt runt 25 minuter vardera kommer flyga förbi. 
 

 
Zendaya
 
Bonus: För att råda bot på Euphoria-abstinensen var de snälla nog att spela in två specialavsnitt i väntan på den corona-uppskjutna säsong 2. Det första av dessa kom ut på HBO Nordic nu i december och lyckas vara en av årets snyggaste avsnitt trots att det utspelar sig nästan uteslutande på en restaurang. I avsnittet träffar Rue (Zendaya) sin sponsor Ali (Colman Domingo) på julafton för att prata om lite allt möjligt, men såklart med fokus på droger, nykterhet, meningen med livet och andra lättsamma saker. Lyckas vara spännande trots lågt tempo, mycket tack vare två magnifika skådespelare. Del två fokuserar på Jules (Hunter Schafer) och kommer i januari.