Inför Oscarsnomineringarna - Klippning, foto, musik m.fl. tekniska kategorier

Arrival
 
Hur ser det då ut bland de tekniska kategorierna i år? Tar La La Land förväntad storslam? Kan Kubo and the Two Strings få historiska nomineringar bortom bästa animerade film? Har kritikergrupper runtom i USA lyckats uppmärksamma The Handmaiden tillräckligt för att få in den här? Vi får se!
 
Bästa klippning
 
  • La La Land
  • Moonlight
  • Manchester By the Sea
  • Arrival
  • Hacksaw Ridge
 
Börjar de här filmerna (La La, Moonlight, Manchester) kännas bekanta? Det hör till vanligheterna att de främsta filmerna också nomineras här, och oftast blir dessa filmer också nominerade till bästa film. Men vissa actionpackade storfilmer kan ta sig in, som The Force Awakens gjorde ifjol. Dessa filmers icke-linjära klippning garanterar mer eller mindre en nominering här, och även om La La Land är favorit så kan vi få en överraskning. Det har uppstått frågetecken kring Manchester, men jag skulle tro att den hänger på, personligen tycker jag att klippningen är en av filmens styrkor, men t.ex. juryn på Stockholms filmfestival hade delade åsikter kring det när de diskuterade den. De övriga platserna får vi se hur det blir med...
 
Mycket av Arrivals storhet ligger i just klippningen, med tanke på den twist den erbjuder, och Hacksaw Ridges intensiva krigsscener är precis sådana som akademin brukar uppmärksamma, så de är favoriter att ta de sista platserna, och de är dessutom troliga bästa film-nomineringar. Om Lion är starkare än väntat kan den kanske överraska här, även om en annan säker bästa film-kandidat i Hell or High Water känns mer troligt. Osäkerheten kring Nocturnal Animals uppskattning fortgår, men det skulle inte chocka om den ändå dyker upp här, för klippningen är central för filmens uppbyggnad. Silence har aldrig fått någon direkt chans, men klipparen Thelma Schoonmaker är en legend inom branschen, men frågan är om det räcker. Som sagt dök Star Wars upp här ifjol, så chansen finns för Rogue One, men snacket är inte lika hett för den, i så fall är Deadpool en troligare storfilmskandidat. Dokumentären O.J.: Made in America skulle kunna överraska här, utan att det skulle chocka.
 
Moonlight
 
Bästa foto
 
Här kommer en av mina favoritkategorier, och i år ser vi ut att få en svensk vinnare!
 
  • LA LA LAND, Linus Sandgren
  • MOONLIGHT, James Laxton
  • ARRIVAL, Bradford Young
  • SILENCE, Rodrigo Prieto
  • LION, Greig Fraser
 
Blandningen av Hollywood-nostalgi, långa tagningar och musikalnummer ser svenske Linus Sandgren (American Hustle) ut att ta hem det här för La La Land. Den filmen har vunnit ungefär varannat foto-pris under säsongen, och resten har Moonlight tagit hem, och nog kan den utmana. Bradford Young (Selma, A Most Violent Year) ser ut att äntligen få sin första nominering han med, för sitt ursnygga foto i Arrival. Han blir då också den första svarta fotografen att bli Oscarsnominerad, vilket känns på tiden. Silence främsta chans att bli nominerad är här, och Rodrigo Prieto är den mest rutinerade bland dessa, och många hade velat se honom vinna för Brokeback MountainGreig Frasers skildring av Indien är magnifikt och närgånget, men han hänger lite löst i nuläget (men hans foto i Rogue One kan hjälpa hans chanser). Nocturnal Animals och Jackie vet vi inte riktigt vad akademin tycker om, men deras foto är klara utmanare. Mer stabila filmer som kan knipa en plats är Hell or High Water eller Hacksaw Ridge. Personligen hade jag gärna sett American Honey uppmärksammas för sitt utsökta foto, men sannolikheten är nära på noll...The Handmaiden skulle kunna överraska om den visar styrka bland de tekniska kategorierna. 
 
Jackie
 
Bästa originalmusik
 
En annan favoritkategori är bästa originalmusik, och ja, La La Land är storfavorit. Det som uppmärksammats mest inför är det faktum att Arrival blev diskvalificerad, då användandet av Max Richters "On the Nature of Daylight" ansågs vara för viktigt för upplevelsen. Jag kan hålla med om att mycket av filmens känslor uppkommer de stunder då stycket används, men det är synd på Jóhann Jóhannssons annars innovativa ljuddesign. Även Manchester By the Sea och Silence blev diskade. Men vilka blir det då?
 
  • LA LA LAND, Justin Huruwitz
  • MOONLIGHT, Nicholas Britell
  • LION, Dustin O'Halloran & Hauschka 

  • JACKIE, Mica Levi
  • NOCTURNAL ANIMALS, Abel Korzeniowski
  • HIDDEN FIGURES, Pharrell Williams & Benjamin Wallfisch (Hans Zimmer?)
  • HACKSAW RIDGE, Rupert Gregson-Williams
  • ZOOTOPIA, Michael Giacchino
  • ROGUE ONE: A STAR WARS STORY, Michael Giacchino
  • KUBO AND THE TWO STRINGS, Dario Marianelli

Let's face it, La La Land är en musikal komplett med nyskriven musik som ALLA älskar, den kommer vinna. Moonlight och Lion är nog säkra eftersläntrare. Många hoppas starkt på Jackies innovativa musik från kritikerfavoriten Mica Levi, och personligen hoppas jag mycket på Nocturnal Animals här, vars musik hemsökte mig långt efter jag sett filmen. Hidden Figures nominerades till en Golden Globe och kanske kan Pharrell Williams stjärnglans locka. Michael Giacchino har två filmer med i kampen, i form av Disney-dubbeln Zootopia och Rogue One (han stod även för musiken i Doctor Strange, också den från Disney), och Kubo and the Two Strings skulle välförtjänt kunna smyga sig in. Vore underbart med Hell or High Water, vars stämning mycket byggs upp av den suggestiva musiken från Nick Cave och Warren Ellis. Vi bör aldrig räkna bort John Williams, så The BFG skulle kunna dyka upp. I mina vildaste drömmar skulle den magiska musiken i Swiss Army Man hamna här, men...
 
La La Land
 
Bästa sång
 
Hmmm, jag undrar vilken film som kommer vinna den här kategorin...som sagt, La La Land är en en helt originell musikal som är galans stora favorit i de flesta kategorier vars låtar är viktiga moment i filmen. City of Stars är favorit till att vinna, men Audition lär få en nominering där med. How Far I'll Go från Moana är också given, och USAs nya älskling Lin-Manuel Miranda gör låten till en dark horse (om La La-låtarna delar på sina röster t.ex.). Justin Timberlake och Can't Stop The Feeling (från animerade Trolls) är förra årets mest populära låt, och jag tror nog producenterna hoppas få upp honom på scenen. Den jag hoppas allra mest på är Drive It Like You Stole It, från charmiga Sing Street, en fantastikt medryckande låt som är med i en viktig scen från filmen, tyvärr kan den kanske missa. Runnin' från Hidden Figures känns troligare i nuläget. Se upp för Faith (Sing), Letters to the Free (13th), Never Give Up (Lion), Gold (Gold), The Empty Chair (Jim: The James Foley Story), Dancing With Your Shadow (Po), Go Now (Sing Street), kanske någon mer från Moana. Det här är en kategori som uppvisat viss turbulens senaste åren, och överraskningar kan dyka upp! Återigen, i mina vildaste drömmar skulle Montage från Swiss Army Man nomineras här, men...
 
The Handmaiden
 
Bästa kostymer
 
Vad kan vi vänta oss här då? Trots att den utspelar sig i nutid lär vi få se La La Land även här, men den är inte lika självklar som i andra kategorier. Andra filmer som utmanar är Florence Foster Jenkins, Jackie, Fantastic Beasts and Where to Find Them, Allied, Hail, Caesar!, Hidden Figures. Många hoppas sydkoreanska The Handmaiden dyka upp här, men det häftigaste vore om stop-motion-animerade Kubo and the Two Strings skulle nomineras, vilket skulle skriva historia. Efter att den nominerades av Costume Designers Guild Awards, vilket var första gången för en animerad film, finns det vissa som tror att den dyker upp även på Oscarsgalan, och det vore minst sagt välförtjänt. Andra filmer som känns mindre heta men som kan hamna här är: Silence, Hacksaw Ridge, Fences, Rogue One: A Star Wars Story, Rules Don't Apply och Doctor Strange
 
 
Bästa scenografi (eller ska vi kalla det för produktionsdesign?)
 
Vad vi än kallar det så brukar liknande filmer som ovan hamna här, och samma sak gäller för La La Land här, men den lär åtminstone nomineras. Utöver ovanstående kan t.ex. Arrival och Nocturnal Animals mycket väl nomineras, och filmer som Doctor Strange, Fantastic Beasts och Rogue One är även de betydligt mer troliga. The Handmaiden också ett tydligt hot här. 
 
En man som heter Ove
 
Bästa smink/hår
 
Här har sju filmer hamnat på en kortlista, och återigen kan vi få en svensk film nominerad, i form av En man som heter Ove. Och det är till och med samma personer som nominerades för Hundraåringen, som nu har sminkat Rolf Lassgård till en något äldre man. Men de tre favoriterna får lov att vara Florence Foster Jenkins, Deadpool och Star Trek Beyond, eller kanske Hail, Caesar!. Men räkna inte bort The Dressmaker eller gud förbjude Suicide Squad. Observera att bara tre filmer nomineras här, och egentligen kan vad som helst hända.
 
The Jungle Book
 
Bästa visuella effekter
 
Det finns en klar favorit, och för andra kategorin i rad är det inte La La Land. The Jungle Book borde inte kunna förlora det här, för herrejistanes så verklighetstrogen den var, outstanding. På kortlistan finns 9 filmer till att välja mellan. Rogue One: A Star Wars Story och Doctor Strange känns stabila att nomineras de med, och Rogue One skulle kunna utmana. Jag hoppas verkligen på Arrival också, och nog kan det faktum att det är den enda bästa film-kandidaten här hjälpa till (kanske anses den vara för subtil, något som juryn kan vilja undvika efter att lågbudet-effekterna i Ex Machina chockerande nog slog ut alla storfilmer förra året). Drömmen vore att se Kubo and the Two Strings även här, då den använt oanat imponerande visuella effekter för att skapa vissa delar av filmen. Varje år visar de ansvariga för varje film upp klipp och förklarar hur de arbetat för de som ska rösta under ett event (som ni kan läsa mer om här, om ni vill nörda ner er), och det sägs att just Kubo var en av de som imponerade allra mest på publiken. En annan som imponerade var oljekatastroffilmen Deepwater Horizon, som med knappa resurser skapade imponerande effekter. En som dock inte ska ha imponerat lika mycket, men som mycket väl kan komma att nomineras var Fantastic Beasts. Men vem vet, Captain America: Civil WarThe BFG och Passengers finns också med bland de 10 sista, och åtminstone de två första kan överraska. 
 
Hacksaw Ridge
 
Bästa ljudmix/klippning
 
Det här är egentligen två kategorier, men det är få som förstår skillnaden. La La Land är given vinnare för ljudmixen (pga musikal), men nomineras den även för ljudklippning vet vi hur mycket akademin verkligen älskar filmen. Annars brukar mer högljudda filmer nomineras här, som t.ex. Hacksaw Ridge, Arrival, Rogue One, Fantastic Beasts, Deadpool, Deepwater Horizon, Hell or High Water, Sully, Patriot's Day, The Jungle Book eller kanske någon annan film. 
 
Om det är okej för er så tror jag att jag skippar kategorierna för de olika kortfilmerna, jag har liksom inte så bra koll på filmerna tyvärr...men, se till att ställa alarm på 14.00 tisdag, och streama när de avslöjar vilka som nomineras (på Oscars.org)! 
 

Kommentera här: