Läget inför Oscarsgalan med tre månader kvar

Saoirse Ronan i "Lady Bird"
 
Idag är det tre månader tills den stora dagen, i år uppskjutet en vecka på grund av vinter-OS. Hur ligger vi då till, i kampen om de prestigefyllda guldgubbarna? Läget är ovanligt oklart just nu, vilket självklart bara är mer spännande. Jag hade tänkt påbörja den här artikeln för ca två veckor sedan, o och då hade jag haft helt andra tankar. Dels lades alla diskussioner på is under de mest intensiva Weinstein-Kevin Spacey-osv-perioderna, vilket kändes rätt vettigt. Men också så hade jag sagt att Three Billboards outside Ebbing, Missouri (svensk premiär 12/1) var lite av en favorit. Dels så hade jag just sett den på Stockholms filmfestival och märkt hur mycket publiken (och jag) uppskattade den, men också låg den rätt i tiden då. Frances McDormand är arg som fan på polisen i den lilla staden Ebbing för att de inte fångat hennes dotters mördare, det hela är mörkt, sorgligt, hysteriskt roligt och varmt, alla kunde känna med huvudkaraktärens ilska mot dagens samhällstillstånd. Men, nu under senaste veckorna har första prisgalorna gått ut med sina nomineringar, och de första stora amerikanska kritikergrupperna (National Board of Review (NBR)/New York Film Critics Circle (NYFCC)/Los Angeles Film Crititcs Circle (LAFCA)) utnämnt sina vinnare (inte för att de får rösta inför Oscarsgalan sen, men de kan påverka folk att se vissa filmer framför andra). Och där har Three Billboards uteslutits, till mångas förvåning, och vissa har börjat finna kritik, som alltid mot favoriten. 
 
Istället har urballa Greta Gerwigs semi-biografiska Lady Bird (svensk premiär 9/3) klivit fram som en något oväntad favorit, oväntad för att en coming-of-age-film som den inte ansågs ha tillräcklig tyngd tidigare. Men filmen har på RottenTomatoes blivit den bäst recenserade någonsin, och både filmen och Gerwig har fått betydande vinster nu i veckan, och alla älskar filmen. Dessutom kanske det är ännu mer i tiden att uppmärksamma en kvinnlig filmskapare, det är ju trots allt åt det hållet förändringen måste fokuserar. Men ännu är det för tidigt att säga att den är favorit, för det finns en del andra som utmanar. Saoirse Ronan i huvudrollen är McDormands främsta utmanare i kategorin bästa kvinnliga huvudroll (tillsammans med en trefaldig mästare som kommer nedan). 
 
Daniel Kaluuya i "Get Out"
 
Vi kan börja (ish) med att backa bandet lite, till filmerna som hade premiär under första (ish) halvan av året. I januari visades för första gången romantiska Call Me By Your Name (premiär 22/12) i Sundance, årets stora kritikerfavorit som har lyckats behålla momentum hela året och lär kamma hem en rad nomineringar (den vann också bästa film hos LAFCA igår, och huvudrollsinnehavaren Timothée Chalamet har även han vunnit). Där hade även Dee Rees starka Mudbound (finns på Netflix) premiär, en film vars chanser rejält försvagades i och med att Netflix köpte rättigheterna, och den gammalmodiga akademin är inte så glada på Netflix. Dock den bästa chansen de haft hittills att bryta sin Oscarsförbannelse (främst för Mary J. Blige biroll). Redan samma helg som årets Oscarsgala gick av stapeln hade skräckthrillern Get Out premiär. Det blev snabbt årets stora kritiker- och publiksensation, och ses av många fortfarande som årets bästa, och ser dessutom ut att hålla hela vägen till galan, trots sin genre. Under maj månad gick Cannes filmfestival av stapeln och det stora utropstecknet där var magiska The Florida Project (svensk premiär 9/2). Det är en av de mindre och mer okonventionella filmerna bland de aktuella, men kan förhoppningsvis få tillräckligt med kärlek för att smita in (det är en av mina verkliga favoriter från året, en underbar pärla). Den hjälps av att Willem Defoe är storfavorit att vinna bästa manliga biroll för filmen, och regissör Sean Baker prisades som bästa regissör av NYFCC, och filmen utsågs till nästa bästa film av LAFCA. 
 
Sedan kom sommaren, och även om vissa vill se Wonder Woman nomineras så ser det tufft ut nu (det finns även förhoppningar kring Logan), men däremot lär sommarens höjdpunkt Dunkirk bli en storspelare. Christopher Nolan lyckades med kosntstycket att återigen locka storpublik, denna gång till en av årets mest utmanande och riskfyllda filmer, något som lär belönas, om än inte med bästa film, förmodligen. I USA hade också romantiska komedin The Big Sick premiär i somras (september i Sverige), och kan överraska i kampen om nomineringar för bästa film, helt enkelt för att alla älskar den. Jag håller tummarna.
 
Felixity Jones & Gary Oldman i "Darkest Hour"
 
Sedan kom hösten och de stora filmfestivalerna i Venedig, Telluride, Toronto och New York. Venedigs finaste pris belönades Guillermo del Toros genreöverskridande romans The Shape of Water (sv. prem. 14/2), där en stum städerska på ett hemligt laboratorium under 60-talets kalla krig blir kär i ett vattenmonster. Hur det än låter så kan jag säga att det är otroligt fint, och del Toro är så pass uppskattad att den inte lär ha några problem med att komma med bland nomineringarna. Den mest typiska Oscarsfilmen i årets otroligt intressanta startfält är Winston Churchill-biopicen Darkest Hour (sv. prem. 2/2), från Joe Wright (Atonement <3), som dock inte är så typisk som man kan tro, och hett emotsedd. Skildringen av en ledare som kämpar mot fascism och dylikt är dock väldigt aktuellt 2017, och Gary Oldman i huvudrollen ska stå för en prestation utöver det vanliga. En av mina mest emotsedda filmer är The Disaster Artist, som handlar om skapandet av världens bästa sämsta film The Room, och dess mytomspunna upphovsman Tommy Wiseau. Filmen är regisserad av James Franco, som också är Oscarstippad för sin huvudroll, och har förvånat många med att faktiskt vara så pass bra att den omnämns i dessa sammanhang, även om den har en bit kvar. Lättsammare ton finner vi också hos I, Tonya (sv. prem. ännu okänd), en annorlunda biopic om konståkerskan Tonya Harding, som blev ökänd när hon saboterade för sin lagkamrat i OS '94, för att själv ha bättre chans på vinst. Margot Robbie är bland favoriterna till bästa kvinnliga huvudroll, och jag hoppas verkligen något svenskt bolag köper in snart. 
 
Tom Hanks & Meryl Streep i "The Post"
 
De två sista filmerna att visas nu mot slutet av året kommer från två av de största. Först och främst har vi The Post (sv. prem. 26/1) från Steven Spielberg. Filmen skildrar hur Washington Post under 70-talet avslöjade en stor politisk skandal, och den kvinnliga redaktören som var tvungen att stå upp för sina åsikter i en ytterst mansdominerad värld. Känns det aktuellt? Spielberg påbörjade inspelningen i mars och snabb som han är blev han klar lagom till att vara favorit på årets Oscarsgala. Nämnde jag att vi ser Meryl Streep och Tom Hanks i huvudrollerna? Frågan är om den 1. Är för uppenbar som vinnare och 2. Om den kan vinna bara två år efter Spotlight. Tog betydande vinster (bästa film, manliga och kvinnliga huvudroll) hos NBR i veckan. Paul Thomas Anderson ger oss giganten Daniel Day-Lewis sista insats som skådespelare (han lägger skorna på hyllan efter detta) i Phantom Thread (sv. prem. 23/2). Han spelar en framstående modeskapare i 50-talets London, som till slut finner kärleken (eller en besatthet han har svårt att kontrollera) i Alma (Vicky Krieps). Filmen i sig är långt ifrån ett säkert kort för nominering (även om peppen är total), men räkna med att vissa vill se Day-Lewis vinna en fjärde Oscar för sin sista roll (även Meryl Streep skulle kunna vinna sin fjärde). 
 
Självklart kan andra filmer blanda sig in i leken ännu, men som det ser ut nu är det dessa det står mellan. Eller så visar det sig att Star Wars: The Last Jedi är ett obestidbart mästerverk som kammar hem alla priser. VEM VET!? Ingen har ju sett den så. Next up väntas nomineringarna till Golden Globe-galan, samt till SAG (Screen Actors Guild), som blir spännande riktmärken. Jag får säkerligen lov att återkomma till Oscarsgalan, besatt som jag är, tills dess får ni hålla utkik efter dessa filmer, eller se ikapp redan nu om de redan finns på DVD/Blu-Ray/VOD osv. 
 
Mitt tips just nu (om 10 nomineringar):
1. The Post
2. Lady Bird
3. Dunkirk
4. Call Me By Your Name
5. Three Billboards outside Ebbing, Missouri
6. The Shape of Water
7. Get Out
8. Darkest Hour
9. The Florida Project
10. The Big Sick
 
Willem Defoe & Broklynn Prince i "The Florida Project"

Kommentera här: