Oscarsnomineringarna 2017
Best Picture
“Arrival”
“Fences”
“Hell or High Water”
“Hacksaw Ridge”
“La La Land”
“Manchester by the Sea”
“Moonlight”
“Hidden Figures”
“Lion”
Dessa var de förväntade filmerna, även om det fanns svängrum för att det skulle bli färre nomineringar, eller om någon film skulle kunna överraska, men så blev det inte. Första gången på tre år blev det nio - och inte åtta - nomineringade filmer.
Best Director
Denis Villeneuve (“Arrival”)
Mel Gibson (“Hacksaw Ridge”)
Damien Chazelle (“La La Land”)
Kenneth Lonergan (“Manchester by the Sea”)
Barry Jenkins (“Moonlight”)
Frågan var vem som skulle få den femte platsen efter Chazelle, Jenkins, Lonergan och Villeneuve. Det visade sig bli Mel Gibson, som nu kan sägas vara officiellt förlåten av branschen efter sina anti-semitiska uttalanden för ungefär tio år sedan. Sett till filmen tycker jag verkligen inte han förtjänade det, även om andra halvan är högkvalitativ. Många trodde inte att han skulle välkomnas tillbaka, men så blev det, vilket Garth Davis (Lion), Martin Scorsese (Silence) och David Mackenzie (Hell or High Water) får betala priset för. Ett vackert år kanske kvinnor kan nomineras mer frekvent...
Best Actor
Casey Affleck (“Manchester by the Sea”)
Andrew Garfield (“Hacksaw Ridge”)
Ryan Gosling (“La La Land”)
Viggo Mortensen (“Captain Fantastic”)
Denzel Washington (“Fences”)
De fem väntade valen, och mer behöver inte sägas om det direkt.
Best Actress
Isabelle Huppert (“Elle”)
Natalie Portman (“Jackie”)
Emma Stone (“La La Land”)
Meryl Streep (“Florence Foster Jenkins”)
Ruth Negga (“Loving”)
Här hittar vi en av de största utropstecknena, att Amy Adams (Arrival) INTE nominerades, trots akademins uppenbara uppskattningen för filmen. Det komiska är att man i höstas trodde att hon skulle bli filmens enda nominering. Istället knep Ruth Negga den sista platsen, vilket ändå är kul. Isabelle Huppert fanns det frågetecken kring, men höll ut, och Meryl Streep utökar sitt egna rekord med att få sin 20:e Oscarsnominering, det spelar liksom ingen roll att hon bara är bra i en okej film. Skönt att slippa Emily Blunt (The Girl on the Train), som lurade i vassen, men många saknar Annette Bening (20th Century Women).
Best Supporting Actor
Mahershala Ali (“Moonlight”)
Michael Shannon (“Nocturnal Animals”)
Jeff Bridges ("Hell or High Water)
Lucas Hedges (“Manchester by the Sea”)
Dev Patel (“Lion”)
En av de mer positiva överraskningarna var att Michael Shannon knep den sista platsen, trots att hans motspelare i Nocturnal Animals - Aaron Taylor-Johnson var den fler förutspådde. Vilket var positivt då Shannon är klart bäst i filmen. Tyvärr betydde det också att Hugh Grant (Florence Foster Jenkins) inte kan titulera sig Oscarsnominerad, men däremot kul att unge Lucas Hedges kom med, välförtjänt!
Best Supporting Actress
Viola Davis (“Fences”)
Naomie Harris (“Moonlight”)
Nicole Kidman (“Lion”)
Octavia Spencer (“Hidden Figures”)
Michelle Williams (“Manchester By the Sea”)
Dessa fem var favorittippade, och kom även med, inget mer med det.
Best Original Screenplay
“Hell or High Water”, Taylor Sheridan
“La La Land”, Damien Chazelle
“The Lobster”, Yorgos Lanthimos & Efthymis Filippou
“Manchester by the Sea”, Kenneth Lonergan
“20th Century Women”, Mike Mills
Dagens bästa är dock att The Lobster nu är Oscarsnominerad. Det var förvisso hyfsat väntat, men man vet aldrig, så det gjorde mig glad. 20th Century Women knep sista platsen framför bl.a. Captain Fantastic, Zootopia och Jackie, det var tufft helt enkelt.
Best Adapted Screenplay
“Arrival”, Eric Heisserer
“Fences”, August Wilson
“Hidden Figures”, Theodore Melfi & Alison Schroeder
“Moonlight”, Barry Jenkins
“Lion”, Luke Davis
Ett getingbo på förhand där Hacksaw Ridge, Nocturnal Animals och Loving likväl kunde nominerats, men ändå rätt väntade val.
Best Foreign Film
“Land of Mine” (Denmark)
“A Man Called Ove” (Sweden)
“Tanna” (Australia)
“The Salesman” (Iran)
“Toni Erdmann” (Germany)
Även om man aldrig vet med den här kategorin så var det trots allt dessa fem jag hade tippat på förhand. Och det var ju kul, för det betyder att vi har en svensk film nominerad igen, så grattis Ove! Får se om den kan utmana Toni Erdmann, vissa tror det!
Best Documentary Feature
“Fire at Sea”, Gianfranco Rosi
“I Am Not Your Negro”, Raoul Peck
“Life, Animated”, Roger Ross Williams
“OJ: Made in America”, Ezra Edelman
“13th”, Ava DuVernay
Det här var också ett getingbo på förhand, och resultatet är rätt banbrytande. Även om 7,5-timmes eposet O.J.:Made in America är favoriten att vinna så anser vissa det vara en miniserie, då den också sänts som femdelad serie på tv. Den ligger på SVT Play nu, och den är värd er tid. Kul för Ava DuVernay och 13th, som ni kan se på Netflix, även om det var väntat. Samma med I Am Not Your Negro, som får svensk biopremiär 17/3, och tre av filmerna skildrar alltså rasfrågor i USA, aktuellt och talande för det gångna året, här hittar ni också vinnaren. Life, Animated (på bio just nu) blev feelgood-alternativet som kan överraska när hela akademin ska rösta, och Fire at Sea (på SVT Play nu, på svenska Bortom Lampedusa) fick också en plats alltså. Båda är riktigt bra, föredrog personligen Weiner, Hooligan Sparrow och The Ivory Game, men inte ovärdiga, och många saknar Cameraperson.
Best Animated Feature
“Kubo and the Two Strings”
“Moana”
“My Life as a Zucchini”
“The Red Turtle”
“Zootopia”
Mina fem tippade val, vilket är härligt att se. Främst att det är två utländska och mindre konventionella (Turtle och Zucchini) filmer som finns med, samt stop-motion-animerade Kubo, istället för t.ex. Finding Dory och Sing.
Best Film Editing
“Arrival”, Joe Walker
“Hacksaw Ridge”, John Gilbert
“Hell or High Water”, Jake Roberts
“La La Land”, Tom Cross
“Moonlight”, Joi McMillon & Nat Sanders
Här är det mest förvånande att Manchester By the Sea missade, även om jag diskuterade möjligheten tidigare. Dock är det svårt att klaga på att Hell or High Water kom med istället. Kul med Joi McMillon, som med sin nominering blir första svarta kvinna att nomineras i kategorin!
Best Original Song
“How Far I’ll Go,” “Moana”
“City of Stars,” “La La Land”
“Audition (The Fools Who Dream),” “La La Land”
“Can’t Stop the Feeling!” “Trolls”
“The Empty Chair,” “Jim: The James Foley Story”
Som väntat dubbla La La Land, och Justin Timberlake bidrar med stjärnglans på scenen när det beger sig, vilket galans producenter säkerligen tackar för. Många hade trott på Runnin' (Hidden Figures), och personligen saknar jag verkligen Drive It Like You Stole It (Sing Street), som borde varit given. The Empty Chair, vars film knappt några sett, är med för att Sting sjunger den, och jag hade faktiskt tippat den dessutom, så ingen chock.
Best Original Score
“La La Land,” Justin Hurwitz
“Moonlight,” Nicholas Britell
“Lion,” Dustin O’Halloran & Hauschka
“Jackie,” Mica Levi
“Passengers,” Thomas Newman
De tre översta var givna, underbart att se Mica Levi också, men vad i helvete (ursäkta språket) gör Passengers här?? Visst att Thomas Newman är en av branschens stora, men det var absolut ingenting speciellt med den musiken från den genomusla filmen, suck...Nocturnal Animals, Kubo and the Two Strings, Hell or High Water och Rogue One är bara några av de filmer som är tusen gånger bättre, och det finns säkert fler som jag ännu inte sett.
Best Visual Effects
“Deepwater Horion”
“Dr. Strange”
“The Jungle Book”
“Kubo and the Two Strings”
“Rogue One: A Star Wars Story”
För andra gången någonsin nomineras alltså en animerad film, och Kubo är sannerligen värd det. Den och Deepwater Horizon knep de osäkra platserna, och som jag tidigare diskuterat mottogs det väl när filmerna presenterades för medlemmarna i denna sektion. Saknar dock Arrival, men jag antar att det var lite för subtilt. Skönt att slippa Fantastic Beasts, som jag inte imponerades av.
Best Cinematography
“Arrival”, Bradford Young
“La La Land”, Linus Sandgren
“Lion”, Greig Fraser
“Moonlight”, James Laxton
“Silence”, Rodrigo Prieto
De väntade fem och vi gläds såklart extra mycket åt svenske Linus Sandgren, som fotat La La Land, som också är favoriten här. Bradford Young (Arrival) både välförtjänt och efterlängtat, han har stått för många snygga filmer, och det var på tiden att den första svarta fotografen nominerades i kategorin får man ju säga.
Best Costume Design
“Allied”
“Fantastic Beasts and Where to Find Them”
“Florence Foster Jenkins”
“Jackie”
“La La Land”
Egentligen inte så mycket att orda om, rätt väntade val, även om det fanns osäkerhet kring någon plats.
Best Makeup and Hairstyling
“A Man Called Ove”
“Star Trek Beyond”
“Suicide Squad”
Så, En man som heter Ove är alltså dubbelt Oscarsnominerad? Kul! Samma team som nominerades för Hundraåringen förra året följer alltså upp det i år igen, det är rätt galet. Men det är deprimerande att behöva säga att Suicide Squad nu är Oscarsnominerad. Det här kan gå hursomhelst. Helt klart kategorin som flest anser vara fel, då Hail, Caesar!, Florence Foster Jenkins och Deadpool var mer tippade.
Best Production Design
“La La Land,” David Wasco and Sandy Reynolds-Wasco
“Fantastic Beasts and Where to Find Them,” Stuart Craig and James Hambidge
“Arrival,” Patrice Vermette
“Hail Caesar!,” Jess Gonchor and Nancy Haigh
“Passengers,” Guy Hendrix Dyas
Alltså vad i helv...Passengers är alltså dubbelt Oscarsnominerad...kul att se Arrival här, fanns osäkerhet kring det, och även Hail, Caesar!, var många om budet, men annars känns det rimligt (förutom Passy då...).
Best Sound Editing
“Arrival”
“Deepwater Horizon”
Hacksaw Ridge”
“La La Land”
“Sully”
Här är det ultimata beviset på exakt hur mycket akademin ÄLSKAR La La Land, för normalt blir inte musikaler nominerade här, normalt blir mer bullriga filmer nominerade här. Denna nominering får ta emot en del skit på Twitter nu, men nåväl. Sully får en tröstnominerng, de övriga väntade.
Best Sound Mixing
“Arrival”
“Hacksaw Ridge”
“La La Land”
“Rogue One: A Star Wars Story”
“13 Hours”
Kanske borde man reagera på att Michael Bay-filmen 13 Hours är Oscarsnominerad, men det var inte oväntat heller att den skulle hamna här, och detsamma gäller de andra filmerna.