September kan bli hur bra som helst!

 
 
Sommaren är över, och höstmörkret närmar sig! Men med höstmörkret kommer också fantastiska möjligheter att ta sig in i biomörkret också, för line-upen ser lovande ut! Den 4:e september kommer den i år Oscarsnominerade Tangerines (eller Mandarinodlaren som den kallas på svenska), från Estland. Under brinnande krig tar en estländsk mandarinodlare i Georgien hand om en skadad soldat, vad mer kan man behöva veta? Om inte dess nominering övertygar kan jag ju avslöja att den ändå ligger på 8,5 på IMDb, varför inte prova något nytt? Om man gillade Så som i himmelen får man nu chansen till mer körsjungande i kyrkan, i dess uppföljare Så ock på jorden, har ine sett den förstnämnda och kan väl inte påstå mig se fram emot den nya i nuälget. Helgen den 11:e september kommer det dels ett par amerikanska komedier, där jag tror American Ultra är den roligare av de två, men en bakissöndag framför Vacation kanske kan funka! Gillar man Meryl Streep och vill se henne agera mot hennes dotter Mamie Gummer får man chansen i Ricki and the Flash, men jag tror personligen att jag skippar det, det ser mest uttjatat och standard ut. Och efter mycket om och men kommer då även till slut Straight Outta Compton, som har genererat mer ståhej, missförstånd och okunniga angrepp än de flesta filmer. Filmen handlar om hip-hop-gruppen N.W.A och dess uppståndelse, och har mottagits väl av kritiker och över all förväntan av publiken i USA, som flockats till biograferna. Vi får se om den gör samma succé här hemma, men jag är i alla fall sugen på att kolla in den! Den 18:e september blir det en kvalitetshöjning på utbudet, dels med Jaques Audiards (A Prophet, Rust and Bone) Dheepan, som vann det allra finaste av priser i Cannes, Guldpalmen. Sedan kommer även av mina mest emotsedda filmer, Denis Villeneuves (Incendies, Prisoners) Sicario, som handlar om FBI-agenten Kate (Emily Blunt) värvas till en specialstyrka som ska hantera drogkriget runt den mexikanska gränsen, där etik och moral har mer diffusa gränser än vad hon eftersträvar. Med tanke på alla inblandade (även med Benicio del Toro och Josh Brolin) och premissen kunde jag inte vara mer exalterad. Dock så är jag ännu lite mer exalterad på en av den nästkommande helgens filmer. Den 25:e september kommer Scott Coopers (Crazy Heart, Out of the Furnace) Black Mass, filmen som ser ut att bli Johnny Depps återtåg till finrummet, för det var ett bra jäkla tag sen han gjorde något värdigt hans talang. Men som Whitey Bulger verkar han kunna glänsa, om man ska tro de trailers som kommit. Guldvittring kanske? Han får god assistans av bl.a. Benedict Cumberbatch, Kevin Bacon, Joel Edgerton, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard, Juno Temple och Corey Stoll. Samma dag kommer även Everest, ett hisnande äventyrsdrama om en bergsbestigning uppför världens högsta! Kan nog bli häftigt, och har en held del grymma skådespelare, som Jason Clarke, Josh Brolin, Keira Knightley, John Hawkes Robin Wright och Jake Gyllenhaal. Så för att sammanfatta det så tror jag att spetember kan bli en bra månad på bion.  
 
 

Kommentera här: