Inför Oscarsnomineringarna

På torsdag kommer de alltså, årets Oscarsnomineringar! Närapå fem månaders (den s.k. Awards Season) uppladdning lider mot crescendo, för det är nästan nomineringarna som blivit det mest spännande. Det är en på många vis sjuk process, som visar allt som är dåligt med filmindustrin.Men my lord, det är fascinerande och intressant att följa, det går inte att förneka. Jag har fortfarande många filmer kvar att se för att själv kunna säga vilka jag personligen tror kommer bli nominerade. Men det finns andra sätt att gissa, kanske inte lika roliga, men kanske desto mer trovärdiga. Dels kan man se på nomineringarna som sedan tidigare kommit ut till de två mindre galorna, Golden Globes (som delade ut sina priser häromnatten) och BAFTA (Englands Oscars). Alla större amerikanska städers kritiker har även de prisutdelningar, men den som har större betydelse är Critics Choice Awards, som delas ut av Broadcast Film Critics Association, Nordamerikas största kritikergrupp. Vad som även väger tungt är Guild-nomineringarna från SAG(Screen Actors Guild), DGA (Directors Guild of America), WGA (Writers Guild of America) och PGA(Producers Guild of America). Dessa är de individuella gruppernas fackförbund, där de flesta aktiva inom industrin ingår. 

Vad säger nu detta om vad som kommer tillkännages på torsdag? Jag tänker gå igenom de största kategorierna nedan.

Bästa film

The big one! Mellan 5 och 10 filmer kommer bli nominerade till bästa film, hur många det blir vet man inte, men sedan antalet ändrades från fem till max tio har det varit nio varje år. Vad kraven består av är lite komplicerat, ett sätt att komma in är att få 5% av förstaplaceringarna (när man röstar rankar man även), det är på detta vis de smalare filmerna har chans, som t.ex. Amour för ett par år sedan. Fem filmer har fått nomineringar för bästa film från alla dessa grupper (GG, BAFTA, PGA, Critics Choice), samt nominering för bästa ensemble av SAG. Boyhood, Birdman och The Imitation Game ser ut att vara klara, den fjärde är The Grand Budapest Hotel. Den sistnämnda trodde många inte skulle ha en chans, då den hade premiär i mars, men i och med dessa nomineringar är den med i tävlingen igen, och lär bli nominerad. Sista är The Theory of Everything, som nog kan känna sig säker den med, även om den främst hyllats för skådespeleriet. 

image
The Grand Budapest Hotel

Därefter är det främst sex stycken filmer som det står mellan, om noll till fem platser (många förväntar ett lägre antal filmer än vanligt, men vi får se). Dessa är Selma, Whiplash, Gone Girl, Foxcatcher, Nightcrawler och American Sniper. Selma är en biopic av Martin Luther King Jr. och har sedan den visades för första gången setts som en utmanare till guldet (blev nominerad av GG och Critics Choice). Men kontroverser gällande hur sanningsenlig den är har haltat dess framfart senaste veckorna, kritiken riktas mot porträtteringen av president Lyndon B. Johnson, och kommer väl främst från vita kränkta män, som har svårt att se en svart kvinna (Ava DuVernay) regissera en Oscarsnominerad film. De vill hellre se den välkända och respekterade Clint Eastwood få en nominering för sin krigsfilm American Sniper, en film som dessutom blivit en kassasuccé, vilken inte skadar. Fick bara kärlek från PGA. (Lite kuriosa, den röstande akademin är till 94% vit, 77% är män och de har en medianålder på 62 år. Det är nog dags att uppdatera den något)Whiplash vann både jury- och publikpris på förra årets Sundance Film Festival (tidigare nominerade filmer som Beasts of the Southern Wild, Winter’s Bone och Precious vann även de priser där). Den blev även nominerad av PGA och Critics Choice. Höga betyg och stor respekt för hantverket hjälper, samt J.K Simmons skådespeleri (se nedan). Gone Girl är den som tjänat in mest pengar, är regisserad av den högt respekterade David Fincher, samt baserad på en storsäljande bok (Gillian Flynn skrev även manus). Fick hjälp av PGA och Critics Choice den med. Kan dock vara en lite för udda fågel för vissa, med blandningen av drama och mörk humor. Foxcatcher har ända sedan premiären i Cannes i maj setts som en möjlig kandidat, även om dess mörka tema och dystra stämning kan tala emot den. Regissör Bennett Millers två tidigare filmer (Capote och Moneyball) blev båda nominerade, och hans jobb tillsammans med det otroliga skådespeleriet (utöver den fantastiska storyn) hjälper den, tillsammans med kärlekt från GG och PGA. Även Nightcrawler har länge setts som en lite för udda och smal film för Oscars, men i och med mycket kärlek från dessa grupper har gett den en plats i racet (framförallt för Jake Gyllenhaal dock, men det smittar av sig på hela filmen), av dessa fick filmen nominering från PGA och Critics Choice. Blir det nio som det brukar bli gissar jag på att de två sist omnämnda får ge vika, men det är otroligt svårt att säga. Men Gone Girl är i farozonen den med, och hoppet lever om att ‘Sniper’ missar!

image
Selma

Sedan finns det de filmerna som en gång varit med, men som fallit bort. Otillräckliga recensioner fällde Interstellar, Unbroken och musikalen Into the Woods. Oförmågan att nå ut tillräckligt innebär nog att filmer som Mr. Turner, Inherent Vice och A Most Violent Year, inte slår sig in. Och av någon anledning jag inte riktigt förstått, även om jag inte sett den, är även Wild ute ur leken. Interstellar skulle jag personligen gärna ha med, älskar allt Chris Nolan gör, och denna var inget undantag (avsaknaden av The Dark Knight bland nomineringarna för bästa film var mer eller mindre anledningen till att de utökade antalet nomineringar). Men kritikerna höll inte med mig och dess buzz dog snabbt ut, dess aspiration på Oscars genom att lägga premiären i november gjorde kritikerna hårdare (och inte på rätt sätt!). Unbroken har väl fortfarande viss chans, Jolie är tillräckligt väl omtyckt och filmen är välgjord, och är mycket amerikanskt hoppfull, dock har dess betyg dragit ner den ännu mer än Interstellar.

Bästa regi

Här har tre män med tre mycket distinkta filmer (som sticker ut från mängden, och har en speciell prägel på sig, tydliga regissöres-filmer) satt sig i förarsätet. Richard Linklater(Boyhood), Alejandro González Iñárritu (Birdman) och Wes Anderson (The Grand Budapest Hotel). De har alla fått kärlek från GG, DGA, BAFTA och Critics Choice. Anderson har dock aldrig varit en favorit hos akademin, och kan nog inte riktigt känna sig säker. Samma respekt för en tydlig prägel finns för David Fincher (Gone Girl - GG & Critics Choice) och Damien Chazelle(Whiplash - BAFTA) (och i något mindre utsträckning Dan Gilroy, Nightcrawler). Sedan har vi alla de som regisserat biopics. Av samma anledningar som vid bästa film har Ava DuVernay (Selma - som skulle bli första färgade kvinnan att nomineras) tappat momentum till Clint Eastwood(American Sniper - som idag fick en boost av DGA, och som inte skulle vara första vita gubben att nomineras). Sedan har vi de något mer anonyma männen bakom de brittiska genierna, Morten Tyldum (The Imitation Game - viktig nominering från DGA) och James Marsh (The Theory of Everything - BAFTA), där förstnämnda är klart troligast. Och så även Bennett Miller för Foxcatcher, som vann pris för bästa regi vid Cannes filmfestival, men som sedan fått nöja sig utan. Miller, Marsh och Gilroy har sämst chanser att ansluta till de tre översta skulle jag tro, men utöver det är det fair game! Christopher Nolan (Interstellar) har tyvärr aldrig riktigt gått hem hos akademin, Angelina Jolie (Unbroken) nådde inte riktigt hela vägen och lämnar DuVernay som ensam kvinna kvar i racet, Mike Leigh (Mr. Turner), J.C Chandor (A Most Violent Year) och Rob Marshall (Into the Woods) får nog se sig som uträknade vid det här laget.

Just regissörerna kan vara extra kluriga att lista ut vad de kommer rösta fram, det är den mest konservativa och snobbiga gruppen inom akademin. Se bara på hur det såg ut för två år sedan, då Michael Haneke (Amour) och Benh Zeitlin (Beasts of the Southern Wild) fick nomineringar över Ben Affleck (Argo), Kathryn Bigelow (Zero Dark Thirty) och Quentin Tarantino (Django Unchained). Bra filmer absolut, men inte på samma nivå som de senare, och framförallt inte alls lika väntade. Bigelow råkade ut för samma sak som DuVernay i år, smutskastning från konservativa medlemmar som inte gillade att den amerikanska militären skulle ha torterat folk. Och Ben Affleck var en inte alltför högt aktad skådespelare, nej tack, han ska inte få beblanda sig med oss riktiga regissörer, tänkte de.

image

Alejandro González Iñárritu, Birdman

Bästa kvinnliga huvudroll

Tyvärr är denna kategori inte särskilt spännande i år heller, inte p.g.a. av bristande talang, utan för att filmerna med starka kvinnliga roller inte görs i samma utsträckning, något filmindustrin borde ändra på ASAP, för som sagt, talangen finns där! Julianne Moore är storfavorit att vinna redan nu, för sin roll i Still Alice. Hon är älskad av alla men har aldrig tidigare vunnit trots fyra nomineringar, många anser att det är hennes tur nu, nominerad av alla ovannämnda grupper, och vunnit massa annat på vägen. Tre kvinnor är nästan lika klara att ansluta bland de nominerade är Rosamund Pike (Gone Girl), Reese Witherspoon (Wild) och Felicity Jones (The Theory of Everything). Det handlar egentligen bara om vem som fyller ut den femte platsen. Något förvånande har Jennifer Aniston blivit favorit, för sitt avsminkade porträtt i Cake (en i övrigt rätt mediokert recenserad film). Men hon har stöd från SAG, GG, BAFTA och Critics Choice. En annan populär donna (fem nomineringar utan vinst) i en mindre väl mottagen film är Amy Adams (Big Eyes), som vann bästa kvinnliga huvudroll i komedi/musikal vid GG. Två outsiders i smalare filmer är Marion Cotillard(Two Days, One Night) och Hilary Swank (The Homesman). Personligen håller jag tummarna förTilda Swinton (Only Lovers Left Alive), Scarlett Johansson (Under the Skin) och Shailene Woodley (The Fault in Our Stars), men det är nog blott en önskedröm.

image
Julianne Moore, Still Alice

Bästa manliga huvudroll

Och även här ser det ut som förra året, ett överflöd av värdiga prestationer. De två stora favoriterna som även vann på GG, är Michael Keaton (Birdman) och Eddie Redmayne (The Theory of Everything). Tillsammans med Benedict Cumberbatch (The Imitation Game) och Jake Gyllenhaal (Nightcrawler) har de fått kärlek från GG, SAG, BAFTA och Critics Choice. Två på förhand hett tippade är även David Oyelowo (Selma - GG & Critics Choice) och Steve Carell(Foxcatcher - SAG). Därefter har två män med momentum anslutit sig senaste veckorna, Ralph Fiennes (The Grand Budapest Hotel - GG, BAFTA och Critics Choice) och Bradley Cooper(American Sniper - som kan följa med då filmen blir allt mer trolig överlag). Riktiga överraskningar (att ens säga så…) skulle vara Oscar Isaac (A Most Violent Year - som var i samma sits förra årets med Inside Llewyn Davis), Miles Teller (Whiplash), Channing Tatum (Foxcatcher) och Timothy Spall (Mr. Turner - vann pris i Cannes). Och då är inte ens Matthew McConaughey (Interstellar), Ben Affleck (Gone Girl), Tom Hardy (Locke), Brendan Gleeson(Calvary), Tom Hiddleston (Only Lovers Left Alive) eller Jack O'Connell (Unbroken, Starred Up, '71) i närheten av ett omnämnande. 

image
Eddie Redmayne, The Theory of Everything

Bästa kvinnliga biroll

Här är det lite hårdare konkurrens om platserna. Patricia Arquette (Boyhood) är dock enorm favorit, och har vunnit och blivit nominerad till allt som går inför. Två som alla fått nomineringar från SAG, GG, BAFTA och Critics Choice är Emma Stone (Birdman) och Keira Knightley (The Imitation Game). Det är om de två sista platserna som den verkliga kampen finns. Meryl Streep (Into the Woods) är industrins största favorit alla kategorier, och blir nominerad så länge hon har en hyfsat bra och stor roll, precis som förra året lär hon oförtjänt bli nominerad i år igen (stöds av GG, SAG och Critics Choice), Jessica Chastain (A Most Violent Year) är däremot den kanske just nu mest spännande skådespelerskan, och har chansen efter kärlek från GG och Critics Chioce. Laura Dern (Wild) sågs länge vara klar, men utan stöd från någon av grupperna kan hon få det tufft. Rene Russo surfar på Nightcrawlers momentum och kan smyga sig in, och får stöd av BAFTA. Outsiders innefattar Naomi Watts (St. Vincent - SAG) och drömnomineringen Tilda Swinton (Snowpiercer - Critics Choice).

image
Patricia Arquette, Boyhood

Bästa manliga biroll

Här har fyra män cementerat sig, och varit klara favoriter i många månader. De fick även alla stöd från alla grupper Den klara favoriten är J.K Simmons (Whiplash), sedan följer Edward Norton(Birdman), Ethan Hawke (Boyhood) och Mark Ruffalo (Foxcatcher), alla tre otroligt bra. En oväntad vändning kom när BAFTA nominerade Steve Carell i denna kategori, vilket inte vore helt fel, då hans roll kan ses som biroll, trots hans kampanjande som huvudroll. Risken finns att han missar båda p.g.a. detta. I övrigt står det främst mellan Josh Brolin (Inherent Vice - Critics Choice) och Robert Duvall (The Judge - GG, SAG och Critics Choice), och kanske även Tom Wilkinson (Selma). Cristoph Waltz (Big Eyes) är ju rätt populär i denna kategori, och blev nominerad till GG, dock som huvudroll i komedi/musikal. Mer inspirerade val vore två yngre talanger, vars filmer är stekheta just nu, Riz Ahmed (Nightcrawler) och Tony Revolori (The Grand Budapest Hotel), även om det inte känns troligt i nuläget.

image
Mark Ruffalo, Foxcatcher

Det var tänkt att det här skulle bli en kort sammanfattning, men det är inte så lätt alltid, och så gillar jag att nörda ner mig i sånt här! Men tänker att jag skippar resten av kategorierna, och nöjer mig med att kommentera de slutgiltiga nomineringarna, samt tippa inför galan! 14.30 svensk tid smäller det!

Kommentera här: